dinsdag 9 augustus 2022

Zombicide: Black Plague - solo campaign test 02

Vervolg van de Zombicide: Black Plague testcampaign. Vier survivors recupereren van hun verwondingen en worden dus vervangen: Baldric de tovenaar, Clovis de krijger en Silas de Elf met boog uit de basisdoos en Broeder Tucker uit de Hero Box. Voorlopig nog niks te kopen met de vergaarde CXP, maar dat kan veranderen.

Tussen de documenten in het Necromancershol van vorige keer worden verwijzingen gevonden naar een "Zwart Boek", een soortement grimoire met daarin meer geheimen van dit mysterieuze cabal. Niet veel later is de verborgen locatie gevonden, alleen binnen geraken zal een groter probleem worden...

Quest 2: The Black Book

Verschillende prereqs om deze te winnen: Pak het objectief (boek) in het middelste gebouw (geen deuren, alleen toegankelijk via de vaults), pak de 2 vault weapons en breng 1 survivor in het rood. De andere objetieven geven alleen 5xp om een survivor sneller in het rood te krijgen dus mogen genegeerd worden, al zitten daar ook de blauwe en groene sleutel tussen om de gesloten deuren open te krijgen. Naar traditie geeft de allereerste spawn een... Necromancer plus vrienden.


De groep splitst zich op zodat een deel hem kan uitschakelen, terwijl drie anderen het andere gebouw al doorzoeken naar sleutels (blauw of groen) om de vaults te kunnen bereiken. Gekoppeld aan stevige zombie spawns mogen de survivors zich daarna een weg schieten en hakken naar de blauwe deur waarvan de sleutel werd gevonden. Ook de "blauwe" Abomination is weer van de partij. Gelukkig is Tucker present met z'n Shove skill waardoor die éénmaal in z'n beurt alle zombies op z'n vak naar een aangrenzend vak mag duwen. Redt meermaals zichzelf en de anderen dit scenario! Sylvia heeft een gelijkaardige skill (Taunt) om zombies dichterbij te lokken maar die vergeet ik meestal. Ook bij Clovis vergeet ik het gehele spel een extra gevechtsdobbelsteen voor melee... nadeel van solo te spelen: je vergeet de helft (ik toch)!
Met een eerste fles drakengal en een toorts wordt een leuke combo opgefikt van een Necromancer + Abomination + wat losse runners en walkers. Dat brengt Baldric als eerste in het oranje!


Het duurt even voor Julian als eerste de paarse vault bereikt, en als hij door het luik piept blijken er in het middelste gebouw runners en een Abomination te zitten. Dat wordt nog spannend want die krijgen ze niet zomaar neer. Tucker komt helpen en houdt met Shove de Abomination en walkers op afstand, terwijl de anderen behoedzaam dichterbij komen. Enkelen zijn reeds gewond door extra activaties van Necromancers en de vorige Abomination. Die kaarten van Black Plague zijn compleet onvoorspelbaar en gemeen, met dubbele spawns, extra activaties en Necromancers waardoor die extra activaties krijgt indien reeds op het bord. Dankzij oranje spawns zwelt de horde aan en al gauw zijn de miniaturen van bepaalde types op waardoor ze extra activaties krijgen. De groep hergroepeert en beweegt zich behoedzaam via de gele vault naar het gesloten gebouw aan de linkerkant van de map. Wanneer de deur open gaat breekt de eindstrijd aan! Alle voorwerpen zijn binnen, nu is het een kwestie 1 survivor in het rood te krijgen. Tegenover die horde wordt dat nog spannend...
Silas staat onfortuinlijk opgesteld en krijgt zes runners over zich, waarop de Elf neergaat. Gelukkig staan de anderen vlakbij en na een stevige uithaal met magie en pijlen kan Clovis hem oppakken en meesleuren waardoor hij het toch overleeft!

Een massa zombies wordt gehakt, geschoten en verbrand om te voorkomen dat er te weinig gespawnd kunnen worden en de rest weer extra activaties krijgt. Het gaat nek aan nek tussen Baldric (Inferno!) en Julian (Fireball!), maar het is de tovenaar die als eerste rood bereikt!

Victory!

Spannend van begin tot eind en eerlijk dacht ik toch een paar keer dat het ermee gedaan was. Eervolle vermelding voor de Shove skill van Tucker en de Repulsion spreuk die Baldrick vond, area control opties die het scenario zeker geholpen hebben. OP of speel je op hogere moeilijkheid zonder?

Campaign upkeep: Baldrick heeft instant 2 CXP en ook Julian en Sylvia krijgen er eentje bij voor 2 CXP totaal nu. Ik ben fan fan area control dus beiden kiezen de Lifesaver skill (1/beurt 1 survivor van een aangrenzend vak in het uwe trekken).

Weer een aantal gewonden, met Silas K.O. dus volgende keer andere survivors! Bij het volgende scenario dienen overlevenden gevonden en gered te worden in de ruïnes van een verwoest dorp, dus ideaal om daarna een Artist Box open te trekken.

Quest 3: The Shepherds

7 objectieven verspreid over de map waar survivors of geïnfecteerden (zombie spawn!) verstopt zitten. De gebouwen staan in verbinding via enkele vaults. Optionele NPC's met ook extra vault weapons om uit te kiezen, maar die maken het spel mogelijk iets simpeler (easy mode).
De 2 laatste survivors uit de basisdoos, Ann de non en Nelly de keukenmeid, maken hun opwachting want de rest recupereert van vorige keer. William Bleak start met een maliënpantser en dat gaat van pas komen.

De survivors splitsen zich op (altijd een goed idee) en werpen zich respectievelijk op de vaults en een gesloten deur. De twee Dwergen hebben last om de deur open te beuken. Al gauw krijgen Baldric en William enkele runners en de "blauwe" Abomination achter zich aan. Zekerheden.

Terwijl Baldric en William runners uitschakelen en de Abomination bezighouden verschijnt een Necromancer op het bord, die wordt opgewacht en afgemaakt door de Dwergen (met een vault weapon, een dikke mace). Ann en Nelly duiken de gele vault in, de non vindt een schild dat zelfs beschermt tegen de beet van een Abomination. Natuurlijk staat die aan de andere kant van het bord.

De horde walkers zwelt aan en terwijl de anderen hergroeperen en af en toe schade moeten incasseren sluipen Ann en Nelly met een omweg naar het centrale gebouw om de laatste objectieven te pakken. Samson de Dwerg gaat neer tegenover enkele walkers, maar kan gered worden door William, die zijn objectief daardoor nog een beurt laat liggen. Glynda houdt de Abomination bezig dankzij haar Tough skill, terwijl Baldric met z'n gevonden Orcenboog (vault weapon) walkers neerschiet.

Een nieuwe horde arriveert, aangevoerd door een Necromancer, net op het moment dat William en Ann op de laatste objectieven duiken. Dat laatste bleek een geïnfecteerde dorpeling en dus 2 walkers (spawn) maar het spel eindigt hier.

Victory!

Eerlijkheidshalve voelen die NPC's toch een beetje als spelen in easy mode, al was het af en toe nipt. Maar dat kan ook aan mijn ongeduld hebben gelegen. Volgende keer tijd nemen om te zoeken naar items en de groep samen houden want opsplitsen is traditioneel gevaarlijk. Een survivor houdt afgemaakte NPC's bij en kan 5 verschillende inruilen tegen een vault weapon naar keuze (ik heb ze blind getrokken). Maar die vault weapons zijn stuk voor stuk OP dus maken het nog simpeler. Had Baldric z'n Orcenboog niet gehad zou hij het scenario niet hebben overleefd.

Maximum het gele level bereikt dus géén CXP dit scenario. Alleen Ann en Nelly slagen erin een item bij te houden, de rest is alles kwijt. En ook: extra survivors uit de Naïade artist box.

Zo'n grote groep survivors moet natuurlijk gevoed worden, want hongersnood dreigt altijd in een wereld vol zombies.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: