zaterdag 26 september 2020

Zombicide – Corona Campaign – part 9

Een eindbaas voor de campaign, dat was het idee achter de voorlaatste missie. Gelukkig verschenen er reeds enkele missies waarbij een bepaalde Abomination de hoofdrol speelt, dus spelers zijn vrij te kiezen uit 3 missies die voor iedereen toegankelijk zijn: A8, C8 of C28, allemaal gratis te downloaden via de officiële website. Ik kies er de simpelste en meest iconische uit wegens nog nooit gespeeld:

Missie 9: King Rotbelly (C9)

Een enorme Abomination beweegt zich richting Jericho. Verkenners rapporteerden dat hij werd waargenomen in de ruïnes van het laboratorium, enkele dagen nadat we dit opbliezen. Waarschijnlijk een sinister experiment uit de diepste kelders van de Plague Doctors dat de vernietiging overleefde. Ondertussen is het door onze barricades gebroken en vormt het niet alleen een bedreiging op zichzelf, maar hordes zombies blijken het te volgen in een groeiende zwerm! We moeten het stoppen voor de schuilplaats overspoeld wordt door de hongerige doden.

Objectief: Mol de Abomination, en bereik dan met de overlevenden de exit.

Het Corona Squad, deze keer bestaande uit Dave (“had er iemand molotovs nodig?”), Eagle Chaz, Josh, sniper Kyoko, Marvin en Troy (“voor hetere vuren gestaan”), staat opgesteld terwijl King Rotbelly (vanaf nu afgekort als KR) in de verte hoorbaar nadert.

De eerste prioriteit is nu benzine en een glazen fles vinden zodat Dave een molotov (of 2) ineen kan knutselen om dat monster en alles errond op te blazen. En in leven blijven tot het zover is. Het monster doet echter ook dienst als bewegende spawn zone, maar gelukkig blijft het de eerste beurten immobiel (D6 rollen en bewegen op 1-3, passief op 4-6) op de exit treuzelen.


King Rotbelly

De twee gebouwen worden al meteen opengebroken zodat er blauwe spawns gebeuren, en daarna hergroeperen de survivors zich op het kruispunt om met een omtrekkende beweging het bovenste gebouw te doorzoeken. De zombies komen samen op de twee kruispunten op de map, waardoor er grotere groepen ontstaan. Kan later een probleem gaan vormen, maar voorlopig lokken we ze mee volgens plan. Ook KR komt in beweging en nadert op zijn gemak.

Terwijl de survivors het gebouw naarstig doorzoeken groeit de horde aan. Kyoko bereikt als eerste het gele level. Marvin kan met z'n destiny skill enkele "Aaaarg!" kaarten annuleren en een nieuwe trekken. Dave vindt tijdens z'n eerste zoekactie al benzine! In een poging toch zoveel mogelijk achtervolgende walkers af te knallen én ook in beweging te blijven kan niet altijd gezocht worden. Er wordt vanalles ontdekt in kasten en schuiven en qua wapens staan de survivors er uitstekend voor, maar nergens is een glazen fles te vinden. De achtervolgende horde zwelt alsmaar aan, en de survivors moeten nu echt het gebouw verlaten alvorens ze overspoeld en opgevreten worden. Terwijl de straat wordt vrij gemaakt en de horde op nog een vakje van Dave, Josh en Marvin staat, valt het ergste kaartje van de stapel: extra activatie voor de runners. Toevallig zaten er vijf verstopt in de horde binnen, die nu in de nek van de achterblijvers springen! Resultaat: Marvin gaat neer, Dave 1 beet en Josh kan gelukkig z'n gevonden hockeymasker gebruiken om ook recht te blijven staan met één wonde.

Kyoko schiet door de deuropening de runners één voor één af, waardoor de gewonden tot bij hun kameraden kunnen springen. Wanhopig zoekt Dave verder maar nergens is een glazen fles te vinden. Buiten kan de geek met z'n kettingzaag de nog lastige walkers neermaaien. Marvin kruipt langzaam recht als zombivor en schuifelt ook tot bij de groep (geen extra actie vh gele level). Gedurende enkele beurten zijn alle acties nodig om zombies af te knallen en langzaam richting het andere gebouw te bewegen. Eens binnen worden de survivors achtervolgd door een immense horde walkers die zich over 2 vakjes heeft verspreid. Buiten is dat te doen, maar binnen in een gebouw zijn de vakjes veel te klein om die te bevatten.

De groep slaagt erin om te zoeken en de horde telkens twee vakjes voor te blijven (extra activaties inschatten om niet vast komen te zitten). Op een bepaald moment komen de zombies te dichtbij en dreigen ze bij extra activatie de survivors te overspoelen, dus blijft Josh achter als lokaas met de gedachte dat die met z'n slippery skill nog weg kan. Terechte beslissing, want Josh wordt overspoeld, maar dan gebeurt waarvoor gevreesd werd: de walkers krijgen een extra activatie en de arme Josh wordt levend verzwolgen door de horde!
De andere survivors maken een omtrekkende beweging door het gebouw richting de deur, maar runners vormen buiten een bedreiging als ze binnen zouden geraken. Josh komt recht als zombivor en schuifelt achter z'n vrienden aan. Zonder die slippery skill had hij nooit aan de horde kunnen ontsnappen en reddeloos verloren geweest. KR zat al enkele beurten vast in het bovenste gebouw maar komt nu ook weer de straat op, feitelijk ideaal om een molotov cocktail op te gooien. Het is nu of nooit... maar de glazen fles blijft onvindbaar. Marvin heeft ondertussen wél een tweede jerrycan benzine én een nieuw wapen te pakken gekregen. De horde nadert nu gevaarlijk dicht en ook buiten rond KR vormt zich een nieuwe zwerm. In een laatste wanhoopspoging laat iedere survivor een aanval vallen om te zoeken. Kyoko haalt zelfs nog een walker uit de kast, waarvoor ze al haar verdere acties nodig heeft om die neer te knuppelen en niet gebeten te worden. Het is Dave die de felbegeerde glazen fles aantreft in een keukenkast en asap de molotov cocktails ineen draait. Eagle Chaz grijpt één van de flessen, spurt richting deur en gooit de fles op de Abomination... die tezamen met z'n hofhouding in vlammen opgaat! Dave gooit de zijne op een deel van de horde binnen. Grote kuis!

Daarna is het een kwestie van het gebouw te ontvluchten en al vechtend richting exit te bewegen. Eén spannende ronde nog als een kleine zwerm het kruispunt blokkeert en enkele runners dichterbij komen, maar de survivors geraken daarop allemaal weg via de exit met de horde een 3-4 vakken achter zich.

VICTORY!

Dat was spannend. Twee zombivors, maar het had veel erger gekund. Op het moment dat de drie survivors werden besprongen door de runners dacht ik even dat het voorbij was. Puur geluk dat Josh dat hockeymasker droeg of er waren toen al twee zombivors geweest en dan had hij mogelijk later de horde niet kunnen tegenhouden zodat de rest weg kon. En dankzij de slippery skill doet hij nu ook nog mee.
Het zoeken naar die glazen fles blééf maar duren, wat het spannend maar ook frustrerend maakte op de duur. Er zitten twee flessen in de stapel en die was er al voor twee derde door. Geluksfactor. Maar uiteindelijk werd ze gevonden op het allerlaatste moment om de weg nog vrij te krijgen én ook vlak voor de survivors (alweer) door de horde overspoeld dreigden te worden. Spannender krijg je ze niet, en dat maakt de sessie ook leuk. Waren de twee componenten voor de molotov cocktails al in de eerste beurten gevonden was het een pak minder spannend en dus plezant geweest.

Dave geneest in het medlab, een nieuwe survivor vervoegt de groep (El Cholo!) en Kyoko neemt een scope mee. Volgende missie start ze met een rifle én scope en is ze dus nog dodelijker op afstand. En dat gaat nodig zijn.
Dat gat in de barricade dat King Rotbelly maakte zit er nog steeds en er blijven zombies doorstromen. Er gaan zelfs geruchten dat er alweer een nieuwe Abomination op de schuilplaats af komt. Hoog tijd om nieuwe barricades op te trekken en die horde permanent buiten te sluiten!
De volgende keer staat dé finale op het programma... maar dat zal voor ergens volgende week zijn.

Wordt vervolgd...

Het model voor King Rotbelly komt uit het Abomination Pack van Black Plague, meerbepaald de Ablobination. Leek me wel gepast voor een wandelende spawn zone.

Geen opmerkingen:

Zombicide 2.0 - Solo Test

Zombicide 2nd Edition stond al een tijdje op de planning, maar alles buiten het regelboek zat nog onaangeroerd in de doos sinds die zo'...