maandag 16 december 2024

Shadows of Brimtone Adventures: Gates of Valhalla

Geplakt, getest en goedgekeurd: Shadows of Brimstone Adventures, meerbepaald de viking uitbreiding Gates of Valhalla. Simpelweg omdat van de andere set (Valley of the Serpent Kings met conquistadors) nog niks in mekaar plakt of uit karton gepunched werd. En vikings en sneeuw passen nu eenmaal beter bij het seizoen én de temperatuur op de hobbyzolder.
Begonnen met basis monsters (Gremians, Trollen) en proxy mini's van Blood Rage, Trudvang en Zombicide maar ondertussen zijn ook de "helden" en wat extra beesten (beren, wolven) in mekaar geplakt. Na jaren oefening plakken mijn vingers ook nog geregeld aan mekaar.


De missies op zich, en dus ook het overgrote deel vh spel spelen nog identiek. Enige kleine verschil hier zijn de "team abilities" die éénmalige effecten geven en te gebruiken zijn binnen eenzelfde missie. De raiders/vikings hebben ook rage als eigenschap, dewelke ze bijkrijgen wanneer aan bepaalde condities wordt voldaan (schade binnen krijgen, armor afdobbelen) en kunnen inzetten om extra schade bij te geven of iets in die strekking.

Toen nog helden van oa Blood rage en Draug(a)rs van Trudvang

Ook de vijanden zijn welhaast identiek en lijken iets steviger, maar dat is waarschijnlijk om de taaie helden te kunnen weerstaan (en dan nog). Trollen regenereren, en Gremians hebben een defense van 6. Critical hits rollen of  bijpassen met rage dus. Voor de tegenstanders uit de Targa Library is het nog iets te vroeg (latere missies). Ook benieuwd naar de extra vijanden (voordeel van een Kickstarter) zoals Fenris Wolves en Hell Bears, ik verwacht dat cowboys het daar geen 2 rondes tegen volhouden. Lichte power creep id uitbreidingen?
Vikings kunnen van "beast" tegenstanders ook pelsen verkrijgen, die gebruikt worden om te handelen of upgrades te verkrijgen. Die regels staan ergens diep in het regelboek verstopt dus eerst los over gelezen.


Mijn D&D scenery komt hier ook van pas!

De grootste aanpassing in de "Adventures" zit in de camp phase die de eerdere town phase vervangt. Niet langer reis je naar dorpjes of kleine steden maar de helden hebben nu een eigen mobiele basis die ze ook (beperkt) kunnen uitbouwen. Er is dus ook géén travel phase meer (geen gemis).
Dat kamp begint beperkt met twee gesloten locaties waarbij je eerst dient te investeren voor die toegankelijk worden. Iedere locatie kan ook weer upgrades krijgen waardoor nieuwe en steviger dingen beschikbaar worden.
Wordt bijgehouden in het "campaign log" dat achteraan het Adventure Book staat en gekopieerd kan worden, of mits de juiste contacten als PDF gevonden kan worden.

Ook geen uitbreiding met huurlingen maar tot 3 "viking warrior allies" (kanonnenvlees) die kunnen ingehuurd worden aan het kampvuur iedere missie.

Nadeel: weinig "tegels" in de basisdoos waardoor alle expedities in de Norse Lands er min of meer hetzelfde uitzien. Er bestaat al een "map tile" uitbreiding maar daar dien je toch een 40€ voor neer te tellen voor enkele kartonnen tegels, extra kaartjes én 2 extra missies.

De "viking campaign" bestaat uit 8 missies, uit te breiden mits aangepaste missies uit de andere basisboeken (cowboys of samurai). Introductie en eerste solo gespeeld als test, benieuwd naar het vervolg. En dat mag zeker met andere spelers.

Geen opmerkingen: