zondag 11 augustus 2019

Zombicide - Jericho Campaign - Part 1

Bezig een soortement campaign systeem te testen om wat meer verhaal en continuïteit in Zombicide te steken. En daarvoor de perfecte proefkonijnen gevonden, die het blijkbaar ook plezant vinden om plastieken zombies af te knallen.

Zombicide, the next generation!

Kort samengevat: 10 gelinkte missies met beperkte keuze volgens thema en moeilijkheidsgraad. Gewonde survivors kunnen worden geheeld of gaan over naar de volgende missie. Zombivors zijn optioneel en permanent dood gaan is mogelijk doch ook te vermijden. Er is een zeer rudimentaire basis van waaruit de survivors opereren, een mid-season finale, een soortement eindbaas én een stevige finale die de uitkomst van de campaign beslist.

De killer clown mocht natuurlijk niet ontbreken...

Vereist zijn de Zombicide Season 1 basisdoos én Compendium #1 voor de extra missies. Al de rest van extra types zombies, experience cards tot bonus survivors is puur optioneel en te bepalen door de spelers onderling.


De eerste missie, Y-Zone, was alvast een succes, doch nog niet echt moeilijk. Breng alle survivors naar de EXIT en ontsnap van het bord. Voorzichtige spelers die de deuren mooi dicht lieten en nog niet al te veel zombies tegen zich kregen. Enkel die fatties zorgden eventjes voor lichte stress. De échte Zombicide moet nog beginnen...

Opvolgmissie Under Siege begon waar de vorige eindigde, met dezelfde XP én items. Het landhuis van een tandarts (inclusief medlab voor een latere campaign bonus) beschermen tegen de achtervolgende horde. Gelukkig stonden alle survivors nog in het blauw, waardoor de eerste zombie spawns meevielen. Toch af en toe penibele situaties met die extra activaties en rioolzombies.

Doug in een lastig parket

Dankzij goeie wapens en combo's met de bonuskaarten (plenty of ammo etc) knallen de survivors zombies bij de vleet af. Het wordt spannend wanneer enkele runners op het bord komen, met behulp van een slecht getimede extra activatie bijt één runner de Samurai in z'n arm! Als de zombie deck uitgeput is rest alleen nog de zombies van het bord te knallen voor de overwinning (regels scenario).

The mansion, 1 van 3 mogelijke shelters

Niet één survivor in het rood, dus worden er géén items bij gehouden en krijgt niemand een experience kaart. Het landhuis van de tandarts wordt ingenomen als schuilplaats en geeft als bonus dat er na iedere missie 1 wounded kaart zomaar kan worden verwijderd bij één survivor. Komt meteen van pas voor de Samurai, al hadden de survivors supplies genoeg mee (genezen ook tussen missies volgens de campaign regels).


Missie gewonnen betekent ook: 1 extra survivor die de groep vervoegt! Deze wordt random gekozen met behulp van het survivor deck (gratis via Kickstarter dus beter eens gebruiken) en dat blijkt Marvin te zijn!


Volgende keer volgt de keuze tussen 3 missies om de schuilplaats te beschermen of extra survivors te zoeken.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: