Oftewel de verdere avonturen van Cowboy
Henk in Brimstone!
Henk & Dave rijden de einder
tegemoet, als plots een schrille kreet achter hen weerklinkt, “De
Scafford Gang! Ze hebben er in alle chaos hebben van geprofiteerd de
bank overvallen en vluchten nu naar hun schuilplaats in de heuvels!
Een beloning voor wie hen vangt!”...
Dat hoeft Henk zich geen tweemaal te
laten zeggen en hij geeft z'n trouwe paard de sporen en haast zich
richting waar de stofwolk van de bandieten nog vaag zichtbaar is.
Dave heeft op z'n trage knol moeite onze held bij te houden, en de
twee zien nog net de gemuteerde bandieten afstijgen en een vervallen
mijn invluchten...
De Scafford Gang expansie, vervangt in
het eerste avontuur “They're Getting Away” de reguliere
encounters door alleen Scafford encounters (op monsters via andere
kaarten na). In dit eerste avontuur achtervolgen de helden de
bandieten via de Darkness Track en proberen hen in te halen door
kamers te doorkruisen (1 extra positie voor iedere gevonden kamer, 2
voor iedere “!” die tevoorschijn komt via encounters). Aan het
eind wacht een epic threat (of high met slechts 2 helden).
Henk & Dave spoeden zich doorheen
de mijngangen, langs een ondergelopen kamer (encounter die ik
eigenlijk had moeten opnieuw trekken via Dave's zilveren dobbelstenen
maar te laat aan dacht) vol kapotte mijnkarren en tuig. Het
doorploeteren van deze drassige gang gaat erg moeizaam en plots
worden onze helden besprongen door wel negen hungry dead!
Enkelen kunnen vernietigd worden, maar Henk besluit zich niet te
laten ophouden door deze trage monsters en ploetert verder. Dave dekt
de aftocht.
Dan komt Henk in een doodlopende
mijngang met aan het eind een portaal dat de muren verlicht!
Zouden de bandieten zo snood kunnen zijn hun schuilplaats op een
andere wereld gemaakt te hebben? Plots wordt hij vanuit de
schaduwen beschoten door een drietal Scafford bandieten en een nieuw
gevecht breekt los!
Scafford bandieten gebruiken de nieuwe “shootout” regels en leggen speciale counters die afstandsschade doen, en geen klein beetje. Als aan het eind van een ronde bovendien geen vijand tegen hen staat krijgen ze een extra aanval. Ouch!
Henk gebruikt z'n lasso tegen één van de rabauwen (immobiel + malussen op enkele acties) en schiet een andere af. Dave ontvlucht de ondoden en een onfortuinlijke rol met de dobbelstenen geeft nog maar eens negen extra hungry dead in z'n nek (elke move actie geeft 2D6 hungry dead op een rol van 3-4 met de D6, vandaar had ik deze encounter dus beter geannuleerd). Maar z'n stevige pikhouweel wordt de laatste bandiet fataal en met de horde zombies in hun kielzog springen beide helden doorheen het portaal. De andere mijngang is nu geen optie meer.
Scafford bandieten gebruiken de nieuwe “shootout” regels en leggen speciale counters die afstandsschade doen, en geen klein beetje. Als aan het eind van een ronde bovendien geen vijand tegen hen staat krijgen ze een extra aanval. Ouch!
Henk gebruikt z'n lasso tegen één van de rabauwen (immobiel + malussen op enkele acties) en schiet een andere af. Dave ontvlucht de ondoden en een onfortuinlijke rol met de dobbelstenen geeft nog maar eens negen extra hungry dead in z'n nek (elke move actie geeft 2D6 hungry dead op een rol van 3-4 met de D6, vandaar had ik deze encounter dus beter geannuleerd). Maar z'n stevige pikhouweel wordt de laatste bandiet fataal en met de horde zombies in hun kielzog springen beide helden doorheen het portaal. De andere mijngang is nu geen optie meer.
Ze komen terecht in een hete, vochtige jungle en staan tot de knieën in het water. Buitenaardse insekten zoemen om hun oren en her en der zijn slangen te zien die over het water glibberen. Henk bevindt zich niet langer op de aarde, zoveel is zeker! Maar er is geen tijd om al het nieuwe op te nemen, want de eerste hongerige doden schuifelen al doorheen het portaal!
Verderop hangen omwikkelde karkassen van wat lijkt op dieren in de bomen en een kokon van spinrag trekt de aandacht. Een enorme spin springt op onze helden af en haalt vervaarlijk uit. Na enkele pijnlijke treffers weet Henk haar te ontwijken en een ferme klap toe te brengen, waarop ze zich in haar nest terugtrekt. Eén van de kokons blijkt een half verteerde menselijke gestalte te bevatten, die een vreemd voorwerp in z'n benige vingers klemt... Het blijkt een genezende steen te zijn!
Deze laatste passage was het gevolg van
2 encounter cards die, puur tekstmatig, een aantal uitdagingen
bieden. Geen monsters of gevechten kwamen hier aan te pas, erg
sfeervol en het duurt geen half uur. Wat mij betreft één van de
betere dingen in dit spel.
Henk & Dave ploeteren verder door
het brakke water en komen uit op een verzonken altaar met schijnbaar
geen verdere uitwegen. Zou het kunnen dat... maar dan komen van onder
het water drie kolossale gestaltes omhoog en sluiten onze helden in!
Dark Stone Brutes, de waakhonden van de Scafford Gang!
Gemuteerde bandieten wiens vlees versmolt met rots en dark stone en
die nu bovenmenselijk sterk zijn. (1D3 en dat worden er met mijn
dobbelkunsten dus 3 – zucht).
Terwijl de hongerige doden langzaam dichterbij schuifelen proberen onze helden zich een weg te vechten langsheen de brutes, maar hun huid blijkt erg dik en zelfs het pikhouweel van Dave geraakt er met moeite doorheen (4 defense, evenveel als de zombies maar die hebben slechts 1 levenspunt, de brutes 8!). Net wanneer één brute omver gaat en de hungry dead Henk bijna bereiken slaat het noodlot weer onverbiddelijk toe! De Duisternis zelve haalt uit en vervloekt Dave's karma, waarop die z'n lantaarn in het water laat vallen. Dubbel 1 op “holding back the Darkness”, hetgeen resulteert in een ambush attack! Van 1d3+1 scafford bandieten + 1 Scafford Lieutenant! Met mijn dobbeltalenten dus 4 Scafford bandieten en de beruchte Sargeant Bunker (waar ik toevallig het resin miniatuur van heb staan)! Die ruit z'n mannen zo op dat ze hun scherpschutterstalenten laten voor wat het is en zich mengen in het handgemeen met de dark stone brutes! 2+4 vijanden in melee + Sargeant Bunker aan het altaar die bonussen geeft + een 12 hungry dead op enkele vakjes afstand... Henk weet wanneer het genoeg geweest is! Hij wijst naar de bomen en roept: “Kijk daar! Een hottentot!”. In de verwarring die daarop ontstaat duikt hij onder water, gevolgd door een verwarde Dave, en kan zo ontkomen langs het portaal, terug de mijngang in...
Terwijl de hongerige doden langzaam dichterbij schuifelen proberen onze helden zich een weg te vechten langsheen de brutes, maar hun huid blijkt erg dik en zelfs het pikhouweel van Dave geraakt er met moeite doorheen (4 defense, evenveel als de zombies maar die hebben slechts 1 levenspunt, de brutes 8!). Net wanneer één brute omver gaat en de hungry dead Henk bijna bereiken slaat het noodlot weer onverbiddelijk toe! De Duisternis zelve haalt uit en vervloekt Dave's karma, waarop die z'n lantaarn in het water laat vallen. Dubbel 1 op “holding back the Darkness”, hetgeen resulteert in een ambush attack! Van 1d3+1 scafford bandieten + 1 Scafford Lieutenant! Met mijn dobbeltalenten dus 4 Scafford bandieten en de beruchte Sargeant Bunker (waar ik toevallig het resin miniatuur van heb staan)! Die ruit z'n mannen zo op dat ze hun scherpschutterstalenten laten voor wat het is en zich mengen in het handgemeen met de dark stone brutes! 2+4 vijanden in melee + Sargeant Bunker aan het altaar die bonussen geeft + een 12 hungry dead op enkele vakjes afstand... Henk weet wanneer het genoeg geweest is! Hij wijst naar de bomen en roept: “Kijk daar! Een hottentot!”. In de verwarring die daarop ontstaat duikt hij onder water, gevolgd door een verwarde Dave, en kan zo ontkomen langs het portaal, terug de mijngang in...
Wordt vervolgd?
Maar daar stopt het verhaal niet. Onze
helden dragen namelijk massaal veel dark stones met zich mee
en aan het eind van een missie dient corruptie te worden
gerold... Het wordt nog beter!
Henk bezwijkt aan de corrumperende invloed van de vervloekte stenen en groeit... een tentakeltong. Degoutant, maar geen verdere effecten.
Henk bezwijkt aan de corrumperende invloed van de vervloekte stenen en groeit... een tentakeltong. Degoutant, maar geen verdere effecten.
Dave echter gaat de dark stone brutes
achterna en incasseert zomaar even 7 extra corruptie (van 16 stenen)
bovenop de 3 die hij in de mijn te slikken kreeg. Resultaat: dark
stone infusion, oftewel alle dark stones versmelten met zijn
lichaam en kunnen niet verwijderd (laat staan versjacherd) worden tot
de mutatie operatief verwijderd wordt. 16 permanente en potentiële
corruptie die ieder avontuur terugkeert...
De missie is tevens gefaald
(gevlucht om erger te voorkomen), hetgeen extra corruption hits geeft
(gelukkig geen extra mutaties) plus onze helden verdwalen in de mijn
en dienen nu een uitweg te vinden!
De ideale springplank voor basismissie #5: “Escape”... zonder bezoek aan het dorp tussendoor. Benieuwd hoeveel extra mutaties dat zal opleveren aan het eind!
De ideale springplank voor basismissie #5: “Escape”... zonder bezoek aan het dorp tussendoor. Benieuwd hoeveel extra mutaties dat zal opleveren aan het eind!
Test van de Scafford uitbreiding + via
het portaal ook eens een “otherworld” kunnen testen (Jargono
wegens de enige die ik – voorlopig – heb). De bandieten speelden
anders dan gewone monsters, afstand houden en zoveel mogelijk
schade doen met de pistolen tegenover zo snel mogelijk dichtbij komen
en melee schade doen. Die luitenant gaf dan weer extra boosts en
veranderde de AI van de bandieten, die plots berserk gingen en hun
pistolen lieten voor wat ze waren.
Uiteindelijk toch weer genekt door de
dobbelsteen. Tijdens de missie tweemaal dubbel 6 op de Darkness
rol (free healing!), tweemaal dubbel 5 (D6 corruption hits) en
helemaal op het laatst dus de gevreesde dubbel 1 (ambush attack). Die
overmacht deed Henk de das om. Plus ik had echt geen zin in alweer
een ellenlanger gevecht, die dark stone brutes + horde undead waren
al erg genoeg. Komen we meteen bij een groot nadeel van dit spel:
gevechten duren veel te lang, zelfs al raak je met je meeste
aanvallen. Schade dient nog eens apart gerold te worden en vele
vijanden hebben ook nog eens een defense waar je boven dient te
rollen om nog maar een beetje schade te doen. In het geval van hungry
dead en brutes 4 defense dus!
Plus hoe langer een gevecht duurt, hoe
meer kans om slecht op de Darkness rol te rollen, hetgeen dan weer
extra malussen of in het ergste geval extra vijanden geeft, en zo
komt er geen eind aan!
Ik denk dat we Henk & Dave even in
hun mijn gaan achterlaten, graag eens een spel of campaign met andere
spelers. Al wil ik die andere towns ook nog wel eens testen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten