Na Pandemic Legacy te hebben uitgespeeld met dezelfde doordeweekse groep begonnen aan Gloomhaven, de bijzonder hoog aangeschreven dungeon crawly combat game van Cephalofair, die enkele jaren geleden via Kickstarter begon. Steeds afgehouden omwille van de zware tijdsbelasting (ongeveer 70 scenario’s in een campaign en 1 scenario neemt wel 1 avond in beslag) én ook de kostprijs (rond de 150€), maar toch benieuwd wat de hype nu precies in hield.
Personages gekozen uit de 6 beginklassen. Ieder heeft ook het eigen figuur geschilderd als persoonlijke inbreng, buiten natuurlijk Arjan maar die maakt dat later volledig goed. Dat van mij is uiteraard het minst afgewerkt (binnenkort). En dan begonnen aan het introductiescenario, dat voor iedere groep hetzelfde is.
Hier geen
extensieve review of uiteenzetting over het systeem of de campaign, daarvoor
staat er genoeg gezever op BoardGameGeek. Ook geen spoilers, al is er bijzonder
weinig “verhaal” aanwezig, eerder een wereld die je als groep gaandeweg verkent
en uit bouwt. Op dat vlak een legacy game dat voor iedere groep volledig anders
evolueert. Je personage kan ook met pensioen gaan na het voltooien van een
persoonlijke queeste, maar die zijn niet echt simpel dus dat duurt wel een
tijdje. En gaandeweg het verhaal unlocken nieuwe personages die je dan ook weer
kunt spelen.
Qua systeem: geen dobbelstenen (hoera!), wel kaarten die je trekt uit een stapeltje waar opvallend dikwijls de twee luttele “missers” werden getrokken (boeh) het eerste spel. Sommige dingen blijven hetzelfde, ongeacht welk systeem. Je acties kies je ook uit je privé stapel actiekaarten. Als die op zijn is het gedaan voor je personage dat scenario. Ook wanneer je levenspunten op nul komen. Veel mogelijkheden en combo’s… Het was even gewoon worden maar het speelt uiteindelijk vlot en gaandeweg leer je je kaarten kennen (sommigen toch).
Klein minpunt
maar volledig begrijpelijk om de nu toch al hoge prijs te drukken: kartonnen
figuurtjes voor de vijanden tov miniaturen voor de helden. Als plastic junkie
die beter gewend is (Zombicide etc) toch een klein issue en first world problem.
En het spel is niet gemakkelijk, zelfs het eerste scenario bleek uitdagend genoeg. We hebben het gehaald maar het scheelde niet veel. Niet voor beginners.
Nog een blanco
kaart van de regio rond Gloomhaven in het begin van de campaign als afsluiter:
Op naar verdere avonturen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten