maandag 25 oktober 2010

F.A.C.T.S. 2010

Een dikke 10 jaar geleden liet ik me door mijn toenmalige klasgenoot en concertmakker Quinten (waar is de tijd) overhalen eens mee te gaan naar F.A.C.T.S. dat toen nog gesitueerd was in het Citadelpark van Gent. Het was feitelijk niet meer dan een marktje met comics en allerhande prullaria, opgeluisterd door enkele bekende gasten en een paar verklede gekken die zich cosplayers noemden. Times have changed. Quinten heb ik al zo’n 8 jaar niet meer gezien en F.A.C.T.S. is buiten proporties gegroeid tot een instituut in het Belgische geeklandschap. Cosplay is een jongerencultuur geworden.

Zaterdag ging editie 2010 door en dat het de moeite was. Gegierd, gebruld en (af en toe groen) gelachen. Ik had mezelf op voorhand opgelegd niet teveel op te doen en dat is me behoorlijk gelukt (1 pluchen Toad voor Lars + inkom).
De cosplayers waren hilarisch, getuige de enkele honderden foto’s die ikzelf, Bert en de Claeys Brothers schoten. Decors, kostuums en maquettes (voornamelijk Star Wars) waren soms adembenemend. Wist u bijvoorbeeld dat er een heuse R2-D2 Builders Club bestaat? In België?

Eén van de hoofdredenen dat ik er dit jaar mee naartoe wou was Frank Cho, een tekenaar gezegend met een bijna goddelijk talent en bedenker van het nu al legendarische Liberty Meadows. Ik heb de man ontmoet, aan het werk gezien en er een handtekening en snelle schets in één van mijn hardcovers van gekregen. Maar het was allesbehalve simpel.
Tweeënhalf uur in de rij aanschuiven met een bende eikels van Walenkoppen voor de neus. En dat fans eikels kunnen zijn. Frank moest zelfs een half uur bekomen, toen het bijna mijn beurt was. Ik neem het de mens niet kwalijk want wat sommigen durven eisen houdt u niet voor mogelijk. Zelfs nadat Frank zelf liet weten enkel nog handtekeningen te zetten en géén schetsen meer te maken dwongen ze de man een drietal schetsen op papier te zetten. Adembenemend mooie schetsen, maar toch… Walen! De security stond erbij en keer er schaapachtig naar.
Bleek ook dat er nog tal van andere bekende artiesten uit de comics industrie aanwezig waren. Volgend jaar beter mijn huiswerk maken en met een sportzak vol comics naar daar om ALLES te laten signeren want dat is blijkbaar de gewoonte.

Persoonlijk hoogtepunt kwam uit onverwachte hoek in de celebrities corner toen we wat stonden rond te lummelen terwijl Face en Murdock handtekeningen zaten uit te delen. Bleek dat naast mij een wat oudere persoon zich stond te vervelen die niemand anders dan Doug "Pinhead" Bradley bleek te zijn. Ik had (voorgevoel?) mijn Hellraiser DVD box meegezeuld omdat ik wist dat de mens aanwezig zou zijn en vroeg of hij deze kon signeren. “Sure”. Zo gebeurd, zo gedaan. Ik zeg merci na een kort klapke te hebben gedaan, geef de mens een hand en draai me om. En weg is hij. Right time, right place.
Het zit soms mee!

Als after party pinten, frieten, pasta en kebap chez Bert in Dendermonde, gevolgd door rally op de Playstation 3, Dynamite en Kill Doctor Lucky. Fun!

Volgend jaar opnieuw!

3 opmerkingen:

Sam zei

Gij hebt mijne Liberty Meadows toch laten tekenen he?

Vince zei

Euhm...

Funny story!...

Sam zei

aha.

Zombicide 2.0 - Solo Test

Zombicide 2nd Edition stond al een tijdje op de planning, maar alles buiten het regelboek zat nog onaangeroerd in de doos sinds die zo'...