donderdag 24 september 2020

Zombicide - Corona Campaign - part 8

Tijd om de strijd tot bij de Plague Doctors te brengen en hun basis finaal op te kuisen. Een task force begeeft zich weer de stad in, bestaande uit Kyoko (snipen en zoeken), Dave (molotovs maken), Nick (meatshield), slippery Josh (objectieven pakken), Claudia (melee en back-up) en Wanda (snelheid en back-up). Wanda's enige taak bestaat erin het verste gebouw open te gooien terwijl de survivors in het blauwe level zitten, dat scheelt enorm in spawns. En blijven leven ook wel.

Missie 8: Remote Control (A14)

Dubbel objectief. Eén: Het centrale hamburger restaurant opblazen met een molotov cocktail om hun reserve aan zombies te vernietigen. Het lag dus wel degelijk aan de Bicky Burgers!
Twee: De electronische kaart vinden om de groene deur te openen naar het beveiligde laboratorium (1 kans op 9 objectieven), uiteindelijk moet het labo volledig leeg zijn alvorens de missie gewonnen is. En daartegen zitten we waarschijnlijk in het oranje level als die binnen beginnen te spawnen.

Eerste deur = eerste Plague Doctor!

Het duurt even voor de deur van het eerste gebouw open is. Daar zitten een paar eenzame zombies en één Lost én vlak voor de deur, op het punt weg te glippen, staat een eerste Plague Doctor! Met vrienden én extra spawn zone. Volledig van hun melk kost het de survivors enkele acties om raak te schieten (constant 1 gooien), maar de drie zombies worden afgeknald waardoor meneer de dokter eenzaam overblijft. Claudia pakt de bijl van Josh af en splijt z'n masker open. Exit eerste Plague Doctor! Wanda rolschaatst volgens plan het blokje om naar het andere gebouw, twee koevoeten rondzwaaiend (dual wield XP kaart).



Maar dan spawnt, tegen alle verwachtingen in, al een tweede Plague Doctor, op de verste spawn zone. Als die recht vooruit gaat bereikt die binnen enkele beurten de exit of Wanda... Kyoko en Nick wijken af van het protocol en snellen Wanda ter hulp, maar komen daardoor in het vizier van een dikke zombie (de bazin?) en haar “vrienden” die uit het restaurant gewaggeld komen. Verder spawnt ook nog een Lost binnen. Wanda breekt geheel volgens plan de deur van het andere gebouw open en daar zit ook het één en ander binnen. Voornamelijk walkers, maar ook een Lost en... de blauwe Abomination. Echt iedere keer! De beurt daarop vlucht ze weer weg en mept onderweg nog enkele walkers neer.

Kyoko en Nick hebben het moeilijk en terwijl Kyoko vanop afstand walkers omlegt probeert Nick eerst de dikke zombie, daarna de Lost van zich af te houden. Handig, die tough skill én de reden dat Nick mee is als meatshield. Dave en Claudia vinden een fles en benzine... dat betekent 2 molotov cocktails dankzij Dave the Geek! De Plague Doctor gaat rechtdoor richting exit, zijn bodyguards buigen af richting Kyoko waardoor Wanda in volle vaart op hem in kan rijden en zijn nek breken met de koevoeten. Alweer een vijand en extra spawn zone van het bord! Ze bevindt zich wel in een hachelijke situatie, maar gelukkig komen de extra activaties en sewer spawns er nu niet uit. Af en toe mag het meezitten ook. Dave gooit op het juiste moment zijn molotov cocktail het restaurant binnen waarop het eerste objectief gehaald wordt én een lastige Lost en enkele zombies tot as herleid worden.

BOOM!

Het rechtse gebouw wordt helemaal doorzocht maar de kaart is nergens te vinden. Alle survivors hergroeperen op straat, doch een opeenstapeling van missers (constant 1 en 2 rollen) geven Kyoko een eerste wonde. Het oranje level is nu reeds bereikt! De straat wordt leeggemaakt en Wanda kan tot bij haar vrienden rolschaatsen, maar de horde rukt op en springt vanuit het restaurant in de survivors hun nek. Gelukkig draagt zo'n team survivors de nodige vuurkracht met zich mee en de zombies worden aan de lopende band afgeschoten. De straat is zelfs volledig vrij van walkers als de laatste kogelhuls het asfalt raakt, maar in de verte rukt de horde alweer op! Alleen de Abomination blijft de groep op de hielen zitten, gelukkig is Nick er om die bezig te houden. Iets later komt ook de "blauwe" Abomination uit de smeulende resten van het restaurant gebroken, waarop het eventjes lastig wordt voor de survivors. Maar Claudia brengt de oplossing door benen van de runners af te zagen en daarna kan iedereen kan wegduiken door 2 acties te laten vallen. Claudia gooit haar molotov en... 10XP!

2 Abominations for the price of 1!

Via het restaurant sluipen de survivors naar het andere gebouw, Josh blijft achter om de straat vrij te houden. Dankzij z'n slippery eigenschap is hij (hopelijk) snel weg als het moet. De andere straat wordt vrij gemaakt en Kyoko en Wanda duiken het andere gebouw in, nu volledig leeg van zombies wat het zoeken vergemakkelijkt. Het duurt even maar uiteindelijk wordt de electronische kaart gevonden in een hoopje bloed en ingewanden van de voormalige eigenaar. Poging 7 van de 9! Nu nog terug bij de groep aansluiten...

Afgesneden van de rest...

Dat wordt even moeilijk want nadat Nick en Dave de weg vrijmaken kan Wanda op haar rolschaatsen zonder problemen het restaurant door rijden tot bij Josh zelfs, maar Kyoko is minder snel en komt vast te zitten door een horde. Het duurt enkele hachelijke beurten van zombies afknallen, spawnen en weer afknallen alvorens Kyoko het rode level bereikt en ze de slippery skill kan kiezen. Niets te vroeg! 2 beurten later zijn de survivors weer herenigd. Het spawnen gaat hard nu.

De survivors weten zich te hergroeperen voor de groene deur en timen hun acties zorgvuldig alvorens die te openen. 12 kamers binnen die allemaal rood spawnen... gelukkig blijven de extra activaties voor runners achterwege want er zitten wel een paar binnen. Ik moet wel vermelden dat ALLE walkers uit het basisspel op het bord staan en ik ALLE walkers van Season 2 erbij moet halen om het gebouw gevuld te krijgen. Wat volledig legaal is, er bestaan dozen met extra walkers en al. Er volgt wél een sewer spawn met runners vlak naast de survivors, maar dan staan ze alvast optimaal om direct af te knallen.

Dan is het een kwestie van iedere beurt genoeg zombies af te knallen om de spawns te kunnen aanvullen en geen extra activaties binnen te krijgen. Nick houdt de eenzame Abomination bezig terwijl de anderen zich concentreren op zoveel mogelijk runners en dan walkers af te maken. De groep verwijdert zich van de groene deur want één extra activatie kan bijtende runners in de nek opleveren... Ze houden de vakjes rond de groep leeg (of zo leeg mogelijk) en Nick kan telkens 1 zombie bezig houden met z'n dik vel. Aanvankelijk was het plan weer richting deur te bewegen van zodra de runners uitgeschakeld waren, maar nieuwe spawns maken dat de groep op hetzelfde vak blijft stand houden tegen de oprukkende horde. Tactisch geen slechte positie.

Je zou bijna medelijden krijgen met de roze Lost zombie...

Binnen zit ook de laatste Plague Doctor (inclusief spawn zone), en tegen alle verwachtingen in wordt met de assault rifles vanop afstand eerst de horde rondom hem afgeschoten (een 16 zombies), waarop Wanda (nu slippery) langsheen de Abomination rijdt, haar twee sawed-offs leegpompt op de dokter, en daarna vrolijk terugschaatst naar haar vrienden. Wég spawn zone. ALLE survivors zitten in het rode level, Kyoko is zelfs dubbel in het rood gegaan dit spel! Spijtig dat zoeken geen optie meer is want dan zaten er ultrared wapens in het deck. Na nog een drietal nagelbijtend spannende beurten is het laboratorium leeggelopen, de survivors omsingeld (dankzij een extra activatie van het allerlaatste kaartje staan de walkers bij hen) maar ze hebben de situatie vollédig onder controle. Ik heb het voor de grap getest na de overwinning en er waren slechts 4 survivors nodig om alles buiten de Abo te kuisen.

Kom mor ip!

VICTORY!

Dit was ongetwijfeld één van de meest spannende spellen Zombicide die ik ooit gespeeld heb. Spijtig genoeg solo, want niemand om de overwinning mee te delen en ook minder overzicht en meer kans om dingen te missen of fouten te maken. Maar al bij al viel dat best mee.

De Plague Doctors konden gelukkig worden afgeschoten, want die extra spawn zones maakten toch een verschil, zeker vanaf het oranje level. Ook geluk gehad deze keer met de extra activaties. Die kwamen eens niét op het verkeerde moment, waardoor aan het eind de runners zelfs mooi op straat klaarstonden om te worden afgeknald. Het plan verliep gesmeerd op één afwijking na om Wanda te redden. En de Plague Doctors zijn finaal verslagen. Wat kan er nog fout gaan?

De survivors begeven zich terug naar Jericho om de overwinning te vieren en te “levellen” want allemaal krijgen ze een XP kaart bij! Claudia neemt haar trouwe kettingzaag mee naar de wapenkamer voor later gebruik en Kyoko laat zich genezen in het medlab. Tot enkele dagen later het nieuws zich verspreid dat een “enorm monster” gespot zou zijn in de buurt van de nu vernielde basis dat zich richting Jericho zou verplaatsen! In zo'n zombie apocalyps houdt het nooit op! Alvast spannender dan The Walking Dead!

Wordt vervolgd...

Voor de geïnteresseerden, de modellen voor die Plague Doctors komen van het Plague Gang pack van de Zombicide: Invader Kickstarter.

Geen opmerkingen:

Zombicide 2.0 - Solo Test

Zombicide 2nd Edition stond al een tijdje op de planning, maar alles buiten het regelboek zat nog onaangeroerd in de doos sinds die zo'...