Geen betere tijd dan de Feestdagen om bij te benen met films die we nog niet gezien hebben. De afgelopen dagen hebben we de Ultimate Hammer Collection nog eens stevig onder handen genomen, met wisselend resultaat. Op hun hoogtepunt waren hun films magistraal, op het laagtepunt… tja… barslecht gewoon! Opvallend is dat hun grootste successen niet meteen de beste films blijken te zijn (geen verrassing daar, in de cinema is dat vandaag de dag nog altijd het geval).
The Nanny
Neen, niet dit stuk verdriet, maar de gelijknamige zwart-wit film (mensen onder de 30 zijn gewaarschuwd!) met de enige echte Bette Davis in de hoofdrol. Een psychologische thriller van formaat met sterke vertolkingen en een snijdende plot. Tot de laatste 5 minuten weet je niet wie nu de psychopaat van dienst is: de kinderjuf of het disfunctionele zoontje. In feite kunnen alle personages wel een sessie op de bank van de zielenknijper gebruiken want normale mensen lopen er in deze film niet rond.
Ongetwijfeld één van de beste uit de box set!
She
Eén van de grootste kassuccessen van Hammer die ook het meeste kostte (gefilmd op verplaatsing in Israel en het astronomische loon van Ursula “Dr No” Andress) maar wat mij betreft één grote luchtbel.
Verhaal in het kort: op het eind van de Eerste Wereldoorlog komt een Brits officier tot de vaststelling dat hij de incarnatie is van een vermoorde hogepriester van de godin Isis en dat zijn onsterfelijke bruid (die hem ook ineens vermoordde wegens ontrouw) een dikke tweeduizend jaar op hem gewacht heeft. Waarop hij haar opnieuw bedriegt nog voor hijzelf ook onsterfelijk is en alles naar de klote gaat. Mannen!
Ik ben enkele keren in slaap gevallen, hetgeen ook ineens alles zegt over deze saaie bedoening. De beste momenten heeft Spielberg trouwens jaren later gepikt voor Indiana Jones en z’n Temple of Doom!
Er zijn nuttiger dingen die een mens kan doen met anderhalf uur.
The Witches
Verrassend spannende en onderhoudende dorpsthriller die hekserij vergelijkt met de zwarte magie uit Afrika. Niet altijd even voorspelbaar, en da’s een goeie zaak maar die paar gaten in het plot zijn er teveel aan. Het beste van de film is wat mij betreft de intro met een werkelijk grotesk monster (feitelijk een sjamaan met een gigantisch Afrikaans masker en klauwen) dat deudedeudeu gaat en dat iets later nog een onverklaarde cameo mag maken maar dan spoorloos uit het script verdwijnt.
Als kijker ben je evenzeer in de war als het hoofdpersonage. Maar er zat veel méér in.
Frankenstein Created Woman
Een magistrale Peter Cushing als gedreven, bijna van elke menselijke emotie ontdane “Baron” Frankenstein. Robert Morris als Hans, een opvliegende sukkelaar wiens lot al bij de begincredits pijnlijk duidelijk wordt. En Susan Denberg als… eu… “Woman”. Extra vermelding voor Thorley Walters als de verwarde Dokter Hertz die Frankenstein mag assisteren en er de hele film geen jota van snapt (en daar ook eerlijk voor uitkomt).
Een tragisch verhaal over onrecht, kwaad bloed, bijgeloof en “de ziel” als metafysisch begrip. En wraak natuurlijk!
Wat de “foppish young dandies” te zoeken hebben in een Beiers dorpje was me een raadsel, maar één ervan lijkt verdacht hard op de Mad Hatter.
Enige negatieve puntje: de outfit (of gebrek daaraan) die "Woman" draagt op de promo posters komt niet één keer in de film voor. Marketing... bah!
Eén van de betere Hammers!
Er staan nog enkele films op het verlanglijstje (Quartermass and the Pit, To The Devil A Daughter, …) dus we weten nog wat doen in deze kille eindejaarsdagen!
O ja, de “filmkamer” geraakt stilaan klaar, mogelijk binnenkort een sneak preview.
1 opmerking:
filmkamer ? sofa en projectie ? of het betere LCD/LED-geweld ?
Een reactie posten