donderdag 9 mei 2024

Zombicide 2.0 - Solo Test

Zombicide 2nd Edition stond al een tijdje op de planning, maar alles buiten het regelboek zat nog onaangeroerd in de doos sinds die zo'n 3 jaar geleden geleverd werd. Kaartjes uit de plastic gedaan, kartonnen tokens uit hun maagdelijke borden gedrukt... heerlijk!

Voor de solo test gekozen voor de kids die allemaal slechts 2 health hebben maar wel gratis de slippery skill krijgen. Beginnen bij de tutorial:

Zombicide Life

De missie: alle supply en pimp weapon kratten oppakken en weer wegwezen. De Brat Pack werkt voor de gelegenheid vanuit hun mobiele basis (en exit point).

Eerste indrukken:

-De locaties van de objectieven en de pimp weapon crates staan nu vast op het bord, dus je hoeft niet langer op de map te turen om te zien waar die moeten komen.
-Ook de deuren staan rechtstreeks op de tegels aangeduid en niet op de scenario map, al varieert dat bij sommige scenario's met extra deuren of deuren op de tegels die niét worden gebruikt. Daar heeft mijn OCD het toch moeilijk mee.
-Er zitten méér pimp weapons in het spel dan de luttele twee van het origineel, maar daartussen zitten ook zombie kaartjes dus riskanter zo'n krat te openen. Pooiers!
-Deuren openen automatisch als de survivor een wapen heeft dat dat kan. Gedaan met missers rollen om een deur open te rammen.
-Nieuw zijn de "zombie rush" kaartjes waarbij de zombies in kwestie meteen na het spawnen ook één actie krijgen. Kan verrassingen geven, maar gelukkig hebben runners géén rush kaartjes.
-Er zitten 4 Abominations in de basisdoos waarvan 3 met extra effecten. De exclusieve dingen en uitbreidingen bieden er zelfs nog meer. De "normale" Abomination is Patient Zero. Vond ik wel grappig, na een pandemie te hebben overleefd.

Verder speelt alles als vanouds. Survivors breken deuren open, maken zombies af en zoeken zich te pletter naar betere wapens. Wegens het eerste spel en de kaartjes maar half z'n gat geschud liepen ze na twee beurten al met 3 molotov cocktails en twee sniper rifles rond. Onnodig te zeggen dat de zombies vlotjes neer gingen.

Uiteindelijk stonden er géén zombies meer op het bord en konden alle kids ontkomen met hun buitgemaakte kratten.

Daarna één van de nieuwe scenario's uitgeprobeerd, want die klassieke hebben we al genoeg gespeeld (al zijn er veranderingen aangebracht). Dat werd:

Car Crash

Een bende idioten/looters ramde hun Defender door de vitrine van een kleine zelfstandige en zit nu gewond in het magazijn terwijl het lawaai alle zombies uit de wijde omgeving aantrekt...

Missie: 6 supply crates (met medicijnen) veroveren en naar de gewonden brengen om deze te genezen en in companions om te toveren. Als ook maar één zombie bij de gewonden in het magazijn geraakt is het game over! Voor de gewonde idioten gebruik ik de Survivor Set van de Zombicide: Chronicles RPG. Worden die ook eens gebruikt!

Start vrij rustig met wapens die worden doorgegeven en deuren die open worden gebroken (om te spawnen in het blauwe level). De locatie van de gewonden tussen de spawn zones in blijkt de moeilijkheid toch iets op te drijven, tot de beruchte Blauwe Abomination (er zit er nog steeds één in het zombie deck) op het bord verschijnt en de gehele planning dient te worden omgegooid.

Eén deel duikt de gebouwen in op zoek naar supplies, terwijl de anderen het gebouw met de gewonden proberen te beschermen tegen de oprukkende zombies.
En dan... komen er extra Abomination kaartjes waardoor die extra activaties krijgt en tegen de planning in plots mee in de winkel staat. Ik ging 'm de volgende beurt normaal lokken vanop afstand maar zover komt het dus niet. Wegens 6 "survivors" in het magazijn gaat deze hier de volgende beurt mee induiken dus...

Game over!

Ik had nog wondes kunnen pakken en met de kids wegspringen (slippery) maar uiteindelijk zou die Abomination toch tussen de gewonden gedoken zijn voor een buffet van formaat.


Conclusie: dezelfde Zombicide maar iets meer gepolijst en met betere componenten. En méér survivors.
En nog steeds is geluk een uiterst belangrijke factor bij het trekken van de kaartjes en het rollen van de dobbelstenen.

Binnenkort test ik die Comic Book Extra's eens, extra spelers altijd welkom!

Geen opmerkingen:

Camping Fritel: Hnita Vinyl Vibes!

De laatste tijd weer wat vinyl opgelegd en onder het motto "waarom niet ineens iets opnemen" een testcase voor een toekomstige pa...