zondag 30 juni 2024

Trudvang Legends - solo test

Ook deze stond al een tijdje stof te vergaren in de kast met nooit eerder gespeelde dingen: Trudvang Legends van CMON, gebaseerd op RPG Trudvang Chronicles dat dan ook weer gebaseerd is op Noorse sagen en legenden. De Kickstarter liep welgeteld 5 jaar geleden (juli 2019), en het basisspel werd pas 3 jaar daarna geleverd in 2022. Alle extra's en uitbreidingen zijn nog steeds niet geleverd, al zouden ze nu stilaan onderweg zijn. 5 jaar!

EDIT: Research gedaan en dit artikel van Boardgamequest somt op wat er fout is gegaan in productie en de redenen van de aanzienlijke vertragingen. Eerlijk gezegd, liever langer wachten op een deftig product dan een snel in mekaar getimmerd en onspeelbaar gedrocht. Respect voor CMON om alles te schrappen en van nul terug te beginnen met het oog op kwaliteit. Ze hebben het basisspel ook op eigen kosten eerder verscheept dan de uitbreidingen als tegemoetkoming naar de backers toe.
Ook: Razende en dreigende backers vanwege... een streepje bloot. Tieten gemaskeerd om gevoelige Amerikaantjes niet te hard te schofferen.


Ik had het regelboek al eens eerder diagonaal doorbladerd, maar ben er echt voor moeten gaan zitten en in volle concentratie alles doornemen en dan snapte ik het pas echt na 2 dagen tijdens het spelen zelf. Het is alsof ze echt moeite hebben gedaan om een zo ingewikkeld mogelijk combat systeem te ontwikkelen.

Solo modus (met extra "huurling" ter compensatie voor ontbrekende medespelers en minder damage output) omwille van het feit dat mijn vrienden geen tijd hebben én dat ik deze toch eens wou testen alvorens eventueel met extra volk ooit op tafel te gooien. Het betreft wederom een campaign en dus lang verhaal (zo'n 20 "adventures" en nog tal van "side quests") dus ook... tijd. Hetgeen ikzelf noch mijn vrienden op overschot hebben. Ik maak me dus geen illusies dat het bij meer dan solo play zal blijven.

EDIT: Solo play maakt de skill tests iets gemakkelijker (lees: niet onmogelijk) want je kan runes bijpassen van je "huurling".

Er staan genoeg reviews en dergelijke op BoardGameGeek dus ik zal me tot de essentie beperken. Als speler kies je dus één van de beschikbare personages (8 in de basisdoos) en beweeg je over een spelbord dat tevens een landkaart is van het continent Trudvang. Ik koos voor de Vitner Weaver Kattly als personage, met de Ranger Maelling als "huurling".

Alles begint met het "Book of Saga's" waar het avontuur staat uitgelegd, wat waar geplaatst dient te worden en ook wat er precies gebeurt. Eerste indruk: veel over en weer bladeren, een bladwijzer lost veel op. Op het spelbord zitten plastic "zakjes" waar kaartjes (steden etc) kunnen worden ingestoken om alzo het spelbord al spelende te verkennen en op te bouwen. Naast het spelbord nog een ander bord met deze zakjes voor extra personages, locaties, enz. Ieder avontuur heeft een eigen blad met "points of interest" die bepalen hoe het verhaal zich ontwikkelt. Dit blad wordt in een speciaal bord gestoken waar dan afhankelijk van wat het Book of Saga's dicteert vakjes geopend kunnen worden. Dat van mij had natuurlijk een kleine constructiefout waardoor het blad en niet helemaal in schoof. Waardoor de letters dus niet zichtbaar waren. Meh. Ook de gekleurde ringen voor de personages bleken niet 100% compatibel waardoor deze al meteen barsten vertoonden én het figuur een stukje van haar basis had. Meh. Verder ziet alles er wel fantastisch uit, met een aparte vermelding voor de prachtige art van Paul Bonner en anderen.

Combat is dan weer iets helemaal anders. Dat werkt via random feat kaartjes (die ook een upgrade kunnen krijgen) en runes (tokens) die blind uit een zak getrokken worden. Kunnen runes niét op de feat kaartjes gelegd worden belanden deze op de "miss track". Er is dus een kans aspect waarbij je eieren voor je geld kunt kiezen en tijdig stoppen of blijven doorgaan voor méér acties met de kans op negatieve effecten. Vijanden activeren ahv kaartjes (cfr Gloomhaven). Eens je het een aantal keer gedaan hebt is het duidelijk, maar het duurde bijzonder lang voor ik dit concept volledig door had (ligt wss ook geheel aan mijzelf).

Genezing is bijzonder schaars, hetgeen vreemd is want tijdens een gevecht kunnen je levenspunten vrij snel naar beneden gaan. Geen genezing en een volgend gevecht = gescheten. Eén van de personages blijkt een soort genezer, maar heb je haar niét in je party heb je daar dus niets aan. House rules van BGG bieden hier een oplossing (wild kamperen, genezen in steden in ruil voor currency) maar voelen toch altijd een beetje als cheaten. Maar: zonder levenspunten is het spel gewoon niét speelbaar omwille van de vele gevechten.

Daar tegenover staat dan weer dat je niet permanent kan sterven (game over) in dit spel. Kom je op nul levenspunten ben je even uit het spel (eventuele medespelers kunnen dan verder spelen) en na het gevecht sta je terug op de map op 6 van de X levenspunten. Enige gevolg is dat bij een KO je een "wyrd" kaart tussen je feats krijgt, die je er ook weer kan uitspelen tijdens gevechten. Blijf je met de "wyrd" kaart zitten wordt de Duisternis sterker (heden nog niet ontdekt wat precies).

Het verhaal zelf is één grote spoiler waar de makers zelf in het handboek geheimzinnig over doen, waardoor het spel ook vaag lijkt. Maar uiteindelijk speelt het vanzelf. Basis fantasy fluff met geheime cults, trollen, dwergen, elfen en ondoden die opdoemen uit de mist. Verder = zelf spelen!

EDIT: Keuzes hebben wel degelijk een impact op het verhaal én de wereld. Kies je een bepaalde route dan schrap je andere mogelijke opties, volgelingen en gevechten. Ook leuk dat er dikwijls een speciale optie is gerelateerd aan je klasse, wat een automatisch succes of extra informatie oplevert. Bij momenten is het zelfs episch!

EDIT: nog een first world problem: de speciale en boss monsters worden weergegeven door... generic tokens.  Zelfs geen artwork, gewoon een basic pog. Toch wel een afknapper voor wat verder een prachtig product is. Oplossing als je tevéél andere brol hebt staan: proxies! Zoals deze Sea Serpent van Blood Rage!

In blijde verwachting van de uitbreidingen, hopelijk arriveren ze dit jaar nog. ALS Chinees Nieuwjaar 2025 wéér geen vertraging geeft (al zo'n 3 jaar hét excuus).
EDIT: Op BGG blijken de eerste backers uit Azië hun uitbreidingen te hebben ontvangen! Het is dus géén gebakken lucht. Nu de rest van de wereld nog (de containers moeten nog op het schip)... Ik zal blij zijn als ik ze dit jaar nog zie.

Mocht iemand goesting hebben om de basis campaign ondertussen eens multiplayer te testen (max 4 spelers): laat maar weten!

Geen opmerkingen: