donderdag 29 april 2021

Blackstone Fortress: Part 8

Nu de avondklok bijna wordt opgeheven en we weer met mensen mogen afspreken is het tijd om die solo quest in het Blackstone Fortress eens af te ronden.

Terwijl Taddeus, Pious Vorne & Grekh uitrusten op hun schepen van het gevecht tegen Obsidius Mallex lichten Rein & Raus, eens gerecupereerd, hun ware opdrachtgever in: rogue trader Janus Draik! De toorn van het Ministorum weegt blijkbaar niet op tegen een veelvoud aan credits. Geholpen door Amallyn Shadowguide en de robot UR-025, die toch maar stof stond the vergaren op hun schip, duiken ze het Blackstone Fortress weer in alvorens Taddeus het verraad op kan merken.

The Quest for the Hidden Vault
deel 8, de finale!

De weg naar die Hidden Vault is lang en gevaarlijk, en blijkt bezaaid met kostbaarheden, net nu ze die niet meer nodig hebben want de locatie is gekend. Challenges om archeotech en clues te vergaren uit kisten onder stroom, van gevallen vijanden en door te worstelen met Ur-ghuls. Dat laatste loopt dankzij interventie van UR-025 nog vrij goed af. In een later gevecht knalt hij met één salvo drie Negavolt Cultists af. En gedurende de hele tocht recupereert hij tweemaal van een grievous wound. Wat een beest!

Ook Amallyn kan dodelijk uithalen met haar power blade en lange afstandsgeweer en de vijanden vallen meestal alvorens ze schade kunnen aanrichten. De schepen assisteren waar nodig. Een éénmalig cloaking device van de Traveller brengt hen doorheen een hele combat. Rein & Raus gebruiken een servoskull om zowaar een ambush te negeren. Janus en de tweeling doen nog een staredown voor het voorwerp dat de rogue trader zocht en dat hem inspired maakt. 3  van de 4 explorers inspired en nog genoeg truken achter de hand... het gaat vlot. Na de nodige combats en challenges bereiken de explorers dan eindelijk...

The Hidden Vault!

De maglev chamber geeft uit op een kamer met wel vier portalen, waaruit vijanden stromen die er... anders uitzien. Alsof ze door het Fortress zelf geïnfecteerd zijn. Traitor Guard, Chaos Beastmen en het vierde portaal lijkt stuk (conditions worden tijdelijk genegeerd). Amallyn begeeft zich via de webways tot in de verste kamer waar de stasis cube zich bevindt met daarin het geheim van de Hidden Vault! Ze activeert ook ineens haar schip waardoor twee kaartjes van initiatief kunnen wisselen. Handig!
De ratling twins activeren ook hun schip vanop afstand waardoor alle destiny dice beschikbaar blijven. Ook handig. De explorers pakken uit qua damage output en de meeste Traitor Guard gaan neer. Amallyn kan de drie beastmen naast haar uitschakelen, waardoor ze gereed staat om de stasis cube een eerste maal te activeren (drie keer nodig in totaal). Maar dan heeft het Fortress een vreemde verrassing in petto... de gevallen vijanden staan gewoon weer recht en lijken nog onnatuurlijker dan daarvoor. Tech zombies!


Uit de portalen naast Amallyn komen Ur-ghuls en Negavolt Cultists tevoorschijn die het haar knap lastig maken. Gelukkig schieten de ratlingen haar ter hulp en met gezamenlijke inspanning worden alle vijanden onschadelijk gemaakt voor ze kunnen terugslaan. Op één cultist na, die Rein een mep verkoopt. Al bij al valt de schade die de explorers moeten incasseren best mee, ik rol voor de verandering massaal veel blanco resultaten voor de vijand en critical hits voor de explorers. Mag ook eens. Enkel UR-025 krijgt wel wat schade binnen en dient constant te regenereren.


De cultisten staan gewoon weer recht en blijven Amallyn belagen, geholpen door twee Rogue Psykers. Ook de Traitor Guard komen gewoon terug recht en gaan door met UR-025 te pesten, die bijna neergaat tegenover de overmacht. Amallyn stapt met haar laatste actie weg van de cultisten en opent de stasis cube! Hetgeen betekent dat ik na een 2 jaar wachten EINDELIJK de secret envelope mag openen en het geheim van de Hidden Vault onthullen!

De Secret Envelope!

En dat geheim is een *SPOILER*. Sorry, maar voor zij die het spel ooit nog willen spelen of aan de campaign bezig zijn, ik ga de ultieme verrassing niet verpesten. Het is een gepast einde van de (eerste) campaign, het geeft een glimp in het mysterie van het Blackstone Fortress én het beïnvloedt de explorer die de stasis cube opent. Hier dus Amallyn Shadowguide, die de verdere avonturen beleeft met een soortement "bonus". Ja, het verhaal gaat verder. Er zijn al genoeg uitbreidingen, waarvan er twee (Escalation en Ascension) het verhaal verderzetten en afsluiten. Dan is er ook nog die Ambull, Traitor Command, Chaos Cultists, de volgelingen van Nurgle en een dubieuze Zoat. En een hele Annual met extra regels, quests en campaigns...

Toch ook vermelden dat de speciale move van Amallyn (opstellen op een vrije hex bij de start van iedere combat) haar in het begin al vlak naast de stasis cube bracht, hetgeen enorm veel tijd won. Ook het kanon in het midden van de map, dat een explorer of vijand bijna instant van de map blaast, heeft niet één keer raak geschoten (rotatie rollen). Dus het geluk zat een beetje mee deze keer. 

Wordt (ooit wel eens) vervolgd... maar eerst plakken en schilderen!

Geen opmerkingen:

Zombicide 2.0 - Solo Test

Zombicide 2nd Edition stond al een tijdje op de planning, maar alles buiten het regelboek zat nog onaangeroerd in de doos sinds die zo'...