Na de introductiemissie twee weken geleden werd het tijd om een volwaardige expeditie op touw te zetten in Warhammer Quest: Blackstone Fortress. Als we legaal kunnen vals spelen laten we dat niet liggen en dus mogen Taddeus the Purifier en zijn trouwe acoliet Pious Vorne hun missie om het fort te zuiveren van alle chaos invloeden (succes) verder zetten. Daarbij geholpen door de xeno Kroot tracker Dahyak Grekh en de Ratling Twins, Ren & Raus, die ze op het ruimtestation Precipice leerden kennen. De clue en archeotech die ze vorige keer buit maakten zouden in het niets vallen tegenover de schatten die ze op hun eerste expeditie in het duistere fort zullen buit maken, maar dat is vooruit lopen op de zaken. De explorers stappen in de maglev transporter (een soort futuristische lift) die klaar staat in de Stygian Aperture nabij Precipice en starten...
The Quest For The Hidden Vault
Deel 1: Expeditie 1
Een standaard expeditie bestaat uit acht exploration kaarten, die een mix vormen van vier challenges en vier combat kaarten.
Nog maar pas aangekomen en terwijl hun ogen nog moeten wennen aan de bijna tastbare duisternis, krijgen ze al meteen een eerste combat én ambush op hun kop! Taddeus grijpt het moment aan om al meteen gebruik te maken van de support ability van Clarion, zijn ruimteschip van het Ministorum, waardoor elke explorer een gratis gambit mag proberen. Bij enkele explorers lukt deze, waardoor ze van plaats mogen wisselen met de vijanden op de initiative track. Handig!
Een stevig gevecht tegen Traitor Guards en Negavolt Cultists breekt los!
Een stevig gevecht tegen Traitor Guards en Negavolt Cultists breekt los!
Dankzij de stevige aanvallen van de twee snipers en de vlammenwerper van Vorne worden de meeste chaos aanhangers al snel van het bord geblazen alvorens ze iets kunnen aanrichten. Maar de Negavolt Cultisten slagen er toch maar weer in twee grievous wounds uit te delen aan verkenner Grekh. Slecht rollen voor de helden en beestig rollen voor vijanden, het blijft een oud zeer. Met een handicap moet hij de nog maar pas gestarte expeditie verder zetten, en zal dus als support op de achtergrond blijven.
Vervolgens volgen enkele challenges en combats (een expeditie bestaat uit acht encounters), waarvan de eerste combat tegen monsterlijke Ur-ghuls en Spindle Drones, het security systeem van het fort zelf. Voorlopig zijn die nog gemakkelijk uit te schakelen, maar of dat zo zal blijven...
Vervolgens volgen enkele challenges en combats (een expeditie bestaat uit acht encounters), waarvan de eerste combat tegen monsterlijke Ur-ghuls en Spindle Drones, het security systeem van het fort zelf. Voorlopig zijn die nog gemakkelijk uit te schakelen, maar of dat zo zal blijven...
De vijandige xeno's vormen weeral geen gevaar tegenover de zuiverende vlammenwerper van Pious Vorne. Grekh kan met z'n sniper de overblijvers vanop afstand omleggen.
Na nog enkele challenges die véél loot opleveren (ketters achtervolgen, een versterkte poort openbreken, ...) volgt dan de finale combat van deze expeditie, alweer tegenover enkele regimenten Traitor Guard en een hoopje Negavolt Cultisten. Ren & Raus zetten de support functie van hun ruimteschip in werking om alzo éénmalig alle destiny dobbelstenen te kunnen laten liggen. Gelukkig mogen Vorne & Grekh eerst activeren, waardoor er van het groene hoopje al niet veel meer overschiet. Vorne wordt ineens ook "inspired" (betere stats) want ze helpt er ineens drie om zeep met één actie (prereq).
De Spindle Drone blijft op "hold" staan (dankuwel AI), en de cultisten hebben een hele weg af te leggen alvorens ze de explorers bereiken. Daardoor kan Vorne ze het "licht" van de Keizer tonen, waardoor er al snel geen cultist meer over blijft. De zwarte groep verraders kan licht worden uitgedund alvorens ze activeren. Eén verrader met laspistool slaagt er zowaar in Vorne licht te verwonden, maar beklaagt het zich even later.
Vlak voor het einde ziet de expeditie er als een overwegend succes uit! Tonnen archeotech, genoeg clues om de volgende keer reeds een stronghold aan te pakken, en zelfs het artefact voor de Ratlings om iedere expeditie nu inspired te starten... Maar dan heeft het Fort nog een laatste vuile grap achter de hand. Een mens zou bijna gaan geloven dat er een échte AI achter steekt.
De
laatste challenge ziet 1 explorer afgesneden en bedreigd door wel drie
hostile groepen in een pocket zonder ontsnappingsroute. Het mocht in
principe iedere explorer zijn behalve de gewonde Grekh en jawel... het
lot zit echt altijd tegen op zulke momenten.
Sociaal isolement!
Tegen zo'n overmacht kan een zwaargewonde Kroot weinig aanrichten en nadat hij een drietal Traitors om het hoekje helpt gaat onze verkenner ook finaal neer... Meteen ook het einde van de expeditie én de laatste exploration kaart! De bewusteloze Grekh (gelukkig niet dood, moeten voor rollen) wordt gevonden door de andere explorers en meegenomen naar Precipice om te bekomen in z'n stasis kamer, te shoppen en meer van dat.
De Precipice sequentie start met de Legacy fase, waarbij 1 kaart aan de quest wordt toegevoegd... het worden de Chaos Beastmen, die vanaf nu dus permanent de vijanden vervoegen tijdens toekomstige encounters.
En dan is het tijd om de kostbare archeotech om te ruilen voor bruikbare spullen. Taddeus is team leader en laat zich als eerste volledig gaan op de Long Hauler Gamma-3-Beta. Onze priester koopt explosieve ammunitie en een alarmschedel die ambushes kan annuleren. Vorne gaat eens rondneuzen op de Vanguard, het schip van Janus de Rogue Trader, en koopt een pantser om defense te herrollen. Ren & Raus drinken iets met Taddeus, terwijl Grekh zaken doet op de Kravv'Cha't. De Kroot schaft zich explosieven aan en kan een premie krijgen voor Ur'ghuls. Hij koopt voor de tweeling nog een beter pistool voor korte afstand en gaat dan recupereren van de zware beproeving.
Taddeus legt z'n 4 gevonden clues samen en komt de locatie te weten van de (random) stronghold die volgende keer op de planning staat, en dat is... The Corridor Of Death! Dat wordt een wandeling in het park.
Wordt vervolgd!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten