Na een teleurstellende vorige sessie besloot ik het spel
vrijdag nog eens een kans te geven… echter tevergeefs. De missie was nochtans
vrij simpel: Han Solo zoeken en redden, zonder tijdslimiet. Maar dat had een
indicatie moeten zijn van de tegenstand.
Tot halverwege ging het vlot, en er werd een paar keer geschift gerold op saves (dodge ftw). Maar van zodra Han verscheen op het speelveld was het weer dweilen met de kraan open. Dat the Empire voorkennis had en goed wist waar welke troepen op voorhand te positioneren tegenover blinde rebellen hielp daar niet bij. De Trandoshan huurling stond toevallig op het vakje naast waar Han terecht ging komen. Die moest “levend” de exit bereiken met de hulp van de rebellen en dat had net te doen geweest met hetgeen op dat moment opgesteld stond hadden we deftig gerold (ook al niet dus). Daarboven stond er ineens een veel te stevige assassin droid op de exit (IG88 uit de films) én pleurde de Emperor nog 12 punten aan threat (2 dikke kattebeesten waar we er reeds 2 met moeite hadden neergekregen + enkele losse stormtroopers) op het speelveld om het beetje hoop genadeloos de kop in te drukken. Het duurde dan ook niet lang of Han (die we met een toevallig gevonden healing pack nog genezen hadden tegen de zin van de Emperor want het was nog niet moeilijk genoeg) stond op 0 hit points en de missie was alweer mislukt.
Na 3 rondes zou er “iets” gebeuren als we daartegen tot bij de gesloten deur geraakten. We gokten dat Han er dan zelf uit zou komen, hetgeen ook klopte maar blijkbaar had ook elke rebel 100 credits extra gekregen om beter materiaal te kunnen kopen. Maar dat “mochten we niet weten” dus ook dat werd door onze neus gedraaid. En dat legt de vinger meteen op de grootste wonde van dit spel. Het Empire is alwetend en heeft voorkennis en transparantie over ALLES terwijl de veel zwakkere rebelletjes blind doorheen de levels rennen, wanhopig vechtend tegen een veel sterkere tegenstander. Kan misschien ergens kloppen in de setting op dat moment maar als ik een spel speel tegen een andere speler heb ik graag eenzelfde kans tot winnen (50-50). Bij dit spel ligt de verhouding 25-75 in het voordeel van het Empire en dat is compleet verkeerd.
Een speler die een bepaalde missie reeds gespeeld zou hebben (vb in een vorige campaign) heeft ongeveer DUBBEL zoveel kans tot slagen want die kan zich concentreren op de tactische beslissingen en de meest opportune strategie zonder blind rond te moeten dwalen. En dan schat ik de kans nog 50-50 wegens een puntenvoordeel voor het Empire. Zo’n speler weet ook op voorhand welke “foefkes” het Empire achter de hand heeft, want voor ons zijn dat telkens “verrassingen” – en géén aangename kan ik verzekeren want meestal is de strategie van de rebellen dan meteen om zeep.
De schuld leggen bij de “evil” speler is ook verkeerd, want
in principe moet het spel zo gebalanceerd zijn dat die total loss kan/moet gaan
om te winnen en zich niet dient in te houden. “Laten winnen” mag geen optie
zijn maar Imperial Assault is niet gebalanceerd op dat vlak en als het Empire
correct en hard speelt hebben de rebellen geen schijn van kans. En dat weegt op
het spelplezier. Spijtig, want de Star Wars franchise spreekt me natuurlijk wel aan en alles
ziét er geweldig uit. Alleen: balans.
EDIT: Mezelf laten overhalen omdat Bert de volgende dan toch blijkt te kunnen. Bjorn zal Gaarkhan de Wookee spelen ipv de scherpschutter in de hoop onze damage output wat te verhogen en zo meer kans te maken. Zoniet gooi ik definitief mijn rebellen handdoek in de ring!
EDIT 2: De rest vd campaign samen gevat: De rebellen krijgen kletsen en verkrijgen daardoor nét niet genoeg credits om de betere wapens aan te schaffen. Het Keizerrijk is mits een combinatie van xp en influence kaartjes zoveel sterker dat de finale uiteindelijk een sisser wordt. Wat de ultieme eindconfrontatie tegen niemand minder dan Darth Vader zelf moest worden blijkt een tegenvaller van jewelste als alle rebellen wounded zijn nog voor ze zelfs maar een glimp van de Dark Lord of the Sith kunnen opvangen. Imperial Victory!
EDIT 2: De rest vd campaign samen gevat: De rebellen krijgen kletsen en verkrijgen daardoor nét niet genoeg credits om de betere wapens aan te schaffen. Het Keizerrijk is mits een combinatie van xp en influence kaartjes zoveel sterker dat de finale uiteindelijk een sisser wordt. Wat de ultieme eindconfrontatie tegen niemand minder dan Darth Vader zelf moest worden blijkt een tegenvaller van jewelste als alle rebellen wounded zijn nog voor ze zelfs maar een glimp van de Dark Lord of the Sith kunnen opvangen. Imperial Victory!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten