zondag 14 januari 2024

Shadows of Brimstone: The Fab Four - Part 6

Slechts 2 maanden na het vorige avontuur staat de posse gereed om de vermiste prof van Miskatonic University te gaan zoeken. Als ze hem levend en wel terugbrengen kan het nog iets opbrengen ook!

Ondertussen is iedereen level 3, met extra skills, items en andere zaken dus iets vergeten is onvermijdelijk want er is gewoon tevéél om te onthouden.

Lost Explorer

Met nieuwe henchman Tim 'O Tei trekken ze vol goede moed alweer een lokale mijn in, op het spoor van de vermiste geleerde. Iedereen heeft de eerste mijngang amper betreden of er weerklinkt een verschrikkelijke schreeuw vanuit de diepten (sanity) en een zwerm Stranglers en Void Spiders doemt op vanuit het duister en valt vooral Zuster Prudence aan, die haar rol van tank perfect invult. De non begint alweer spontaan liederen van de Strangers te kwelen ("Brimstoown gaa ze gaa veur maa..."). We hebben nog een gezamenlijk trauma van die laatste zwerm uit de summoning circle maar deze zijn gelukkig minder hard en gaan iets vlotter neer. De non maakt dankbaar gebruik van haar plaatpantser om schade af te dobbelen en geneest zichzelf de hele tijd. De anderen staan een beetje ongelukkig op mekaar in de doorgang en kunnen met moeite dichterbij schuifelen om haar te helpen.


Indian Joe verkent de mijn terwijl de anderen de kratten en andere rommel doorzoeken. Dat levert dikwijls niets op, maar ook een wanted poster en zelfs war paint voor onze non! De Indiaan is stikjaloers maar krijgt tijdens het scavengen zelf een dubbele aanval op z'n geestelijke gezondheid te verwerken. Vanachter een donkere poel doemt plots een gepantserde reus op die hard uithaalt met z'n ijzeren vuisten: een Harvester! Naar wat is die op zoek? Het duurt even om door het pantser te geraken, maar de combinatie van Clem's pikhouweel en Jebediah's strijdbijl krijgt hem uiteindelijk klein. Wanneer de gepantserde gestalte neergaat opent een void gate die hem weer naar z'n eigen wereld trekt en ondertussen ook voidschade doet aan iedereen daarrond. Door de extra corruptie groeit Clem spontaan een paar hoorns uit z'n voorhoofd, die hij stiekem wel cool vindt. Verder dropt de Harvester ook dollars en Dark Stone als loot in een videogame.

Nog iets verderop schieten tentakels uit de grond, die verrassend hard kunnen uithalen. Vooral de non ondervindt er weer het meeste last van, want zij gaat altijd iéts te ver voorop en heeft geen oor voor de goede raad van haar kompanen. Iets verderop schittert... een portaal! Terwijl de laatste tentakels in stukken worden gehakt loert Indian Joe door het rimpelende portaal en ziet een wereld van vuur en vloeiende en gestolde lava... de legendarische Caverns of Cynder!


De helden springen één voor één door het portaal en doen hun uiterste best om niet in brand te schieten door de overal aanwezige lava, terwijl de non hopeloos achterop sukkelt. Een aantal verontrustende plaatsen worden verkend maar leveren voorlopig niet veel op. Een teken achtergelaten door de professor leidt naar een enorm standbeeld van een vreemde gedaante met het symbool van een zekere Be'lial. De non herkent deze als een demon en heeft het niet zo op met deze hel. Wanneer Clem een soort infernale folterkamer betreedt valt een meute onzichtbare Hellehonden iedereen aan. Een magische valstrik gaat af en Tim de henchman offert zich op en springt voor de Prospector om de fatale uitbarsting van vuur op te vangen. Succes om een depth event te annuleren, maar minder gerold op de tabel voor onze henchman. R.I.P. Tim 'O Tei.

Uiteindelijk vinden ze de vermiste geleerde levend en strijdvaardig terug in een kamer vol stijgende lava en andere calamiteiten. Iedereen maakt zich haastig uit de voeten alvorens Cynder zelf hen fataal kan worden. Geen monsters of andere vijanden, het lot is ons gunstig gezind voor de verandering.
De helden ontvangen een fikse beloning voor het terugbrengen plus krijgen van de man zelf nog nuttige survivaltips, wat extra permanente levenspunten oplevert! Op de gevallen henchman wordt een shot bourbon gedronken. Er wordt unaniem besloten naar spoorwegstad Serafin af te reizen.

Onderweg trekt een ondood leger uit de Amerikaanse Burgeroorlog langs maar merkt de zich verschuilende helden gelukkig niet op. Iets later komen we in een Void Twister terecht die richting Serafin trekt en alvast twee locaties in puin achterlaat. Door de Void energie muteren Zuster Prudence en onze Indiaan dan ook nog eens spontaan. De non krijgt een ware staart kado, terwijl de spoorzoeker vol staat met... voidzweren. Indian Joe is een depressie nabij. Als we de stad naderen worden we toegejuicht door mutanten die aan het spoor werken. Onze reputatie gaat ons voor!

Town phase in Serafin alwaar altijd wel iets extra te koop is en vanalles aan de hand lijkt. Clem trekt naar de Frontier Outpost om Dark Stone te verpatsen en heeft geluk want er heerst schaarste! Van een louche straatventer koopt hij een soort levende lantaarn die sanity kan genezen. Zuster Prudence gaat naar de kerk en koop wat heilige artikelen om te helpen in de strijd tegen den duvel. Sheriff Jebediah heeft niet echt plannen en gaat dan maar wat gokken in de plaatselijke saloon, wat hem aardig oplevert. Indian Joe gaat naar de straatmarkt om Dark Stone te verkopen en koopt zich verder nog wat leuke dingen. Hij koopt ook een vreemd soort boek van een straatventer en verkoopt dit even later met winst weer door en gaat hiermee gokken. Hij jaagt er al zijn geld door, terwijl de andere proberen te sparen om ooit die postkoets te kunnen aankopen. Clem en Jeb versturen elk nog een telegram naar vrienden en familie en scoren een permanent extra punt sanity!

Zuster Prudence huurt een acoliet in om samen met haar het woord van God te verspreiden (Cynder liet duidelijk een indruk na). Clem huurt een dame van lichte zeden in die zich Chasey laat noemen. Sheriff Jeb ontfermt zich over een straathond. Onze bende groeit aan.

De sheriff maakt zich zorgen om zijn eigen dorp dat nu gevaar loopt zonder hem en wil terugkeren. Zuster Prudence wil de vampieren in en rond de Hellmouth gaan bevechten. Clem en de Indiaan willen vooral cold hard cash verdienen. Welke richting zullen ze uitgaan?

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: