vrijdag 17 april 2020

Zombicide - Corona Campaign - Part 5

De mid-season finale! Save the baby en breng weer hoop onder de survivors. Falen is geen optie want als baby Alicia in de klauwen van de zombies (of plague doctors) valt is het onherroepelijk GAME OVER! Depressie, drankmisbruik, collectieve zelfmoorden... kortom This War Of Mine. Maar dat is een ander spel... Nu is het tijd voor... Zombicide!

Missie 5: Alicia (A12)
Alicia zit ergens in het uiterst oostelijke gebouw verstopt, maar uiteraard dient alweer eerst de juiste sleutel te worden gevonden onder de talloze objectieven verspreid over de toch wel grote map. Spawnen gebeurt volgens de missie door 4 keer na mekaar met de dobbelsteen te rollen en toe te wijzen aan genummerde spawn zones van 1 tot 6. Het is dus perfect mogelijk dat één spawn zone meerdere keren na mekaar spawnt.
Neema, Josh & Nick gaan via het eerste gebouw om uitrusting te zoeken en het eerste objectief te pakken, maar botsen op een uit de kluiten gewassen Lost! Amy, Kyoko (alweer met haar rifle) en Wanda maken een omtrekkende beweging naar het midden van de map om daar alvast wat deuren open te breken (blauwe spawns).

Split the party!

Wanda haast zich naar de eerste wagen (feitelijk een pimpmobiel maar ik vond deze wel gepast in Corona tijden) en pakt het allereerste objectief... het blijkt waarempel de sleutel van Alicia's voordeur te zijn! Van geluk gesproken... en te bedenken dat ze eigenlijk alleen het pimpwapen (Evil Twins) wou. Bespaart enorm veel tijd en verhoogt de kans op succes. Maar we zijn er nog niet... Er verschijnt ook een abomination (jawel, de blauwe) op de map die de survivors de rest van het spel zal pesten en in de weg lopen.

I got the key, I got the secret...

De Lost maakt het Neema en co best lastig als ze bijna allemaal hun schoten missen (1 of 2 rollen, het blijft een oud zeer), maar uiteindelijk geraken ze aan de uitgang, waar de abomination hen reeds op staat te wachten. De drie dames breken binnen in de centrale snackbar, kuisen de klandizie op en rapen wat objectieven op voor de XP en wapens (regel vd missie). We zitten in het geel en er verschijnen meer en meer zombies op de map.


Net op tijd benen Neema en haar 2 kerels de anderen bij want de terugweg is voorlopig geblokkeerd door de abomination en diens groeiende horde. Maar dat zijn zorgen voor later, eerst Alicia vinden en veilig stellen. Wanda opent de deur en maakt zich dan snel uit de voeten. Amy, Nick & Josh kuisen de straat en de garage op. Neema krijgt een beet van een verdwaalde walker, maar Nick geeft haar z'n gevonden hockeymasker om erger te voorkomen.


Wanda rolschaatst het gebouw door en opent de deur van de kamer waar Alicia verstopt werd terwijl Josh, geholpen door Neema met een extra actie, naar de baby spurt en oppakt. 5 xp! Het eerste doel is behaald, nu het kind nog veilig doorheen die horde en naar de exit krijgen!

Daar heb je Alicia, een beetje groen maar ongedeerd!

Ondertussen lopen er wel vier Lost over de map, de walkers en erger rondom hen beschermend... Het ziet er hopeloos uit, de zombies spawnen al in het oranje level, maar de survivors geven niet op.

Mr Heisenberg, I presume?

Kyoko leidt de horde af, terwijl de anderen richting de zwarte pimpmobiel sluipen en via een omtrekkende beweging de exit willen bereiken. Maar er blijft een massa zombies spawnen rond de wagen, waardoor er bij momenten stevig gerold dient te worden om genoeg van het bord te schieten en de survivors veilig te houden. Als bij wonder lukt dat zelfs!


Vakje per vakje worden zombies opgekuist, terwijl de abomination vakkundig ontweken wordt. Gelukkig is Nick erbij, die met z'n "tough" skill tot wel twee keer toe een beet of lel van de ondode reus kan incasseren. Bijna aan het eind kan Josh met Alicia ontkomen (slippery!) en zich verstoppen in het gebouw, maar de anderen zijn omgeven door de zombies. Het is erop of eronder!


Gelukkig rolt Nick gestoord met z'n kettingzaag, waardoor uiteindelijk alleen de abomination er nog staat en iedereen mits één actie te laten vallen de dans kan ontspringen. Amy en Wanda volgen Josh via de omweg en over spawn zone 1 naar de exit, de drie anderen kunnen tussen twee hordes in ook in het gebouw springen. De eindspurt wordt ingezet!

Stealth mode initiated...

Door het oog vd naald!

Josh en Wanda haasten zich met Alicia via de exit van de map, dus de overwinning is behaald! Maar nu nog trachten ook de anderen veilig en wel naar de schuilplaats te krijgen... niemand wordt achter gelaten. Gelukkig spawnt er nu niets meer op spawn zone 1, waardoor ze de kans krijgen. Runners zitten hen op de hielen, en Neema en Kyoko staan nog net op de map als achter hen een groep walkers spawnt, maar net op tijd kunnen ook zij de exit bereiken...

Victory!

De baby brengt weer hoop in de groep, en een nieuwe survivor vervoegt de schuilplaats die nu toch wel wat krap begint te worden: Marvin!


Tijd voor uitbreiding en een toekomst op te bouwen voor kleine Alicia... maar dat is voor een volgende missie.

Enorm veel geluk gehad, en dan nog was het bij momenten dweilen met de kraan open. Was de sleutel niet zo snel gevonden was het spawn level gestegen en waren onze helden overspoeld geweest. Ook het spawnen op het einde zat volledig mee, niet één keer spawnde er iets op de eerste zone, zodat alle survivors veilig de exit konden bereiken, al zat de horde hen vlak op de hielen. het had geen 1-2 rondes langer moeten duren of er waren minstens twee doden gevallen. En zelfs zombivors blijven niet lang overeind in een horde.

Wordt vervolgd... binnenkort. Ook goesting om nu eindelijk Silver Tower eens uit te spelen of Blackstone Fortress eens op tafel te zetten. We hebben nu tijd...

Geen opmerkingen:

Zombicide 2.0 - Solo Test

Zombicide 2nd Edition stond al een tijdje op de planning, maar alles buiten het regelboek zat nog onaangeroerd in de doos sinds die zo'...