zondag 11 maart 2018

Zombicide: Green Horde

Vanilla Green Horde want enkel de basisdoos aangekregen per post. De rest van de kickstarter volgt ergens tegen de zomer. Maakte dat we aan het eind enkele extra activaties tegen kregen als alle fatties of walkers op waren en op het bord of in de Horde stonden.
Ook vanilla survivors: Bert met Seli de Elfin en Berin de Dwerg, Ken met Johannes de transmutator en Megan de tovenares en ikzelf met Azim de Moor en Rolf de barbaar. Een fijn gebalanceerde bende.


Quest 0: Tutorial

Oftewel de basisregels van oa de trebuchet, water en de Horde onder de knie krijgen. Drie spawn zones van het bord pleuren, twee door orc fetishes (objectives) te vernietigen en eentje door er met de trebuchet op te schieten. Uitdagend voor een simpele tutorial waardoor we er toch vrij lang over deden, al was op het eind de map schoongeveegd.



Terwijl elders in het koninkrijk de Stad wordt bevrijd van zombies en necromancers ontstaat een andere dreiging aan de westelijke grenzen: orc zombies, geleid door de nog veel ergere orc necromancers! Langsheen de talloze dorpjes en boerderijen probeert een handvol survivors de eindeloze stroom orc zombies tegen te houden en de orc necromancers te vernietigen voor ze nog meer kwaad aanrichten of verder het rijk binnen dringen.



Ondanks een easy tutorial toch vrij pittig, zeker als een orc necromancer op het bord verschijnt en prioriteit wordt voor hij van het bord kan verdwijnen. Of wanneer the Horde plots spawnt op die laatste spawn point waardoor we deze niet direct vernietigd krijgen.

Uiteindelijk alle spawn point weggekregen en het bord opgekuist waardoor we fluitend naar de exit konden wandelen. Die hagen, beekjes en minder huizen om te doorzoeken zijn toch even wennen tov de straten en vele gebouwen in de stad uit Black Plague. Maar dat zorgt ook voor een verhoogde  stressfactor waardoor je altijd op je hoede dient te blijven want voor je het weet zitten de orc zombies of runners (goblins) in je nek.

Quest 2: Orc Necromancers


 We moeten binnen breken in het hol van de Orc necromancers (huisje met de blauwe deur), maar daar is de skeleton key (blauwe objective) voor nodig... en die ligt ergens op de map of wordt gedragen door één van de rondwarende orc necromancers zelf.
Volgens de missie 30-90 minuten, afhankelijk van onze geluksfactor. We hadden kunnen weten dat die verdomde sleutel in het verste huisje zou liggen en de queeste dus vrij lang zou aanslepen toen we er rond half 11 aan begonnen... Voor de gelegenheid ook van survivors gewisseld.


Verslag volgt...

De trebuchet marcheert niet zo goed...

The Horde!

Victory!

Uiteindelijk dus alles doorzocht en 4 Orc Necromancers afgemaakt om dan tot de conclusie te komen dat de sleutel in het verste gebouw moest liggen, vlak naast de 2 (later 3) spawn points waar ook de Horde regelmatig verscheen. Behoorlijk spannend tot op het eind, gelukkig had Seli toen de Hit & Run skill waardoor ze slippery gewijs aan die Horde kon ontkomen door een goblin te kelen en het finale huisje bereiken. De orc necromancer en twee fatties die daar nog wachten zijn geen probleem voor de trebuchet, die het huisje nét niet aan diggelen schiet. Had Seli het niet overleefd zouden de anderen het nog moeilijk gekregen hebben om langsheen en door de horde ernaartoe te bewegen want we zaten in het oranje level, waardoor het spawnen vrij hard ging op het eind.

Conclusies:

De trebuchet is essentieel in dit spel, om grote troepen aan te pakken zowat overal op de map én ook de Horde constant uit te dunnen zodat die niet in massa op het bord verschijnt wanneer de kaartjes worden getrokken.

De Horde geeft een extra stressfactor omdat je nooit kunt voorspellen wanneer deze op het bord gebracht zal worden. Heb je pech spawnt die in een grote massa aan het eind van de spawn phase, heb je geluk spawnt er 1 orc zombie aan het begin van de spawn phase, waarop die meteen ook eindigt! Dus dat kan het spel zwaar beïnvloeden.

Negatief: onduidelijk wie de walkers (orcs) en runners (goblins) zijn want dezelfde groene kleur en zeker in een massa valt dat niet genoeg op. Zorgde al eens voor verwarring als plots een sneaky goblin géén orc zombie bleek te zijn en meteen twee vakjes verder spurtte.

De basis survivors zijn vrij gebalanceerd en op mekaar afgestemd, waardoor iedereen altijd wat te doen heeft. Al zullen uiteindelijk meestal dezelfde survivors aan de trebuchet kamperen om de zombie populatie onder controle te houden, en anderen dan weer over de map zwermen om de objectieven te behalen (of proberen).
Benieuwd wat de exclusieve promo survivors gaan bijbrengen én hoe de survivors van Black Plague het er van af brengen.

Wordt zeker vervolgd...

2 opmerkingen:

Jeremy Naus zei

ik kom tot dezelfde conclusie, vond het heel moeilijk om de runners te kunnen herkennen

voor de rest tof spel

Vince zei

Basekes painten of zo'n wit VIP bandje rond doen lijkt me de snelste en makkelijkste oplossing...