Terugkeer naar de Mijn des Doods
Met het vuur der vastberadenheid hevig
brandend en een knagende honger naar inkomsten keert rancher Samantha
op haar trouwe ros terug naar het dorpje waar ze de verhalen van oude
Lou opving. Die blijkt te worden vermist sinds haar laatste bezoek
aldaar. Toeval?
Ze vindt een betrouwbare partner in
haar jeugdvriendin en tevens uitstekende spoorzoeker Opmerkzame
Bever (zij mag haar “Bev” noemen), uit haar naam af te leiden
duidelijk van Indiaanse afkomst. De verhalen over hongerige doden
lacht Bev nu nog weg en wijt ze aan het teveel aan verbeelding van
haar vriendin. Er wordt geen tijd verspeeld en haastig zadelen de
dames hun paarden en keren terug naar de verlaten mijn...
Van zodra Samantha de ingang doorgaat
merkt ze dat er iets veranderd is daarbinnen. Bev neemt de oude
lantaarn van haar over en als volleerd spoorzoeker bepaalt ze de te
volgen weg. De gangen lijken anders te lopen en er hangt een soort
plantengroei overheen de muren, die een oud, deels verzonken Indiaans kerkhof
omsluiten. Bev voelt zich hier allesbehalve op haar gemak en dient
overhaald te worden verder te gaan. Waar eerst nog alles rustig leek
breekt niet veel later opnieuw de hel los als Bev iets verder de mijn
in een hoop lijken opmerkt waarvan er enkele recht klauteren en op
hen af geschuifeld komen! Vakkundig schieten de dames enkele kadavers
af, maar dan komen plots vanuit de grond een vijftal dode indianen omhoog geklauterd, daarbij onze heldinnen verrassend! Het kost
bloed, zweet en sanity om de doden het hoofd te bieden, en het is Bev
die het tij keert door de lijkenhoop aan flarden te knallen, daarbij
verhinderend dat er meer kadavers zich bij het gevecht voegen.
Maar net wanneer de overwinning in
zicht lijkt barsten er enkele stevige tentakels uit de vloer die wild
om zich heen slaan. De dames kunnen de eerste vlotjes ontwijken maar
worden stevig geraakt door de laatste twee. Ook het vechten tegen
ondode creaturen en het aanschouwen van zoveel vreemde zaken eist
haar tol van Bev, die langzaam begint door te draaien. Als enkele
tentakels door het dubbelloops geweer van Samantha aan flarden
geschoten zijn komt een zwerm gevleugelde slangen onze heldinnen
bestoken. Het lijkt wel alsof hen geen rust gegund is!
De “hellbats” gaan weer vlotjes neer maar ondertussen houden de overgebleven tentakels lelijk huis. Bev gaat neer en Samantha weet op het nippertje de laatste af te schieten alvorens zelf het bewustzijn te verliezen. Ze brengt haar partner in crime weer bij positieven en samen schuifelen ze verder de mijn in... om vervolgens weer verrast te worden door enkele reusachtige tentakels die zich door de muren breken.
Samantha gaat tegen de grond en lijkt niet meer te leven, Bev kan weer op het nippertje de laatste twee afknallen met haar trouwe karabijn.
Wanneer Samantha weer bij bewustzijn komt kan ze haar arm niet langer bewegen. Waarschijnlijk gebroken.
De “hellbats” gaan weer vlotjes neer maar ondertussen houden de overgebleven tentakels lelijk huis. Bev gaat neer en Samantha weet op het nippertje de laatste af te schieten alvorens zelf het bewustzijn te verliezen. Ze brengt haar partner in crime weer bij positieven en samen schuifelen ze verder de mijn in... om vervolgens weer verrast te worden door enkele reusachtige tentakels die zich door de muren breken.
Samantha gaat tegen de grond en lijkt niet meer te leven, Bev kan weer op het nippertje de laatste twee afknallen met haar trouwe karabijn.
Wanneer Samantha weer bij bewustzijn komt kan ze haar arm niet langer bewegen. Waarschijnlijk gebroken.
Maar verderop is een vage glinstering
te zien! Nieuwsgierig verkent Bev de gang en ziet tot haar opluchting
enkele splinters van het waardevolle darkstone uit de muren
steken! Dan maken zich vanuit de schaduwen meerdere vormen los en
merkt Bev een ondraaglijke stank op van iets verder in de gang.
Hongerige doden, die er verser uitzien dan hun voorgangers en een
hoop lijken die een verschrikkelijke stank verspreidt, temidden van
wild in het rond slaande tentakels die van overal lijken te komen.
Samantha trekt haar van angst
verstijfde vriendin achteruit en de dames kiezen het hazenpad,
ditmaal voorgoed! Ze kan net oude Lou en enkele van diens vrienden
opmerken tussen de kadavers die hen achterna schuifelen.
Achternagezeten door de monsters en de immer oprukkende “Duisternis”
kunnen ze op het nippertje ontkomen met hun paarden, en met slechts
enkele losse scherven darkstone. De begeerde schat blijft
diep in de vervloekte mijn achter.
Epiloog: het grensstadje
Bev en Samantha slagen er als bij
wonder in de Duisternis voor te blijven, die de omgeving rond de mijn
volledig inpalmt en corrumpeert! Op de vlucht worden ze overvallen
door enkele leden van de beruchte Black Fang bende, maar ze weten hen
nipt te ontkomen. De volgende drie dagen in een snikhete woestijn
vergen het uiterste van onze heldinnen en wanneer ze uiteindelijk het
eerste stadje bereiken blijkt dit een verlaten boerengat te zijn waar
de dokterspost en smidse reeds volledig zijn verwoest. Black Fangs?
Die gebroken arm zal dus moeten wachten op een volgende gelegenheid,
als die er nog ooit komt.
Na een zeer welkome rustige nacht in het tentenkamp buiten het dorpje verpatst Bev haar schamele voorraad darkstone, die daar minder opbrengt dan gewoonlijk. Samantha gaat langs in de general store om levensnoodzakelijke voorraden (verbanden en whisky) aan te kopen met enkele goudstaven die ze in de mijn vond (in de walgelijke en verkoolde hoop kadavers om precies te zijn). Voor zichzelf koopt ze ook nog holy bullets. De volgende hoop wandelende kadavers zal er niet goed van zijn!
Net wanneer ze staan te overleggen of ze nog een nacht extra zouden blijven gaat de general store achter hun rug in vlammen op! Niet gerust in de hele zaak worden de paarden gezadeld en trekken onze heldinnen de ondergaande zon tegemoet... gewond en zonder dollars op zak.
Na een zeer welkome rustige nacht in het tentenkamp buiten het dorpje verpatst Bev haar schamele voorraad darkstone, die daar minder opbrengt dan gewoonlijk. Samantha gaat langs in de general store om levensnoodzakelijke voorraden (verbanden en whisky) aan te kopen met enkele goudstaven die ze in de mijn vond (in de walgelijke en verkoolde hoop kadavers om precies te zijn). Voor zichzelf koopt ze ook nog holy bullets. De volgende hoop wandelende kadavers zal er niet goed van zijn!
Net wanneer ze staan te overleggen of ze nog een nacht extra zouden blijven gaat de general store achter hun rug in vlammen op! Niet gerust in de hele zaak worden de paarden gezadeld en trekken onze heldinnen de ondergaande zon tegemoet... gewond en zonder dollars op zak.
Korte speltechnische samenvatting: In
het begin ging het weer vlot, maar van zodra de encounter met de
hongerige doden + lijkenstapel op het bord kwam werkte de Duisternis
stevig tegen (slecht rollen op de “darkness track"). 3 ambushes na
mekaar in hun nek: D6 hongerige doden, toen die bijna plat lagen D6
tentakels en toen er daar enkele van afgeknald waren nog eens D6
hellbats. Op 1 maptegel. Zwaar verzwakt verder verkend en net toen de
laatste “tip” te voorschijn kwam (de voorraad darkstone dus)
bleek daar als “epic threat” een verse elite corpse pile + 5
elite hongerige doden + 4 nieuwe elite tentakels te zitten. De gewone
versies + een elite eigenschap dus, Met 1/10 health vond de scout dat
niet zo'n bijster goed idee en werd ervoor gekozen te vluchten.
Missie gefaald dus, maar met minder negatieve gevolgen dan hadden ze
zich KO gevochten. Ook de regel rats vergeten dat helden na elk gevecht deels genezen. Ja, dat scheelt.
Het blijft een brutaal spel, waar de
dobbelstenen meedogenloos kunnen zijn. MAAR het biedt zeker sfeer en
voer voor verhalen. De darkness track falen werkt op de duur zwaar in
het nadeel van de spelers met ambushes en andere negatieve invloeden die blijven opstapelen.
Maar zelfs “falen” biedt meer verhaal en betekent niet het einde,
vrij uniek toch bij een bordspel.
Binnenkort opnieuw en liefst met
meerdere spelers (en wie weet de verdere avonturen van Bev &
Samantha)!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten