3.Duistere verkenning
Rancher Samantha en Indian
Scout Opmerkzame Bever komen na enkele dagen rondtrekken in
onherbergzaam gebied aan een bijna verlaten handelspost. Er hangen
enkele wanted posters uit, waaruit ze kunnen afleiden dat de
beruchte Scafford Gang actief is in deze contreien. Gemuteerde
bandieten onder leiding van de legendarische Colonel
Scafford, een reliek van de burgeroorlog die na het verlies van
de Zuidelijken spoorloos verdween en samen met zijn vijf zonen een
leven van misdaad verkoos. Verder wordt een tijdelijke beloning
uitgeloofd voor tentakels,
die al eens onschuldige burgers de verdoemenis durven in te sleuren.
Een rare snuiter in de kantine die zich
voorstelt als Mister White heeft een job voor ondernemende
avonturiers, met name het verkennen van een verlaten mijn in naam van
diens mysterieuze werkgever, een zekere Mr Hearst. Er zouden
vreemde verhalen gelinkt zijn aan deze mijn, van spookverschijningen
tot meldingen van de legendarische Chupacabra, en de beloning
voor het in kaart brengen is dan ook niet slecht. Eventuele Dark
Stone scherven die ze er vinden mogen ze zelfs houden! Een kolfje
naar de hand van twee heldinnen die toevallig ook bijna platzak zijn.
De volgende ochtend worden de paarden weer gezadeld en trekken de
twee boezemvriendinnen richting mijn...
De ingang geeft al meteen uit op een
t-splitsing. Bev volgt haar intuïtie en kiest de linkergang, die
verderop uitmondt in een grotere kamer vol mijnkarretjes en ander
tuig. Even lijkt er wat te bewegen in een donkere put verderop, en
het blijkt zelfs een scherf Dark Stone te zijn. Gratis en voor
niets! Een deel van het gangenstelsel staat onder (brak en stinkend)
water, maar mits een beetje vertraging kunnen de dames er zonder al
te veel moeite doorwaden.
De Indiaanse vindt vreemde sporen in het zand en deze leiden verder de gang in naar een doodlopende gang waar zich een eigenaardig lichtgevend portaal blijkt te bevinden! Een deur in de realiteit! Maar er is geen tijd dit te verkennen, want wezens uit deze andere wereld blijken overgestoken naar deze wereld! Een zwerm hellbats en enkele vervaarlijke tentakels wachten onze heldinnen op in dezelfde kamer. Samantha is bij het zoeken naar kostbaarheden achterop geraakt en Bev wordt genadeloos omsingeld door de onnatuurlijke wezens! Om alles nog erger te maken gaat er een onwereldse schokgolf vanuit het portaal de mijn door, die de wezens lijkt op te hitsen! Een hels gevecht breekt los, en Bev laat haar bijl fel neerkomen in de tentakels, de beloning indachtig die ze kan opstrijken per geveld monster! Samantha snelt haar vriendin ter hulp en schiet met haar geweer de hellbats één voor één uit de lucht, maar wordt dan verrast door een reusachtig wezen dat haar van onder enkele planken aanvalt. Het is bedekt met rode platen, en hanteert twee vervaarlijke scharen als een soort monsterlijke krab. Samantha heeft ditmaal het geluk aan haar kant en kan keer op keer de scharen ontwijken. Een dodelijk schot uit haar geweer wordt het wezen fataal en met een harde plons gaat het neer in de ondergelopen mijngang. Daarin vindt Samantha nog meer Dark Stone en zelfs een buideltje vol goud!
De Indiaanse vindt vreemde sporen in het zand en deze leiden verder de gang in naar een doodlopende gang waar zich een eigenaardig lichtgevend portaal blijkt te bevinden! Een deur in de realiteit! Maar er is geen tijd dit te verkennen, want wezens uit deze andere wereld blijken overgestoken naar deze wereld! Een zwerm hellbats en enkele vervaarlijke tentakels wachten onze heldinnen op in dezelfde kamer. Samantha is bij het zoeken naar kostbaarheden achterop geraakt en Bev wordt genadeloos omsingeld door de onnatuurlijke wezens! Om alles nog erger te maken gaat er een onwereldse schokgolf vanuit het portaal de mijn door, die de wezens lijkt op te hitsen! Een hels gevecht breekt los, en Bev laat haar bijl fel neerkomen in de tentakels, de beloning indachtig die ze kan opstrijken per geveld monster! Samantha snelt haar vriendin ter hulp en schiet met haar geweer de hellbats één voor één uit de lucht, maar wordt dan verrast door een reusachtig wezen dat haar van onder enkele planken aanvalt. Het is bedekt met rode platen, en hanteert twee vervaarlijke scharen als een soort monsterlijke krab. Samantha heeft ditmaal het geluk aan haar kant en kan keer op keer de scharen ontwijken. Een dodelijk schot uit haar geweer wordt het wezen fataal en met een harde plons gaat het neer in de ondergelopen mijngang. Daarin vindt Samantha nog meer Dark Stone en zelfs een buideltje vol goud!
Met één deel van de mijn reeds
verkend gaan de twee vriendinnen de andere gang in. Het duurt niet
lang voor alweer een doodlopend stuk gevonden wordt na een akkefietje
met enkele wandelende kadavers, en een zwerm rusteloze
mijnwerkersgeesten steelt plots vanuit het niets enkele zaken uit
de rugzak van Samantha. Waren de spookverhalen toch niet overdreven!
Net als er een high-five aan zit te komen omdat de mijn verkend is,
schieten vanuit de duisternis boven enkele hellbats op hen af, maar
ze vormen geen bedreiging meer voor onze ondertussen getrainde
monsterjagers. Ondanks de monsterlijke bewoners en een verontrustend
portaal was het een vrij simpele opdracht. Met geheven hoofd en
enkele souvenirs keren de heldinnen naar de handelspost terug. Zonder
de spoorzoektalenten van Bev had het allemaal anders kunnen aflopen!
Mister White keert hen zoals beloofd
(en het lijkt ook een beetje tegen z'n zin) het beloofde geld uit en
verdwijnt dan in de donkere nacht op z'n gitzwarte hengst. Hij
belooft wel nog een goed woordje te doen bij Mr Hearst, die steeds op
zoek blijkt naar geschikte “hulp” en meent hen te zullen vinden
als dat nodig blijkt.
Epiloog: Cattle Creek
De handelspost is even verlaten en
deprimerend als de vorige keer en de twee trekken verder naar het
dichtstbijzijnde stadje, Cattle Creek. Onderweg kamperen ze één
nacht samen met een handelaar in brouwsels, Dokter King, maar beide
dames ontmaskeren hem als een bedrieger en besluiten toch maar geen
zaken met hem te doen. Cattle Creek blijkt een gezellig mijnstadje
waar (gelukkig) niet al te veel gebeurt en de Duisternis nog maar
weinig vat op heeft gekregen. Ze besluiten te overnachten in het
hotel om onaangename verrassingen in het tentenkamp te vermijden en
terwijl Samantha haar voorraad darkstone gaat verpatsen bij de
grenspost duikt Bev de general store in om de voorraden aan te vullen.
De beloning voor de afgeschoten tentakels bracht aardig wat op en de
spoorzoekster trakteert zichzelf op holy bullets en een heuse
cowboyhoed de vreemde beschermende invloed blijkt te hebben
(+2 sanity)!
Bev houdt het na één dag voor bekeken (haar dollars zijn er toch door) en spreekt binnen enkele dagen in de canyon verderop af met haar vriendin, Samantha gaat eens lekker shoppen in de general store en verijdelt er ook nog eens een overval door een bende amateurs, hetgeen haar een extra beloning van 100$ oplevert! Hierdoor kan er een extra nacht in het hotel van af en de derde dag gaat ze langs bij de lokale smid om darkstone bullets te laten maken van een scherf die ze speciaal daarvoor bewaard had. De monsters mogen beginnen oppassen voor onze rancher!
Maar karma lijkt haar te hebben ingehaald want diezelfde nacht nog branden twee van de locaties volledig uit. Zouden het weer de Black Fang bandieten geweest zijn? Sam besluit niet op een antwoord te wachten en snelt zich, gesterkt door het avontuur en enkele nachten rust, naar het rendez-vous met Bev.
Bev houdt het na één dag voor bekeken (haar dollars zijn er toch door) en spreekt binnen enkele dagen in de canyon verderop af met haar vriendin, Samantha gaat eens lekker shoppen in de general store en verijdelt er ook nog eens een overval door een bende amateurs, hetgeen haar een extra beloning van 100$ oplevert! Hierdoor kan er een extra nacht in het hotel van af en de derde dag gaat ze langs bij de lokale smid om darkstone bullets te laten maken van een scherf die ze speciaal daarvoor bewaard had. De monsters mogen beginnen oppassen voor onze rancher!
Maar karma lijkt haar te hebben ingehaald want diezelfde nacht nog branden twee van de locaties volledig uit. Zouden het weer de Black Fang bandieten geweest zijn? Sam besluit niet op een antwoord te wachten en snelt zich, gesterkt door het avontuur en enkele nachten rust, naar het rendez-vous met Bev.
Speltechnisch: Enkele encounters
gehaald dus minder slechte dingen die gebeurden met de
avonturiers. Ook het vechten liep vlotjes, al zijn er té veel zaken
waar je als speler rekening moet mee houden (soms nog érger dan
D&D!). Aan het eind enorm veel geluk gehad dat de scout haar
speciale eigenschap (tracker) nog niet gebruikt had want de
allerlaatste encounter gaf een extra growing dread kaart die
meteen gespeeld diende te worden in dit avontuur en zomaar even D6
corruptie gaf, die niét te weerstaan viel. Gerold en het had 4
corruptie per held geweest, hetgeen Bev dus meteen een mutatie
gegeven had. Gelukkig kon ze dankzij haar eigenschap de encounter
inruilen tegen een nieuwe, die minder zwaar bleek. Oef! Eindelijk een
missie gewonnen.
Geen foto's dus enkele foto's van de
laatste geplakte miniaturen (nuja): de Harbinger en de
Scafford Gang (inclusief Dark Stone Brutes) met leider Colonel Scafford op de
voorgrond!
4.Het einde
Een aantal gebeurtenissen vonden plaats
waarvan de dames niet goed weten of ze nu echt of gedroomd waren.
Mogelijk zijn deze te wijten aan koortsdromen door de traumatische
impact op hun psyche (lees: sanity damage of zelfs corruptie)
maar bepaalde zaken duiden er dan weer op dat ze echt gebeurd zouden
zijn. Kneuzingen en verwondingen die overeen komen met geleverde
droomgevechten. In ieder geval trokken ze weer de gekende mijn
in op zoek naar Dark Stone waarvan ze hadden gezworen deze nooit meer
te betreden. Terwijl Opmerkzame Bever ditmaal de schat probleemloos
wist te vinden lag daar een oeroud kwaad op de loer dat niet van deze
wereld kon komen: een Harbinger!
Het monster haalde fel uit met scherpe klauwen en z'n dodelijke staart maar het geluk zat dit keer mee: Bev kon steeds de aanvallen ontwijken en haar tomahawks kliefden diep in het onwereldse vlees van de demon! Na slechts ogenblikken zeeg het neer in de grot, en Bev en Sam waren de trotse eigenaars van enkele scherven Dark Stone. Om daar al die moeite voor te doen...
Het monster haalde fel uit met scherpe klauwen en z'n dodelijke staart maar het geluk zat dit keer mee: Bev kon steeds de aanvallen ontwijken en haar tomahawks kliefden diep in het onwereldse vlees van de demon! Na slechts ogenblikken zeeg het neer in de grot, en Bev en Sam waren de trotse eigenaars van enkele scherven Dark Stone. Om daar al die moeite voor te doen...
Tijdens het verblijf in het dorp (zo
onbetekenend dat zelfs niemand het een naam gaf) zat ook alles
mee: de cavalerie keerde met hoorngeschal terug van een overwinning
op de machten der duisternis, waardoor het voor de verandering
aangenaam vertoeven was (lees: geen town event rollen aan het
eind van die dag)! En het waren tevens solden in de general
store! Maar karma had echter andere plannen met onze
heldinnen...
Mister White zat de volgende
ochtend reeds te ontbijten in de saloon en had een nieuwe opdracht
van Mr Hearst die op het eerste gezicht eenvoudig leek. In één
van zijn nieuwe claims werden oude graven blootgelegd, die een
vreemde invloed bleken te hebben op de mijnwerkers aldaar. De ganse
mijn zou nu krioelen van de hongerige doden en onvermijdelijke
hopen kadavers. Opdracht: vernietig 12 hopen kadavers
en alle hongerige doden die ze in de mijn vinden. Steeds op
zoek naar avontuur en de nodige dollars '(en XP) nemen de dames de
opdracht gretig aan... Niemand heeft hen ooit nog teruggezien.
De gangen leidden een tijdje
ondergronds (de eerste 3 map tiles waren gangen), maar de eerste
kamer die Bev tegenkwam krioelde van de hongerige doden. De
missie hanteerde speciale regels waarbij bovenop de aangepaste
encounter (D6 hongerige doden ipv low threat encounter) steeds D6
extra corpse piles + D6 hongerige doden extra in de kamer
verschenen. Met de formidabel goed geworpen dobbelstenen werd dat in
de eerste kamer: 6 + 5 hongerige doden + 6 corpse piles. Die iedere
beurt op een worp van 4+ een extra hongerige dode spawnen. Voeg
daarbij nog een ambush van 4 tentakels én nog eens 6 extra hongerige
doden dankzij gemiste darkness worpen (2 x dubbel 1 = 2 extra
ambushes). 2 aanvallen per beurt (waarvan soms ook missers) wogen
niet op tegen deze overmacht. Exit Sam & Bev!
Dat betekent ook meteen het einde
van deze testsessies, hoog tijd om eens een campaign te starten met
wat extra spelers!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten