Bij gebrek aan vrienden tijdens deze lockdown dan maar een solo test play van Cthulhu: Death May Die. Want het stond hier nu toch al een tijdje stof te vergaren tussen de rest. Eén speler geeft volgens de regels toch 2 investigators en dat worden Sister Beth en The Kid (een bezeten pyrokinetisch wicht). Hopelijk is dat voldoende tegen al die cultisten en monsters!
Een echte tutorial is dat eerste scenario zeker niet, maar een mens moet het ergens leren! 5 labs die vernietigd dienen te worden om het ritueel te stoppen, en ondertussen staat alles ook nog eens in lichterlaaie. Smerige cultisten! De Elder One van dienst is niemand minder dan... Cthulhu zelf!
Cultisten en monsters omleggen, vuurtjes doven en labs vernietigen. En bij iedere rol is er kans dat je sanity kwijtspeelt én krachten en bonusdobbelstenen bijkrijgt. Dobbelstenen herrollen kan je door stress te spenderen maar eens vol is dat gedaan en dient er gerust of via de unieke insanity stress herwonnen te worden. Een wikken en wegen dus, en zo is dat het gehele spel. Haast en spoed is zelden goed, maar ondertussen nadert dat ritueel voltooiing en dreigt Cthulhu op het bord te verschijnen. Al is het spel pas gewonnen van zodra de Elder One finaal verslagen is, maar daarvoor dient die eerst kwetsbaar te zijn.
De twee investigators snellen doorheen de verlaten campus (of wat dat ook moet voorstellen) en doden cultisten alsof ze nooit iets anders deden. The Kid blaast monsters weg als waren het insecten. De labs gaan ook vlotjes kapot. Alleen die sanity stapelt vlug op, maar dat geeft ook extra skills en dobbelstenen dus voorlopig lijkt alles in orde.
Die mythos kaarten zijn zoals beloofd in het handboek van den hond en doen Cthulhu dichterbij komen maar brengen ook extra monster via de portalen op het bord. Dweilen met de kraan open. Dat vuur is ook moeilijk onder controle te houden.
Uiteindelijk belanden de twee investigators in de kelder alwaar gerust kan worden en een vierde altaar vernietigd door Sister Beth. Cthulhu verschijnt voor haar, nu kwetsbaar, en ze verliezen geen tijd om die de nodige schade te doen.
Zijn minions snellen ter hulp, maar komen te laat. De Elder One is verslagen... en verschijnt in stage III gewoon in een portaal op de bovenverdieping. Met zowat alle cultisten en monsters ertussen. Die zag ik niet aankomen! Bovendien wordt The Kid finaal gek (maximum sanity kwijt = van het bord), dus Sister Beth moet het alleen zien op te lossen. Ze geraakt nog voorbij de cultisten in de gang en vernietigt nog één Fire Vampire, maar dan is haar sanity ook leeg voor haar levenspunten en wint Cthulhu.
Duidelijk mispakt aan het vooruitgaan van die sanity en de zwaarte van die finale stages nadat Cthulhu daadwerkelijk voor de eerste keer verslagen wordt. In totaal dien je hem dus 3 keer volledig te verslaan (12 health) plus er gebeuren dan ook nog allerlei extra effecten om het de spelers zo moeilijk mogelijk te maken. Volgende keer de sanity loss beperken door beter stress management en meer te rusten. Ook meer vuurtjes doven zodat die minder schade kunnen geven aan de investigators.
Al bij al een goede tutorial, we weten nu hoe het spel werkt en aanvoelt dus de eerstvolgende keer (hopelijk met méér spelers) zal dat een pak vlotter gaan en wie weet... winnen de investigators eens?
En ikzelf heb weer wat sanity kunnen herwinnen tijdens deze lockdown.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten