zondag 29 januari 2023

Heroquest Companion App Testrun

Vandaag op een bevroren zondagmiddag de nieuwe versie van Heroquest getest met de kinderen. Plus ook ineens de Hasbro Heroquest Companion App die plots wél beschikbaar bleek in Europa!

Die Companion App is dus gewoon te downloaden via de Play of App Store, afhankelijk van uw mobiel systeem. En is het nu ook de moeite? Mijn mening is verdeeld. Langs de ene kant is er géén "slechte speler" meer nodig en kunnen alle helden samen spelen tegen het systeem. Anderzijds voelt de ervaring nét iets te artificieel aan, waardoor een groot deel van het spel overhelt naar digitaal boekhouden ipv geconcentreerd te zijn op het spel zelf.

Twee negatieve punten die we meteen ervaarden waren het bewegen van de personages in de app én het onthouden wiens beurt het nu feitelijk was.
EDIT: Intern opgelost door een instelling binnen de app waardoor je al dan niet de helden een 'beurt" kunt laten spelen. Punten voor Hasbro!
Pas wanneer er monsters op het bord verschijnen krijg je de kans Zargon (de slechterik dus) aan beurt te laten. Handig is wel dat die dan ineens voor de monsters rolt en de stats en speciale vaardigheden op het scherm verschijnen.
Lode zei na verloop van tijd dat het saai werd, en ik begrijp dat wel. Rinse & repeat, zonder de interactie die van een menselijke tegenstander komt. De slechterik kan hier ook niet helpen of hints geven, hetgeen problematisch kan zijn als een geheime doorgang bijvoorbeeld niet meteen gevonden wordt. De papa als "slechterik" is blijkbaar véél plezanter.

Het bewegen, oftewel uw personage overheen het digitale bord verslepen, verloopt ook allesbehalve vlot. Als je het scherm aanraakt beweegt dit mee, waardoor het personage regelmatig een vakje te ver bewoog of we het gewoonweg vergaten te bewegen terwijl het op het bord wél op de correcte plaats stond. Het is constant twee verschillende zaken in de gaten houden en dat wordt vermoeiend na verloop van tijd.

Voordeel is ook dat alle uitbreidingen én extra helden beschikbaar zijn, plus zelfs de extra queestes die op de website worden aangeboden. Als test speelden wij "New Beginnings", de nieuwe startersqueeste waarbij de helden monsters moeten uitschakelen voordat deze hun bolwerk kunnen ontvluchten. Feitelijk gewoon een tour langsheen alle beschikbare monsters (en meubilair) van het basisspel maar dat zijn details. Vervangt het véél moeilijkere "The Trial" als eerste queeste en dat is geen slecht idee, zeker met kinderen die snel ontmoedigd geraken als ze collectief de geest geven tijdens een eerste spel.
De app geeft de boodschappen en verhaalelementen wel leuk weer, met een diepe voice-over zoals dat hoort in epische verhalen. Dikke duim naar productie toe!

De app houdt ook de boekhouding van de party bij, oa welke artefacten er gevonden werden. Maar verder dient er dus ook op de klassieke sheets genoteerd te worden dus ook hier is het dubbel werk. Maar het is dus perfect mogelijk verschillende groepen tegelijk te managen.

Dus interesse de campaign eens met de app te spelen, eventueel eens met wat andere helden. 't Is een mooie toevoeging aan het spel en stelt de sukkelaar die altijd Morcar/Zargon moet spelen (bibi dus) ook eens in staat als held het spel te ervaren. Maar dat gaat (nog) niét met de kinderen zijn vrees ik.

Geen opmerkingen: