zaterdag 19 mei 2012

Dungeon Command


D&D Miniatures are dead, long live D&D Miniatures!

Ik moet toegeven dat ik een fan ben van het eerste uur. Duurzaam, prepainted (geen super kwaliteit maar het kan er mee door) en vrij goedkoop (als je de rares mijdt). Mijn eerste starter pack kocht ik destijds op de éénmalige rollenspel beurs van Vlaanderen in de Nekkerhal te Mechelen in 2003. Harbinger, waarvan de meeste figuren nu vrij duur verhandeld worden. Er zat een Umberhulk in.

Ik ben de lijn blijven volgen en sporadisch mini’s bijkopen (meestal evilbay of webshops wegens ruime keuze en dikwijls voordeliger dan blinde boosters kopen) en gebruik de miniaturen al jaren thuis én op verplaatsing. Bij mijn weten de enige prepainted mini’s die de jarenlange verplaatsingen en misbruik (rollenspelers zijn beesten!) kunnen weerstaan zonder stuk te gaan of iets van hun kwaliteit te verliezen. Zelfs de verf blijft intact over de jaren heen, niet vanzelfsprekend. Mijn geverfde metalen miniatuurkes blijven mooi in de vitrinekast staan en komen daar alleen uit voor thuisgebruik. Ook andere merken à la Confrontation of Pathfinder zijn gemaakt van een fragieler en harder plastic en, ondanks iets verfijnder en beter afgewerkt, breken die veel te gemakkelijk. Dus uiteindelijk mogen steeds dezelfde D&D miniaturen mee op verplaatsing, en dat nu al meer dan 8 jaar!

Ergens vond ik het spijtig dat de lijn stopte in 2010 met de laatste set Lords of Madness, anderzijds hadden ze nu alles ook wel gehad. Experimenten met hero packs (3 vaste prepainted helden aan veel te hoge prijzen), boosters met 1 grote zichtbare figuur in en verder blind…
De mini’s begonnen ook iets té obscuur te worden, en verzamelaars hadden al twee keer een rare Umberhulk, op een derde met de shadow template zat niet echt iedereen te wachten. Dat er Zhentarim in de set zaten (Forgotten Realms bad guys: troopers, soldaten te paard, een champion en zelfs Manshoon himself als super rare ondertussen) was een leuke boost die ze eerder hadden mogen toevoegen. En Mephistopheles blijft één van mijn persoonlijke favorieten over de gehele lijn.

Mijn portefeuille en diens verre aanverwant, mijn bankrekening, vonden het echter een goede zaak dat Wizards er na 7-8 jaar mee stopte.

En toen kwamen de bordspellen uit. Eerst Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon… en daarna The Legend of Drizzt. Die maakten gebruik van eerder uitgebrachte D&D miniaturen maar dan ongeschilderd. Leuk voor de verzamelaars (ik beken) dat de prepainted mini’s hiervoor gebruikt konden worden. Hier en daar echter zaten een paar mini’s, voornamelijk de “helden”, tussen die niet eerder werden uitgebracht… Zou het kunnen dat?

Jawel hoor.

De nieuwe incarnatie van D&D Miniatures heet Dungeon Command en komt niet langer in blinde boosters (jeej!) maar in battle packs met telkens een twaalftal prepainted miniaturen, map tiles, stat cards en… ze zouden volledig compatibel zijn met de bordspellen, hetgeen betekent: méér monsters, méér helden, méér tegels. Alleen maar goed nieuws! Instant BUY! Maar wacht eens…

Hebben we die miniaturen niet al eens eerder gezien? Jawel hoor. Het betreft hier alweer een recyclage van eerder uitgebrachte sculpts, opgefrist met de prepainted versies van enkele helden uit de bordspellen. Op zich niets mis mee, zeker als je nog enkele daarvan aan de collectie zou willen toevoegen en de productieprijs van prepainted minis is blijkbaar astronomisch hoog, dus de beslissing te recycleren begrijp ik nog tot op bepaalde hoogte. Maar ik stel toch vragen bij de keuze van sommige mini’s in deze sets, zeker als je weet dat ze uit een duizendtal figuren konden kiezen.

Heart of Cormyr: de “helden” van de eerste lichting battle packs. Omvat alle prepainted, niet eerder uitgebrachte helden van Castle Ravenloft (dwarf cleric en human ranger) en Wrath of Ashardalon (half-orc rogue). Verder een Purple Dragon Knight (past helemaal in het thema en destijds een rare), een copper dragon (origineel scheert hoge prijzen op Evilbay) en een niet eerder uitgebrachte Battle Wizard. Maar dan.
2 dwarven defenders (ongeïnspireerde sculpt en dwergen genoeg uit de originele reeksen, het hadden tenminste 2 verschillende sculpts mogen zijn) en 2 elven archers. Een sculpt die ik tot vijfmaal toe (common destijds) in de schuif heb steken en die ik persoonlijk zelfs niet echt mooi vind. Er is ooit eerder een Battle Wizard uitgebracht, leuke sculpt zelfs. Waarom zit die er niet in? Vreemde keuzes van Wizards.


Het Underdark Battle Pack, Sting of Lolth, bevat echter nog méér gerecycleerd materiaal met als thema: drow en spinnen. Sluit natuurlijk naadloos aan bij de grote Rise of the Underdark campaign die D&D momenteel voert via D&D Encounters en allerhande publicaties. Leuk voor wie The Legend of Drizzt heeft en nog op zoek is naar de prepainted versies van sommige miniaturen. Ik heb de meeste echter al jaren in de schuif liggen, dus persoonlijk vind ik het niet echt een meerwaarde. Positief is dan weer dat het bordspel sommige sculpts tot driemaal toe gebruikt en verzamelaars zo gemakkelijk aan drie drow champions of “springspinnen” kunnen geraken (ik ontken alles). En er zit een dikke Umberhulk in die ik toevallig nog niet heb. Plus: nieuwe stat cards, Underdark tegels die compatibel zijn met het bordspel, … De drow priesteres is echter al aan haar zoveelste incarnatie toe: eerst als D&D mini, daarna Heroscape recyclage, daarna ongeschilderd in Drizzt en nu opnieuw gerecycleerd in het Battle Pack. Ze hadden toch een tikkeltje meer moeite mogen doen. Het publiek op wie deze Battle Packs gericht zijn is nu eenmaal het publiek dat destijds masaal D&D Miniatures kocht en heeft dus, net als ik, de meeste figuren al uit eerdere releases. Marketing gewijs niet echt slim. Wizards leert blijkbaar niet uit de fout steeds op een jong publiek te spelen (die hebben geen GELD en zijn veel te wispelturig). Anderzijds, de nog missende figuren uit de bordspellen toevoegen is dan weer geniaal.


Ik wacht toch nog even af. De packs zijn vrij duur voor wat er in zit en veel van de figuren heb ik al dus de extra’s zullen alles bepalen. Worden verwacht ergens juli 2012.

De volgende Battle Packs worden iets met Undead en Tyranny of Goblins. Kan interessant worden (death knights, hordes goblins en zombies) of een totale flop… Met D&D weet je nooit.

Geen opmerkingen:

Zombicide 2.0 - Solo Test

Zombicide 2nd Edition stond al een tijdje op de planning, maar alles buiten het regelboek zat nog onaangeroerd in de doos sinds die zo'...