dinsdag 5 januari 2021

Blackstone Fortress: Part 7

Met de vorige nog vers in het geheugen pakken de explorers de laatste stronghold van Mallex aan...

The Quest for the Hidden Vault deel 7: Stronghold 4

The Deathmaze

Dezelfde vier (feitelijk vijf) explorers als de vorige expeditie, veruit de beste figuren alsook het meest in geïnvesteerd qua resources en andere kaartjes. Rein & Raus beginnen nog steeds geïnspireerd wegens geheime documenten op zak. Geen overbodige luxe want die stronghold is tevens de Impaler, het vlaggenschip van de Chaos Lord Obsidius Mallex dat in het Blackstone Fortress verweven zit. Dat belooft!
 

De weg ernaartoe is kort en krachtig. Enkele ur-ghuls maar ook rogue psykers die hoogstwaarschijnlijk hun meester op z'n schip al gewaarschuwd hebben dat we eraan komen.

Die hebben ons gezien

Na enkele korte gevechten en encounters bereiken de explorers dan eindelijk... de Impaler!

In de verte houdt een regiment Traitor Guard zich verscholen en beschermt de brug, waar Mallex en zijn bodyguards zich verschansen. Een roterend stuk gang vormt het tactisch meest belangrijke punt van de map, want zolang er geen explorer dit betreedt blijven de soldaten en hun meesters op afstand passief afwachten. Alleen de twee rogue psykers doen "iets" (meestal disrupt wat action dice wegneemt). Er zijn gemarkeerde hexen op de map (boekje) waarop de soldaten schieten vanop afstand als een explorer deze betreedt, wat de map dus extra gevaarlijk maakt.
Maar eerst de prioriteiten: Chaos Beastmen en Negavolt Cultists die gevaarlijk dichtbij starten. Grekh en Vorne plaatsen valstrikken met hun mijnen en inferno bollen, terwijl de Ratlingen de beastmen proberen af te knallen. Gelukkig heeft Vorne een 6 ter beschikking en kan ze vanop afstand twee beestmannen roosteren. Blijft toch een beetje OP. De cultisten lopen in de valstrikken en worden buiten één gelukkige allemaal opgeblazen. Het gaat vlot. Die ene besluit Taddeus te pesten.
De Traitor Guard worden met guerilla tactieken bestookt maar houden zich verscholen. Grekh plaatst een slecht gepositioneerde mijn aan het eind van de gang, waardoor die de rest van het spel voor de explorers wordt afgesloten. Alleen Rein kan met z'n haak hierover slingeren, de soldaten stuk voor stuk aanvallen en weer wegspringen.

De brug van de Impaler met z'n imposante Chaos Lord!

De regimenten worden uitgedund en bezig gehouden, tot er een gang ontstaat van waaruit de explorers het roterende stuk kunnen bereiken. Rein & Raus stellen zich erin op met de bedoeling de brug te bestormen, maar Mallex en zijn Chaos Space Marines hebben andere plannen. De Chaos Lord en de zijnen chargeren de gang in en lopen vast op het roterende stuk... niet echt slim maar als de AI van het spel dat zegt wordt het uitgevoerd.
De volgorde van de volgende ronde zal veel bepalen, want de Ratlings overleven geen Chaos Lord en twee Chaos Space Marines. Een (schaarse) gelukte gambit laat hen eerst beginnen en ze blazen er meteen hun hele arsenaal door op de Chaos volgelingen. Het ancient weapon desintegreert de eerste Chaos Space Marine tot stof, en een bom vanop hun schip blaast de tweede ook tot grut. Mallex zelf trekt één miezerig puntje schade alvorens de tweeling het hazenpad kiest, maar het belangrijkste is dat zijn twee bodyguards van het bord zijn en geen schade van hem meer kunnen overnemen. De tactiek werkt want de Chaos Lord chargeert de tweeling achterna en gaat met z'n imposante hamer Raus te lijf, die de aanval op het nippertje overleeft (drie grievous en één normale wound).

Ouch!

De rest staat te veraf om te assisteren of genezen en dus wordt gekozen voor het offensief als verdediging. Pious Vorne kan haar cleansing flames weer gebruiken (2x) en blaast in een waar inferno de Chaos Lord tot een hoopje as. Enkel z'n hamer wordt teruggevonden en aan Taddeus gegeven, die nu eindelijk ook zwaarder kan uitpakken.
Twee rogue psykers blijven over op de brug maar vormen geen tegenstand en worden door Grekh afgeschoten.

Vier strongholds verslagen betekent dus ook dat volgende keer de grote finale gepland staat! Op Precipice valt weinig te beleven buiten de schaarse archeotech opkopen aan hulpmiddeltjes. Iedereen focust zich op de Hidden Vault die nu binnen handbereik ligt. Maar wie gaat er finaal met de prijs lopen?

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Zombicide 2.0 - Solo Test

Zombicide 2nd Edition stond al een tijdje op de planning, maar alles buiten het regelboek zat nog onaangeroerd in de doos sinds die zo'...