dinsdag 4 juni 2024

Zombicide: Dark Capital

De feitelijke campaign van uitbreiding Zombicide: Washington Z.C. We beginnen deel 2 van de review met... de nieuwe survivors!

Zes nieuwe survivors die allen zijn afgestemd op de campaign regels, wat dus wil zeggen... all-out acties. Worden niet bijster dikwijls gebruikt tijdens de campaign zelf vanwege de kansfactor en zijn dus nutteloos tijdens "losse" spelletjes Zombicide tenzij je dan ook de all-out regels gaat gebruiken. Meestal iets in de aard van "+1 gratis all-out actie" of "+1 die bij een all-out actie" maar dan moet je natuurlijk je wapen (willen) riskeren. Is je wapen weg en je hebt géén reserve, dan sta je daar mooi. Voor spelers die graag al eens een gokje wagen.
De enige interessante startskill is die van Justin, die aan het begin van een missie één vaste "campaign skill" kan kiezen en deze dus ook per missie kan wijzigen.
Wegens all-out skills lijkt het me achteraf gezien dus nuttiger andere survivors te kiezen die permanent gebruik kunnen maken van hun blauwe skill, zoals een "free search" of "free move".

Over die campaign op zich kan weinig worden verteld zonder zaken te spoilen, dus ik hou het bondig. Grootste meerwaarde wat mij betreft zijn de objectiefkaarten, die de rode objectieven vervangen op het bord en extra sfeer én verhaal brengen. Niet langer "neem x objectieven" maar nu gebeurt er daadwerkelijk iets als je daar een actie aan spendeert. Kan gaan van een companion die gevonden wordt, een stash wapens tot een gebarricadeerde deur waar zombies achter zitten. Soms veranderen objectieven zelfs het volledige scenario, komt er plots een EXIT op de map of een extra spawn zone, of blijkt het een rode haring.

Het verhaal van Dark Capital vangt aan bij het prille begin van de uitbraak. De survivors zijn verspreid over de map en komen mekaar voor het eerst tegen. Gaandeweg proberen ze mensen te redden, betere wapens te vinden en te overleven.
De moeilijkheidsgraad van de missies ligt niet bijster hoog, al hangt veel af van de (betere) wapens die je meeneemt van missie tot missie (via de all-out regels) en de keuzes die je maakt bij het oppikken van de objectieven. Tijdens de allereerste missie had ik al een dode door verkeerd te positioneren en Runners die errond spawnden waardoor haar redden geen optie meer was. Vanaf de tweede missie een andere survivor erbij en de rest van de campaign geen echte doden meer gehad, slechts een paar keer eentje KO die gelukkig konden worden opgepakt.

Gaandeweg verplaatst het verhaal zich naar het Witte Huis (lichte spoiler wegens op de doos) waar ook vanalles aan de hand blijkt. Je hebt zelfs de kans een ambtenaar én de President van de Verenigde Staten zelf als companions te scoren en mee te nemen. Al is die laatste een soort verstopt paasei. Lichte spoiler: ik ben er in geslaagd hem per ongeluk om te leggen. Tja. Spijtig want die geeft je enkele voordelen in de latere missies.

Uiteindelijk de gehele campaign uitgespeeld met dezelfde groep survivors, en dikwijls was het bijzonder spannend. Survivors op 1 levenspunt of KO, die dan weer gered dienden te worden. Alleen die laatste missie was toch erg gemakkelijk ondanks het "very hard" label.

Nadeel van die objectiefkaarten is dat die iedere keer hetzelfde zijn, dus zo'n campaign is slechts één keer speelbaar, maximum twee keer met een andere groep. Maar daarna weet je het wel en is de verrassing er af en de missie an sich dus ook (nog) simpeler.
Altijd bereid deze nog eens op tafel te brengen want best amusant.

Geen opmerkingen: