zondag 24 december 2017

Birthday Game Night: Massive Darkness

Gisteren de eerste keer Massive Darkness gespeeld, al stond dat zeker méér dan een half jaar stof te vergaren in een hoek van de hobbyzolder. Een fantasy dungeon-crawler gebaseerd op de mechanics van Zombicide, maar met iets meer vet in de soep. Een skillsysteem dat evolueert naarmate je personage stijgt in level, en ook de monsters evolueren mee en worden harder. De bazen en "guardians" dragen zelfs items die hen al dan niet sterker kunnen maken, en dat hebben we toch enkele keren mogen voelen.

Tutorial: Walking in the Dark
Om de regels te leren, en dat was wel even nodig. Vind de sleutel en ga dan naar de exit.


We besloten op normale modus te spelen met normale xp waardoor we dus sneller stijgen in level maar ook de monsters rapper gevaarlijker worden doch ook de items steviger.
Het is ook mogelijk het spel in "campaign modus" te spelen waarbij je minder snel stijgt met micro xp bovenop de normale xp en je de 10 scenario's in volgorde afwerkt. Maar voor een eerste spel leek ons normaal al zot genoeg.


Quest 1: Scorched Earth

Twee artefacten zoeken in een kerker die kunnen helpen in de strijd tegen de Duisternis (zou dat dezelfde universele antagonist kunnen wezen als in Shadows of Brimstone?) en diens trawanten. Achter de eerste deur die we intrappen blijkt al meteen een horde van die trawanten verschanst te zitten...


Bjorn de Schaduwbarbaar

Het gaat vlotjes, kamers worden verkend, mobs verslagen en items gevonden. Af en toe verschijnt een "wandering monster" dat steviger blijkt dan de rest van de vijanden. De items die de bazen van de mobs meedragen komen soms hard aan en versterken hun aanval of pantser. De twee artefacten worden gevonden zonder al te veel problemen.
Maar niet kon ons voorbereiden op wat we in de laatste kamer, vlak voor de exit aantreffen: een mob van gepantserde dwergen, versterkt door een turbo pantser. Kleine tanks waar de meeste van onze aanvallen niks tegen uithalen.


Als overmaat van ramp verschijnt dan een Liliarch als "greater wandering monster", want we zijn al level 4, dat ons met één mep kan leggen. Plus ze krijgt een extra aanval als de dobbelstenen goed/slecht vallen. Enkel met veel geluk weten we de dans te ontspringen.

  
Uiteindelijk kunnen we de mob tanks leggen en ook de Lilarch moet er aan geloven. De stevige skills op hogere levels plus de sterke items die we vinden werpen hun vruchten af.
Met de twee artefacten ontvluchten we de dungeon...

Conclusie: strakke regels en een level systeem dat prima werkt. In dit spel ging het erg snel waardoor er al meteen stevige items en sterkere monsters verschenen. Misschien de campaign mode ook eens proberen, waarbij het stijgen in level trager verloopt en dus ook minder snel steviger vijanden en items beschikbaar zijn.

Kwamen die 3D deuren van Zombicide en die hartjes van Arcadia Quest ook nog eens van pas!

Geen opmerkingen: