maandag 8 augustus 2022

Zombicide: Black Plague - solo campaign test 01

Ik speelde al een tijdje met het idee een soortement campaign systeem te gebruiken om de quests van Black Plague en ook de verdere uitbreidingen als doorlopend verhaal te kunnen spelen. Zombicide 2nd Edition had enkele campaign boxes met daarin dus... een campaign systeem! Al zijn die wat mij betreft iets te zwaar en enkel bedoeld voor de bijhorende uitbreiding (speciale campaign kaarten, een systeem om wapens te kunnen behouden, etc). Survivors kunnen CXP (Campaign eXPerience) verkrijgen als ze in het oranje en een eerste keer in het rode level gaan. Daarmee kunnen ze dan gaandeweg bonus acties of campaign skills kopen. Als ze overleven! Goede ideeën en dat werkt perfect voor de campaign boxes, maar het kan nog simpeler...

Het is ondertussen zo'n dikke 4 jaar geleden dat Black Plague nog eens op de tafel kwam, dus nu ik in een soortement zelfopgelegde quarantaine zit (later meer nieuws daarover) zocht ik iéts om me bezig te houden tijdens de eenzame zomeravonden. En dat was eigenlijk een heuglijk weerzien.
Behouden van het bestaande systeem: CXP bij oranje en rode level, zelfde matrix om bonus acties of skills te kopen. Een handig overzicht om te zien welke bij wie wordt nog over nagedacht, massieve sheets zijn me te lastig en nemen teveel extra plaats in op de nu al krappe tafel. Wapens behouden was onmogelijk om over te zetten wegens verschillende waarden voor de verschillende types en speciale dobbelstenen en skills. Dus gekozen om het simpel te houden: iedere survivor kan aan het eind van een geslaagde quest welgeteld één voorwerp kiezen en 3 dobbelstenen rollen. Startwapens en vault weapons tellen niet. Als één of meer van de resultaten een 1 blijkt mislukt het. Simpel.
Wanneer een survivor neergaat op nul levenspunten blijft die nog één extra ronde liggen waarbij de anderen een kans krijgen deze te "redden". Is de tijd verstreken is de survivor onherroepelijk dood en kan dus tijdens die campaign niet meer gekozen worden. Zijn alle surviors op (weinig kans met al die Kickstarter extra's) is de campaign verloren.

Dan volgt... een testcampaign! Ik zal iets minder stilstaan bij de scenario's op zich en meer bij de campaign en upkeep tussendoor.

Introductie: Danse Macabre

Morgan, de lokale tovenaar, probeert te ontsnappen aan de oprukkende horde levende doden met de hulp van William, dwergenvrouw Glynda en gevallen edelman Arnaud. Hiervoor dienen ze enkele straten te overbruggen om zo bij Morgan's huis te geraken en te ontsnappen via de magische cirkel aldaar. De rest van het dorp... spijtig!

Kort scenario dat eigenlijk dient om de verschillende types zombies en de basisregels te leren kennen. Géén Necromancers of Abominations. Zoek de sleutel (blauw, groen), open de bijhorende deur en bevecht de zombies.


Campagnegewijs weinig updates, niet één survivor gaat in het oranje level maar er wordt wél gedobbeld voor items op het eind. Morgan start de volgende met een betere spreuk, Arnaud met een fles dragon bile en William een maliënpantser!

Exit!

Quest 1: Big Game Hunting

2 survivors vervoegen de groep: Sylvia de piratenkapitein en Julian de rogue. Voorlopig dus survivors uit Hero Box 1 (er bestaat maar 1) en twee KS exclusives (Morgan = Merlin en William = Ned Stark van GoT). De basis survivors zijn ook beschikbaar maar zitten voorlopig in de reserve.

Na dagen van observatie wordt de bron van de infectie gevonden, de schuilplaats van een Necromancer! Objectieven: Vindt het hol (pak alle objectieven/kruisjes, het blauwe is het hol) en doodt 1 Necromancer en 1 Abomination (meer mag altijd). De kaartjes zaten tegen want bij de eerste spawn phase stonden er al een Necromancer (plus extra spawn zone plus extra walkers) en... een Abomination op het bord. De survivors hadden zelfs nog niet kunnen zoeken naar wapens en dergelijke, en dat laat zich merken.

Insta Abomination!

De survivors vluchten de andere richtingen uit en lokken zo de Abomination mee. William duikt de gele vault in en arriveert in de tempel, waar hij tegenover twee walkers komt te staan die hem enkele rondes zullen bezig houden (zo slecht rollen). Zonder zijn pantser zou hij het zelfs niet hebben overleefd. Arnaud schiet met een spreuk de Necromancer tot stof! De andere pakken de eerste objectieven en al gauw zitten enkele survivors in het gele level. Iets later staat er al een nieuwe Necromancer op het bord.

Iets andere mechanics tov andere Zombicide spellen, onder andere pantser dat schade afdobbelt en spawn kaartjes voor dubbele spawns en Necromancers, waardoor deze een extra activatie krijgt tenzij je met de Cabal regel speelt maar die maakt het hondsmoeilijk. Die extra spawn zone tikt ook door. Al gauw staat er een klein legertje ondoden op het bord en de survivors hebben alle moeite de horde onder controle te houden en zich ondertussen een weg te banen. Als er geen mini's meer zijn van een bepaald type = extra activatie en dat willen we toch voorkomen. Kaartjes met extra activaties helpen ook niet echt.

Het dieptepunt van deze quest ziet Arnaud omsingelt door runners en walkers, waarop hij ook nog zijn meeste aanvallen mist. De andere survivors zijn te veraf om hem te helpen, waardoor de edelman neergaat en de daaropvolgende ronde ook finaal dood is. Daar gaat Arnaud (en de dragon bile die nodig was om de Abo te leggen)!

Niet onbelangrijk te vermelden dat het pokkeheet was op de hobbyzolder (geschat een 30 graden) waardoor mijn hersenen een beetje op automatische piloot speelden met chaos als gevolg. Tijd om te herpakken en te hergroeperen! De survivors vechten zich langs de zombies, doorheen de vaults en gesloten deuren, tot ze weer samen staan en hun damage output kunnen combineren. William slaagt er ook eindelijk in de tweede walker neer te meppen en de objectieven in de tempel op te pakken, en haast zich ook naar zijn kameraden. Sylvia speelt en kat-en muisspelletje met de Abomination en ook enkele walkers die naast haar spawnen. De andere geraken net op tijd bij haar en maken een omtrekkende beweging naar de laatste twee objectieven die in het middelste huis liggen te wachten. Wat volgt is klassieke zombicide! Vooral Morgan met de Inferno spreuk en Sylvia met de Orcish Crossbow pakken zwaar uit, en vier van de nog vijf survivors gaan diep in het oranje level (CXP!). Een nieuwe fles dragon bile wordt gevonden, alsook enkele toortsen, dus het is tijd om die Abomination te vernietigen. Met een horde op hun hielen houden de survivors stand in het middelste gebouw en lokken de Abomination naar binnen. Het is Glynda die uiteindelijk de fles stukgooit en de plas in brand steekt.


Woeft!

Victory!

Dankzij die Abomination de eerste ronde was het een beetje chaotisch en slecht dobbelen hielp ook niet echt. Maar uiteindelijk hebben toch vijf van de zes survivors het gehaald.
Vier krijgen 1 CXP wegens oranje level gehaald (Morgan bijna rood), en drie kunnen ook een item behouden. Glynda en William zijn gewond dus moeten een quest overslaan om te recupereren.

Voorlopig blijken de campaign regels wel te werken... benieuwd naar de bonus acties en extra skills. De eerste zijn beschikbaar op 2 CXP dus niet veraf meer. Voorlopig duid ik CXP aan met simpele tokens, ook bonus acties kunnen met tokens voorgesteld worden maar gaandeweg zal er toch iets moeten genoteerd worden.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: