zondag 8 juni 2025

Shadows Over Hammerhall: Part three

Geek/fantasy/roleplay weekend met op vrijdag Dungeons & Dragons in Aarschot/Phandalin, zaterdag het vervolg van Warhammer Quest: Shadows Over Hammerhall te Hulshout/Hammerhall en zondag nog eens een sessie van onze lang lopende campaign Call of Cthulhu: Masks of Nyarlathotep te Hemiksem/Shangai!

Het vervolg van Warhammer Quest dus, mét DVD swap (onder andere). De helden beginnen op de met bloed besmeurde trap waar ze vorige keer eindigden en besluiten verder dit niveau te verkennen alvorens dieper of terug naar Cinderfall te gaan. Een unexpected event draait hen al meteen aan ambush in hun nek. Méér Bloodreavers die hun gevallen kameraden komen wreken...


De helden hebben het even lastig met de beperkte bewegingsruimte op de krappe trap, waardoor enkel de Lord-Castellant en Fyreslayer Doomseeker effectief iéts kunnen doen. Ondertussen roepen de Bloodreavers versterking van verderop. Uiteindelijk weten de helden toch door te breken en via de vrijgekomen plaatsen de volgelingen van Khorne tot de laatste man af te slachten. Khorne keurt dat goed.

Daarna wordt de beschimmelde en roestige deur geopend, waar nog een ziekelijke reus staat te wachten. De Doomseeker chargeert hem en kan hem op het nippertje neer krijgen wanneer de muur verdwijnt en een nis onthult met nog twee Putrid Blightkings! Die kunnen enkele tikken uitdelen, maar niet genoeg en even later liggen ook deze volgelingen van Nurgle dood tegen de grond.
Er volgt nog een ambush van welgeteld... één cultist. Waarschijnlijk de memo gemist en te laat voor het feestje. Hij wordt dan ook roemloos afgemaakt met een magisch projectiel van de Battlemage.
Een tweede trap wordt ontdekt die zowel omhoog (Cinderfall) als verder neerwaarts leidt... deze stinkt verschrikkelijk en is vergeven van de vleesmaden en dikke vliegen.

Omdat de Doomseeker het maximum aan goudstukken heeft (vijf) en om even te bezinnen welke kant op te gaan keren de helden terug naar Cinderfall... De Doomseeker wordt aanzien als een bekende "held" en de hele tijd omringt en lastig gevallen door een horde groupies. Het levert hem extra renown op! De Cogsmith gaat shoppen, de Battlemage kan een magisch oog op de kop tikken in het House of Venargo (veilinghuis) en de Lord-Castellant speelt een gevaarlijk spelletje. Het levert hem een extra skill op, maar ook een grievous wound voor de volgende expeditie! De Doomseeker bezoekt de Guild of Blades en kan een aan lager wal geraakte Assassin inhuren om mee te nemen tijdens de volgende afdaling... Geen slechte investering zal blijken.

Er wordt besloten via de bebloede trap af te dalen naar het lager gelegen gedeelte van de kerkers, en de helden komen terecht in wat lijkt op een tempel gewijd aan Khorne... Wanneer de Battlemage de eerste poort opent is het al prijs en koperen kettingen zetten iedereen vast. Er volgen verplichte gevechten tegen Kampioenen van Khorne in een vurige arena (alweer)...


 
De helden kiezen zelf de volgorde waarin ze zullen deelnemen en nemen het op tegen één, twee, drie of vier kampioenen tegelijk. De Game Master (ikzelf dus) rolt nogal slecht voor de tegenstanders en de helden winnen het tornooi en worden met de zegen van Khorne weer vrijgelaten.
 

Een geheime deur opent en geeft uit op alweer een trap omhoog en omlaag... Maar de helden besluiten eerst de rest van de tempel te verkennen... Samengevat:
-Schatten in een kamer met dreunende drums
-Een vloedgolf van bloed
-De Doomseeker die bezeten wordt en de Battlemage aanvalt (gelukkig voor die laatste rolde ik alweer slecht)
-Een heiligdom vol lava met daarin opnieuw een massa Bloodreavers!

 
De lava (vol bloed) doet potentieel schade aan ieder die erin stapt én erin staat tijdens een aanval. Er kunnen ook geen projectielen of area effecten doorheen. Het begin van een lang en verrassend tactisch gevecht dat de volgelingen van Khorne dan ook zeer bewust uitmelken! Terwijl de helden dichterbij dienen te komen en schade riskeren in de lava houden de Bloodreavers een linie aan de overkant terwijl de Chieftain versterkingen blijft oproepen die de linie aanvullen...

Langzaam winnen de helden terrein maar incasseren regelmatig schade van de lava én de Bloodreavers. De Assassin levert z'n goud op en maakt tegenstanders af aan de lopende band. Magische items worden volop gebruikt, en de Battlemage gebruikt een magisch amulet om in mistvorm achter de linies van de Bloodreavers te geraken. De Chieftain kan de Cogsmith op het nippertje dodelijk verwonden en een grievous wound geven, maar wordt daarop afgemaakt door de Lord-Castellant. Een artefact wordt gevonden op het lichaam van de Chieftain en een trap wordt ontdekt die... opnieuw omhoog en verder omlaag leidt. Recupereren in Cinderfall, eerst die stinkende trap verkennen of verder de diepte in?

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: