dinsdag 22 september 2020

Zombicide - Corona Campaign - part 7

Het was alweer geleden van april 2020, tijd om die Zombicide testcampaign verder te spelen en hopelijk dit jaar nog af te werken. De groep survivors (+ baby) blijft aangroeien, en dan zijn er natuurlijk resources vandoen. Een task force trekt naar het centrum van de stad (vul zelf maar in dewelke) op zoek naar voedsel, drank, wapens, toiletpapier... Neema, Derek, Raoul en nieuwkomer Elsa (aka de 4 Toxic City Mall survivors) plus Josh en Amy.

Missie 7: The Big W (05)

Elsa mag zich al meteen bewijzen als inbreekster door de eerste deur open te prutsen. Neema geeft shotgun specialist Josh een extra actie om wat binnen zit af te schieten. Dat blijken een hoop zombies, aangevoerd door... een Plague Doctor!


The Doctor is in!

Dat geeft dus ook een extra spawn zone (niet op foto) die weleens permanent kan worden als de dokter ontsnapt... en 7 permanente spawn zones op het bord = game over! Zover laten onze helden het echter niet komen. Josh knalt genoeg zombies aan flarden en iedereen zoekt naar bruikbare spullen in de wetenschap dat daar al gauw geen tijd meer voor gaat zijn. Na de eerste spawns loopt er een extra Plague Doctor, 3 (!) Lost en wat los ondood gespuis rond in de stad. Zoveel tegenstanders in dit deel van de stad kan maar één ding betekenen: hun basis is hier niet veraf!

Elsa en Neema proberen een sluiproute te vinden doorheen het fast food restaurant, maar botsen daar op een vierde (!) Lost, de kok die verdacht veel van Gordon Ramsey weg heeft. Inclusief zijn karakter.

Da's effe schrikken!

De eerste Plague Doctor wordt geneutraliseerd, maar de horde zwelt aan en komt richting survivors geschuifeld. De Lost fungeren als tanks en houden de survivors op. Tot overmaat van ramp kan de andere Plague Doctor moeiteloos de dichtstbijzijnde spawn zone bereiken (letterlijk om de hoek) waardoor zijn spawn zone permanent wordt. Terwijl hij de map verlaat komt een derde (!) Plague Doctor de map op, inclusief extra spawn zone en dus zombies. Het ziet er al snel uitzichtloos uit want die hoeft maar 2 vakjes te bewegen om de map alweer te verlaten en 7 permanente spawn zones = game over volgens de Black Plague regels.

1 eraf, 1 erop...

2 van de 5 objectieven binnen, nog 3 te gaan en we zitten in het gele level!
En dan gaat het snel. Een paar missers en een extra activatie voor walkers en de survivors worden omsingeld. Ook het spawn deck is er volledig door... Gaat dit nog goed komen?

Er worden zombies gemaaid, maar de melee wapens zijn zwakker dan de geweren en dat is te merken. Gelukkig heeft Derek een kettingzaag mee, waardoor het restaurant gekuist wordt en Amy buiten kan gaan helpen met diezelfde kettingzaag. Resultaat: 2 survivors gebeten maar voorlopig geen verdere slachtoffers. En dan loopt het alweer fout. Slecht rollen met de dobbelstenen, te weinig zombies van het bord en natuurlijk wanneer het niet moet: alweer een extra activatie voor alle walkers. Derek en Elsa gaan finaal neer...

Maar alles is nog niet verloren... tot de dobbelstenen daar alweer anders over beslissen. Teveel missers en er moet gevlucht worden voor de overmacht. Derek komt recht als zombivor maar wordt opgevreten door de walkers rond hem. Exit Derek! Ook Raoul kon het lang afhouden maar gaat ook ten onder aan een Lost en diens bende. Enkel zombivor Elsa kan recht kruipen en haar vrienden bijbenen. Die extra spawn zones en activaties laten duidelijk hun sporen na. Het is nu vechten om te overleven en niet langer om de objectieven te bereiken.

De survivors vechten zich een weg doorheen het restaurant, geholpen door zombivors Raoul en Elsa. Een onfortuinlijke (is er een andere?) extra activatie van runners wordt Neema fataal, die buiten bleef staan. Amy & Josh nemen de moeilijke beslissing hun (zombivor) kameraden achter te laten en te vluchten om de thuisbasis te waarschuwen voor de dreiging van de Plague Doctors en hun mobiele tanks. Elsa en Raoul worden opgevreten door de horde...

FAIL!

Oorspronkelijk was deze missie best doenbaar, maar de extra regels van de Plague Doctors, gecombineerd met stevige Lost zorgden toch voor een verhoogde moeilijkheidsgraad. Die extra spawn zones brengen niet alleen meer zombies op het bord, ze verhogen ook de kans op extra activaties, die ook deze keer de survivors weer de das om deden. Bij basis Zombicide hebben survivors slechts 2 "leven", krijgen ze meer schade is het over en uit, de regels voor zombivors even niet meegeteld. Necromancers komen uit Black Plague, waar survivors 3-4 levenspunten hebben + armor rolls om schade af te dobbelen.
Die zombivors richten eigenlijk ook weinig uit wanneer de basisregels gevolgd worden. Schade komt binnen op de "handen", en de survivor in kwestie verliest telkens het wapen of voorwerp dat in desbetreffende hand zit. Dus van zodra een zombivor recht komt staat die daar zonder wapens, dikwijls temidden een horde hongerige zombies. Tenzij er backup wapens voorhanden zijn, maar daar is niet altijd de tijd voor om die te zoeken.

Eindafrekening: 4 dode survivors, toevallig allemaal van uitbreiding Toxic City Mall. Neema is zeer spijtig, die extra actie was altijd welgekomen. Maar het verhaal is nog niet ten einde. Toevallig krijg je bij deze missie 3 kansen om de resources bij mekaar te sprokkelen. En er zijn nog survivors genoeg voorhanden, dus...

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Zombicide 2.0 - Solo Test

Zombicide 2nd Edition stond al een tijdje op de planning, maar alles buiten het regelboek zat nog onaangeroerd in de doos sinds die zo'...