zaterdag 30 mei 2020

Blackstone Fortress: Part 2

Met de 4 clues van Taddeus begeven de explorers zich wederom naar de Stygian Aperture, alwaar ze de vreemde tekens ingeven op de console van de Maglev Chamber, die hen diep het Blackstone Fortress in voert...

The Quest for the Hidden Vault deel 2, stronghold 1:
The Corridor Of Death

De lift stopt in een duister gangenstelsel (max 3 range) waar Traitor Guard en Negavolt Cultists rondzwermen, maar dat zien de explorers dus niet wegens te donker. Er wordt tactisch besloten voor de oostelijke vleugel te gaan, daarbij de cultisten hun eeuwige rust toe dienend. Pious Vorne en Dahyak Grekh plaatsen booby traps en een kleine vuurzee in de westelijke gang, voor het geval dat. Een onvoorzichtige verrader doet de booby trap afgaan, maar de rest is te omzichtig (sneak) om dichterbij te komen en zet zich in afwachtende houding klaar.


Er wordt dus niet van het plan afgeweken, en nadat alle loot is opgeraapt en alle cultisten "bekeerd" zijn springen de explorers in een maglev chamber en zoeven naar het volgende gedeelte van hun expeditie. Dat blijkt een soort troonzaal met alweer een regiment Traitor Guard die iets beter georganiseerd lijken en ook een nest Ur-ghuls! De deserteurs stellen zich op afstand op en slagen erin Grekh z'n eerste grievous wound toe te dienen (niet te genezen in dezelfde expeditie). De Ur-ghuls rukken op vanuit de andere gang maar kunnen vakkundig worden afgeschoten alvorens ze de maglev bereiken.


Snel de gangen doorzoeken naar iets bruikbaars en dan opnieuw een maglev in naar een volgend gedeelte van het fort. Gelukkig schafte Taddeus zich die alarmschedel aan want er zaten vijandige entiteiten klaar om hen in de nek te springen. Met de mogelijkheid een ambush te annuleren en een nieuwe Exploration kaart te trekken volgt nu aan Challenge die iedereen aan zich voorbij laat gaan. Het sop is de kool niet waard, al denkt de tweeling er licht anders over.

Die ambush gaan we niet doen!

Maar als de baas (Taddeus dus) iets zegt dan volgt de rest, en al gauw komt de lift tot stilstand in een afgesloten deel van het Blackstone Fortress, waar de weeë geur van de dood duidelijk merkbaar is. The Corridor of Death!

The Corridor of Death

Volgens geruchten die circuleerden op Pricipice zou hier ergens een dark age weapon te vinden moeten zijn, een mooie buit waar menig explorer op aast. Een wapen uit duistere tijden, nu millennia geleden, waar bijna niets meer over terug te vinden is. Helaas (er is altijd een helaas in zulke situaties) zou deze in een nest liggen van Ur-ghuls, dat een normaal mens nooit zou betreden. Afgeschermd door een laserdeur die ook nog eens fameus pijn kan doen. Maar normale mensen zijn dun gezaaid bij explorers, en de meesten zijn technisch gezien zelfs niet menselijk... Gaan dus!
Alsof een nest Ur-ghuls nog niet erg genoeg is houden zich hier ook nog aanhangers van Chaos op, een deel van de gevaarlijke Servants of the Abyss, waarvan het een mysterie is hoe ze in het fort terechtkwamen of wat hun uiteindelijke doel mag zijn. Chaos Space Marines, Rogue Psykers, Chaos Beastmen en enkele deserteurs met vlammenwerpers en scherpschutters. Tactisch spelen is dus aangewezen, en in hun eerste activaties kunnen Grekh en de Ratling twins al drie scherpschutters omleggen. Een heftige strijd barst los!


Grekh plaatst booby traps en Vorne vuurballen, maar enkele Negavolt Cultists kunnen zich erdoor manoeuvreren en Taddeus een paar flinke schokken toedienen (door pantser). Gelukkig kunnen de meeste explorers zich verschuilen achter muurtjes en dergelijke, waardoor er minder schade doorkomt (de regels rond cover). De Chaos Space Marines en de deserteurs met vlammenwerpers rukken op, terwijl de Rogue Psykers op afstand blijven en af en toe mentaal aanvallen!


Pious Vorne mist enkele aanvallen op zo'n deserteur met vlammenwerper en wordt bijna zelf gebraden! Door de Event Roll (op tabel) blijkt er regelmatig een vijand niet dood en komt terug om de explorers wat verder te pesten. Ook de reinforcement roll voor vijanden telt hier op 1-4 ipv de gebruikelijke 1 (met D20), wat ook maakt dat er af en toe versterking arriveert voor de deserteurs. De Rogue Psykers ontwijken aanvallen op de rol van 20. Weinig kans denk je dan, maar natuurlijk slaagt er eentje erin om alzo een ronde langer op het bord te vertoeven. Het wordt een lange, uitputtende strijd, maar uiteindelijk schiet nog één Rogue Psyker over, plus de Ur-Ghuls in hun nest.
Het hangt even aan een zijden draadje wanneer Rein en Taddeus door de laser gate springen, daarbij elk schade oplopend, en daarna hun aanvallen op de ghuls missen. De laatste ronde zit het geluk echter volledig mee, want de ghuls komen laatst in rangorde, waardoor de explorers een extra kans krijgen en de monsters kunnen afmaken alvorens ze (massaal) terug bijten. Waren de ghuls eerder geweest, dan had er minstens één explorer KO gegaan, mogelijk dood. Grekh, die een contract had openstaan op Ur-ghuls, kan het dark age weapon oppakken (een stevig laserpistool) en met de eerste Stronghold overwonnen keren de explorers terug naar Pricipice.

Precipice
De Legacy fase voegt een extra threat level toe voor Spindle Drones (vanaf nu spawnen ze dubbel plus starten ze op threat level 1). Het fort begint stilaan te ontwaken...

De explorers gaan shoppen en recupereren op hun respectievelijke schip. Taddeus laat zich gaan en koopt nuttige tech op de  Long Hauler Gamma-3-Beta met z'n gevonden archeotech. Grekh haalt een nieuw contract op, deze keer op Negavolt Cultists. In totaal heeft de groep 3 clues, dus dat betekent dat er een "gewone" expeditie op de planning staat alvorens opnieuw een Stronghold te kunnen aanpakken.
Pious Vorne heeft geen archeotech om te ruilen en feitelijk niets omhanden. Uit verveling zoekt ze wat verstrooiing in de Excruciation Chamber van de Clarion en zowaar... ze vindt toch wel geen vierde clue! Hetgeen dus betekent dat de derde expeditie in het Blackstone Fortress alweer een Stronghold zal worden. Zo gaat het wel vooruit.

Voor de goede orde nog even vermelden dat ik weer abominabel gerold heb voor de explorers en fenomenaal voor de vijanden, als vanouds dus. Eén op de twee aanvallen van explorers waren blanco, en als ze dan eens schade deden was het een "gewoon" resultaat, of overkill. Vijanden gooiden meestal raak en deden ook grievous schade. Gelukkig rolden de explorers dan weer wel beter op hun defense rollen. Vaste waarden... zo blijft het spannend!

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: