zondag 3 januari 2021

Blackstone Fortress: Part 6

Nieuw jaar, nieuwe poging! Na de nederlaag vorige keer, ondertussen alweer een half jaar geleden, besluiten de ondertussen uitgeruste Taddeus en Vorne de stronghold aan te pakken, met wat hulp van Grekh en de ratling tweeling. Amallyn en Janus genezen terwijl in hun respectievelijke stasis kamers.

The Quest for the Hidden Vault deel 5: Stronghold 3 (bis)
Descent
 
De weg erheen is duidelijk anders dan de vorige keer, de Ratlings kunnen dat beamen. Enkele gevechten tegen spindle drones en ur-ghuls, en een éénmalig slagveld met cultisten en wel twee Traitor Guard regimenten dat bijna fout gaat door slecht rollen. Ook de challenges zijn niet van de poes, met een melee gevechtje buiten het slagveld om tegen ur-ghuls als apotheose. Ze zitten letterlijk in de explorers hun nek. De exlorers arriveren gewond in de stronghold maar het had véél erger kunnen uitdraaien hadden de dobbelstenen dat beslist.

Dezelfde stronghold, met dezelfde setup. De maglev chamber met de explorers verschijnt temidden van het slagveld, met geen muren ter bescherming. En met Negavolt Cultisten, Rogue Psykers en Chaos Beastmen is dat een hele boterham. Gelukkig zijn er ook nog de schepen die vanuit Pricipice support bieden, en ondanks dat techno virus ook nog eens werken, waardoor de vijanden hen de eerste beurt niet kunnen zien (cloaking field)! Dat maakte veel kans het verschil tussen winnen of verliezen want de output van de vijanden was hier niet min geweest.

Twee groepen die niet activeren wegens onzichtbaar geven de explorers de tijd om te genezen en de psykers alvast uit te schakelen met enkele welgemikte schoten. Daarna zijn de beastmen aan de beurt, Vorne kan op het nippertje de laatste flamberen alvorens ze versterking krijgen of kunnen terugmeppen. De cultisten komen tierend dichterbij gelopen maar geraken nét niet bij de explorers, waarop Taddeus hen te lijf gaat met z'n knots en gebeden gericht aan de Keizer. De anderen kunnen hen afmaken alvorens ze iets van schade weten te berokkenen.

In naam van den Keyser, STERFT gey ketterhonden!
 
Met de eerste verdieping volledig gekuist maken de explorers een kans daar beneden. Rein & Raus en Vorne spurten richting acces controls en slagen erin deze volledig te activeren (3 x 6 gerold) alvorens er vijanden op het bord verschijnen.Pious Vorne gaat met de power cell aan de haal (éénmalig 1 encounter kaart negeren). Raus staat verdekt opgesteld en kan een salvo incasseren van een troep Traitor Guard én een Chaos Space Marine, waarop de anderen zich tactisch naar de bovenverdieping en de maglev chamber terugtrekken terwijl de versterkingen op het bord stromen.
 

Alle explorers geraken bij bewustzijn terug op Pricipice en er wordt volop geshopt met de verkregen archeotech. Tesamen hebben de explorers ook genoeg clues om de laatste stronghold te vinden en aan te pakken: The Deathmaze! Iets zegt hen dat hun nemesis, de Chaos Lord Obsidius Mallex, hen daar opwacht.
 
In retrospect moet ik toegeven dat er toch een groot verschil is tussen de explorers onderling, zowel qua snelheid als damage output. Pious Vorne is een beest, beweegt snel en heeft met haar flamer het beste area wapen van het spel (als ze zessen gooit of kan lenen). Taddeus kan genezen, als één van de weinige figuren in het spel, en met wat enhancements vanop de schepen wordt hij zelfs nog beter daarin. Rein & Raus zijn twee figuren voor de prijs van één. En Grekh is gewoon snel en dodelijk met z'n sniper. Niet dat de andere explorers slecht zijn, maar ik heb toch zo mijn voorkeuren. Nu nog hopen dat er niemand finaal buiten spel is voor de finale, maar er is gelukkig backup.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Zombicide 2.0 - Solo Test

Zombicide 2nd Edition stond al een tijdje op de planning, maar alles buiten het regelboek zat nog onaangeroerd in de doos sinds die zo'...