De nieuwe semi-permanente opstelling op de Hobbyzolder: de Zombicide Gaming Night Kit voor Black Plague die ooit beschikbaar was via lokale spellenwinkels... én uiteraard Evilbay. Ooit een kopie van de exclusieve survivor + dobbelstenen + scenario op de kop kunnen tikken. En die lagen ondertussen alweer zo lang in de schuif te liggen dat ze evengoed eens op tafel mochten komen!
Het scenario (Nightmares) bleek tevens één van de moeilijkste die ik al gespeeld had. De regels waren dan ook aangepast voor de beruchte gaming nights: survivors gaan niét dood maar komen de volgende beurt gewoon terug op het bord (kwestie te blijven gamen). Je kan pas verder naar de volgende quest als bepaalde vereisten gehaald werden. Falen de spelers één van de drie quests dient weer helemaal vanaf de allereerste quest opnieuw te worden begonnen. Ik word er al moe van het te lezen!
Verhaal: Een gevreesde Necromancer genaamd Dreamcatcher put de lokale bevolking uit via nachtmerries (vandaar de titel) waardoor ze quasi weerloos zijn tegen dat zijn hordes zombies arriveren. Aan de survivors om daar iets aan te doen! Via één of ander ritueel betreden ze de dromen van de Necromancer zelf om hem op te jagen en te elimineren. Maar wie is de jager en wie de prooi?
De eerste groep survivors heeft als thema: dode muzikanten en acteurs (vnl uit het beruchte jaar 2016): Ryan John (George Michael), Marquis de Roget (Prince), The Great Zanzibar (Freddie Mercury), The Deathmaster (Lemmy), Grayson Grüber (Alan Rickman als Severus Snape) en Brix Moonshine (David Bowie als Ziggy Stardust). Ze starten in... een "kluis".
Quest 1: The First Nightmare
De survivors dienen allemaal te eindigen in de tempel (EXIT) zonder één zombie in dezelfde ruimte.
Probleem 1: De deuren van de tempel (blauw en groen) zijn gesloten en de sleutels daarvan verstopt op de map als één van de 10 mogelijke objectieven. Geluksfactor: zitten ze in de eerste gebouwen heb je geluk, anders moet je ze zoeken in de gesloten gebouwen inclusief besloten spawn zone.
Probleem 2: De tempel is afgesloten met een energieveld (de 2 bubbels) dat in stand gehouden wordt door 2 groepen "speciale" zombies. Beide groepen moeten eraan alvorens het veld verdwijnt en de tempel betreden kan worden. Daarvoor zijn uiteraard allebei de sleutels nodig.
Probleem 3: Er mogen maximum 4 spawn zones op het bord liggen, anders dient Quest 1 opnieuw gespeeld te worden. Spawnt een Necromancer (+ tijdelijke spawn zone) terwijl alle spelers in de tempel staan = gescheten! Nog een geluksfactor waar spelers absoluut géén vat op hebben. Al stel ik me de vraag of ze permanente spawn zones bedoelen of tijdelijke necro spawn zones ook meetellen? Niet helemaal duidelijk qua regels en doet de moeilijkheidsgraad gevoelig zakken want een permanente spawn zone komt er pas wanneer een Necromancer daadwerkelijk kan ontsnappen. Voorlopig speel ik dus op "hardcore".
Duidelijk ontworpen om een "hele nacht" te spelen, al flikkeren de spelers waarschijnlijk eerder na 3-4 uur uit frustratie de hele zooi door de spelwinkel.
Omdat ieder objectief telkens 5xp geeft aan de survivor die het oppakt is het niet lang mogelijk in het blauwe level te spelen. Het gele level spawnt al wat meer zombies op het bord, waardoor al snel ook het oranje level bereikt wordt door zombies te maaien en extra activaties te voorkomen. De afgesloten gebouwen met hun privé spawn zones vormen telkens een kleine zombie horde. Plus extra spawns als die geopend worden. Hetzelfde voor de "tempel" zelf.
Spoiler: de laatste "sleutel" zat natuurlijk iedere keer toevallig in het laatste gebouw. En er bleven Necro's spawnen waardoor de survivors nooit konden eindigen in de tempel. Ook weer geregeld verschrikkelijk gerold met de nieuwe dobbelstenen.
Na vier pogingen waarvan een tweetal toch érg nipt geven de dode muzikanten het op. Het dorp wordt verwoest door de zombies en Dreamcatcher gaat op zoek naar z'n volgende prooien...
De tweede groep komt uit het rustieke Hawkeye (Hawkins), meerbepaald de lokale cool kids (de kids van Stranger Things) en geleid door de enigmatische Jeanne (d'Arc? Milla Jovovich?).
Deze keer (poging vijf) op safe spelen en de tijd nemen te zoeken naar deftig materiaal alvorens de eerste objectieven op te pikken en massaal zombies te beginnen omleggen. De zombies in de eerste gebouwen verdelen over de survivors zodat ze bij het oppakken (5xp) nog nét binnen het blauwe level blijven. En toch spawnt daar dan... de "blauwe" Abomination. Wegens Stranger Things maken we daar dan maar de exclusieve Gorgomination van!
De tactiek blijkt te werken en de eerste (blauwe) sleutel wordt gevonden in de eerste gebouwen. De laatste zit dus alwéér in één van de irritante middelste gebouwen met de afgesloten spawn zones. 5de keer... alweer prijs. Zal statistisch wel ergens kloppen, maar ik was altijd al slecht in statistiek.
Klein voordeel: de Necromancer zit opgesloten met z'n horde en in dit scenario openen ze zelf géén deuren dus we kiezen zelf wanneer we hem omleggen.
Wegens opgesloten Necro wordt eerst het linker gebouw open gebroken en de kleinere groep zombies daar in de pan gehakt en... het eerste objectief blijkt toch wel de ontbrekende (groene) sleutel te zijn! Eerste keer op 5 pogingen dat die niét op de allerlaatste plek zit.
Gedurende enkele beurten verplaatsen de survivors zich van de blauwe naar de groene deur, daarbij de Gorgomination ontwijkend (ik denk dat één survivor een beet krijgt maar er loopt iemand met een "healing" spreuk rond). De Necro wordt gedesintegreerd door Zee (Eleven) en haar OP "Inferno" spreuk. Dan spawnen er plots massaal "runners" en nog een extra Necromancer waardoor de survivors nog 1-2 extra beurten bezig gehouden worden, maar uiteindelijk belanden ze allemaal aan het altaar zonder extra Necro spawns op het eind. Eindelijk!
Ik vraag me af of de makers het scenario ooit zelf gespeeld hebben? En of ze het dan ook effectief leuk vonden? Ik ga Quest 2 éénmaal proberen en als die even irritant blijkt gaat deze voor immer de doos in.
Wordt vervolgd?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten