donderdag 6 juni 2024

Zombicide: Fort Hendrix

Alvorens alles weer op te ruimen en op de kasten te duwen kon ik het toch niet laten de eerste missies van campaign uitbreiding Fort Hendrix ook eens te testen. Onder het motto "we gaan door tot de TPK" en welgeteld halverwege de tweede missie lagen de soldaten allemaal dood tegen de vlakte. Oorzaak: de belachelijk irritante Shooter Walkers en hun ingewikkelde actievatieregeltjes.

Over het verhaal van campaign "Star Spangled Banner" kan ik dus (nog) niet al te veel spoilen. De survivors begeleiden een companion (NPC) genaamd Penny op een zoektocht naar haar moeder naar het mysterieuze Fort Hendrix. Daar zou het leger dubieuze experimenten hebben uitgevoerd op zombies om dus een geheim vaccin tegen het virus te ontwikkelen.
Penny heeft de skill "low profile" en geeft deze ook aan iedere survivor in haar vakje: Friendly fire kan u niet raken. Handig!

Over technische details zoals de aangepaste campaign regels ga ik het ook niet meer hebben. Met uitzondering van een "military" deck wapens blijft alles hetzelfde (all-out regels, dag/nacht, CPX). Uitzondering zijn de Shooter Walkers, zombie soldaten die iets te graag hun geweren leegschieten op alles en iedereen. Kort samengevat: er zit een aangepast deck zombiekaartjes bij deze uitbreiding met daarop extra symbolen van kogels (Shooters). Trek je zo'n kaartje krijgen eerst alle Shooter Walkers op het bord een gratis afstandsaanval (geweer) op ALLE vakjes met survivors die ze zien. Iéder vakje krijgt 1 schade, te verdelen over de survivors aldaar. Staan er vb vier survivors op 4 aparte vakjes krijgen ze elk 1 schade binnen. Activeren de Shooters daarna nog een keer (kogel kaartje spawnen tijdens zombie beurt of bij openen deuren) hetzelfde. En survivors hebben maximum 3 leven (kids zelfs 2). En ze negeren nachtregels, dus in tegenstelling tot survivors die in het donker enkel raken op een 6 zijn de zombie salvo's altijd raak.
Bovendien spawnt er bovenop de "normale" zombies van het kaartje ook een extra Shooter Walker. Staan ze allemaal op het bord en zijn er geen meer over... extra activatie! En er zitten er 6 in de doos.

Verhoogt de moeilijkheidsgraad zienderogen (iets waar vele fans om vroegen). Maar wanneer de mobiliteit van de survivors beperkt wordt, bijvoorbeeld later in een missie met hordes op het bord, creëert dat ware death traps. In groep blijven om hits te verdelen en van die Shooters prioriteit maken bij het snipen. Medics spelen hier ook een belangrijke rol (oa survivor Marian en haar "field medic" skill) om de anderen rechtop te houden.

 
Wel benieuwd hoe deze nu verder gaat dus... wie zint heeft laat maar iets weten!

Geen opmerkingen: