donderdag 23 april 2015

Zombicide S3: Eerste Impressies

Vandaag dan maar een eerste solo missie geprobeerd van Rue Morgue, het derde seizoen van Zombicide. Kwestie van de eerstvolgende met volk er meteen in te kunnen vliegen.
Deugt het en is er veel veranderd? Ja en... toch wel.


Twaalf survivors in één doos is veel. Bij de eerste 2 seizoenen kreeg je er 6 wat meteen ook zowat het maximum aantal spelers was. Aangezien seizoen 3 ook voorzien is voor PVP (de 2 laatste missies/maps) zijn er 2 teams van 6 survivors beschikbaar. We vergeten even de exclusieve survivors want die bestaan niet wat de officiële verkoop betreft.
Zombivor versies zijn apart verkrijgbaar in de Lost uitbreiding maar wij spelen praktisch nooit met zombivors (een soortement easy mode) en backers van de S3 Kickstarter kregen de Lost box er toch zomaar gratis bij!
Alle survivors hebben wel een handige startskill waardoor je leuke teams kan maken. Nieuw is de dubbele blauwe skill maar bij de basis survivors geeft dat meestal Helicopter Pilot of Fast Roping bij, dus geen powerplay. Yep, om met een helicopter te kunnen vliegen heb je een piloot nodig! Gaat de piloot dood... tja!


De skinner zombies (nu geel ipv grijs) spelen net hetzelfde als hun grijze tegenhangers uit de vorige seizoenen (walkers, fatties, runners) met de uitzondering dat per gerolde 1 bij een treffer een crawler tevoorschijnt komt die de survivors blijft belagen! Voor notoire 1-rollers als ikzelf en andere mensen uit mijn directe gaming group een nachtmerrie!
Nieuw is ook de A-Bomb Abomination die met z'n lange klauwen survivors op z'n vakje trekt vanop alle aangrenzende vakjes. Jawel, ik had er eentje rondlopen (blue spawn) in de tutorial! Spannend, want je moet al minstens 1 actie laten vallen om eraan te ontsnappen, en als hij je achtervolgt trekt hij je ook nog eens terug.


De sewer hole spawnings zijn ook terug en nieuw voor de hospital tiles van S3 zijn de hospital bed spawnings (alleen crawlers).
Zombie spawnings zijn ook licht veranderd daar er tot 6 survivors 4 dobbelstenen gegooid worden voor welke spawn zone gebruikt wordt. Per extra survivor komt er dan 1 dobbelsteen bij! Het is dus perfect mogelijk dat de zombies verspreid verschijnen, maar ook dat alles vanuit één spawn zone vertrekt.
Nieuw zijn ook event triggers (de groene vraagtekens of vinkjes) die bij het betreden van een bepaalde tegel meteen in ale ruimtes zombies spawnen. Beetje zoals een trigger in een computerspel dus, wat leidt tot ruimere mogelijkheden voor scenario's. Maakt het verloop soms wel ingewikkelder doordat je constant in het oog moet houden waar er wel en geen zombies zullen spawnen.

Al de aanpassingen maken het spel willekeuriger en minder voorspelbaar, wat de spanning ten goede komt.
De wapens en voorwerpen lijken ook iets meer gebalanceerd tegenover de vorige seizoenen.
O ja: En géén auto's!


Binnen 2 weken de eerste keer Rue Morgue mét volk!

Geen opmerkingen: