maandag 1 mei 2017

Heroquest: De wraak van Morcar - deel 2

Vervolg van onze Heroquest campaign, zonder Hans (denelf) maar met Geert (dentoeveneir). Aangezien Geert iets later aanwezig kon zijn vertrokken zijn kompanen alvast zonder hem op missie...
 
De elf blijkt met de noorderzon verdwenen, volgens Mentor werd hij hoogdringend teruggeroepen voor “elfenzaken” (bomen knuffelen en bloemen eten volgens de dwerg). Mentor ziet er ook bezorgd uit, en verklaart dat de tovenaar die hij op missie uitstuurde nog steeds niet is teruggekeerd en hoogstwaarschijnlijk in levensgevaar verkeert.
De tovenaar was op zoek naar de legendarische Talisman der Wijsheid die volgens de oude verhalen bewaakt zou worden in het Doolhof van Melar. Deze Melar bouwde het Doolhof om de Talisman te ontzeggen aan de machten van Chaos, Morcar in het bijzonder. De tovenaar zou ontdekt hebben dat dit Doolhof zich moet bevinden onder het Toverkasteel van de sorcaar Ollar de Waanzinnige, die zijn slot op deze locatie gebouwd heeft om uiteindelijk de Talisman in handen te krijgen.
Een queeste dringt zich op!

Het Toverkasteel

De twee helden reizen naar de uitlopers van het Keizerrijk op zoek naar de ruïnes van wat ooit het machtige slot moet zijn geweest van de ooit hooggeplaatste tovenaar Ollar. Hij zou ten prooi gevallen zijn aan de verleidingen van Chaos en van zijn kasteel een “Zilveren Toren” hebben willen maken gewijd aan de chaosgod Tzeentch, waarop zowel hij als het kasteel vernietigd werden. Brokstukken zijn alles wat nog rest, evenals de grote poort die niemand durft betreden uit schrik te worden verzwolgen door de chaosmagie die Ollar los liet. Maar de barbaar en dwerg hebben weinig keuze, als ze de tovenaar én de Talisman willen vinden. Vastberaden gaan ze de grote poort door, en belanden in een inkomhal met een gesloten deur. De magie is duidelijk voelbaar in elke steen en vezel rondom hen.


Ahnulf de barbaar stapt als eerste de deur door en wordt verzwolgen door het Toverkasteel en uitgespuugd in een andere kamer met muren van ijs achter dewelke verschrikkelijke creaturen voor eeuwig gevangen zitten. Aan de andere kant: een wenteltrap omlaag en waarschijnlijk de weg naar het Doolhof van Melar! Een krachtveld weerhoudt de barbaar echter de trap te betreden, alle helden dienen aanwezig te zijn alvorens te mogen verder gaan. Een vuile streek van het Toverkasteel!
De dwerg stapt de barbaar achterna maar komt in een andere kamer van het kasteel uit waar hij belaagd wordt door een afgrijselijke mummie! Hij bewaart z'n hoorn met heilig water voor later en besluit het wezen met z'n bijl te lijf te gaan. Een goede zet, want in een andere kamer wachten hem enkele skeletten en nog een mummie die dankzij het heilig water instant tot as vergaan!


En zo worden onze helden van kamer naar kamer geteleporteerd en komen oog in oog te staan met de vuige creaturen van het Toverkasteel, waaronder orken, chaoskrijgers, ijsgoblins, zombies die er al een eeuwigheid gevangen zitten, een kampioen van Khorne en zelfs een vervaarlijke oger! De helingsdrank gaat er vlotjes door. De uitgang blijkt verdwenen, en de weg leidt alleen nog maar omlaag. De geest van Ollar verschijnt af en toe, lacht als een bezetene en gaat dan weer in rook op. En de helden vinden ook overal goud en kostbaarheden, uitgestrooid overheen de betoverde kamers. Maar van de tovenaar nog steeds geen spoor.
Wanneer de dwerg uiteindelijk neergaat tegenover de goblins arriveert de barbaar een fractie van een seconde later in dezelfde kamer om te ontdekken dat zijn kompaan spoorloos verdwenen is! De ijsgoblins kunnen de ontmoeting met de barbaar niet navertellen.
Het Kasteel (of is het Tzeentch?) zelf grijpt dan in, en manipuleert de Dobbelstenen van het Lot zodat de barbaar terecht komt in een nog niet ontdekte kamer met een kooi van energie waarin de tovenaar én de dwerg gevangen blijken te zitten in stasis! Drie orken bewaken deze gevangenen van het Kasteel, maar vormen geen dreiging voor de vervaarlijke barbaar. Op de laatste ork wordt een sleutel gevonden, die de kooi opent en de helden herenigt. De tovenaar, die zichzelf voorstelt als Borwulf Faustenberg, is dankbaar voor de redding en besluit de helden te vervoegen en te versterken met z'n elementale magie en mee op zoek te gaan naar de Talisman der Wijsheid... Nu alleen die uitgang nog zien terug te vinden!


Er volgt een race doorheen het Toverkasteel waarbij helden en monsters op elkaar terechtkomen en weerom gewond de toren in sturen. Comedy capers is nooit veraf. De barbaar gaat neer tegenover de ook zwaargewonde oger, net wanneer de dwerg en tovenaar de uitgang met de ijsmuren bereiken. Aangezien de enige uitweg het Doolhof in leidt besluiten de twee dan maar verder te gaan zonder barbaar, en dan treedt de magie van het Kasteel een laatste keer in werking! Plots klinkt er een extra paar voetstappen op de wenteltrap en blijkt de barbaar (zij het nog gewond) weer herenigd te zijn met z'n kompanen. Het Kasteel geeft en neemt. De uitweg leidt naar...

Het Doolhof van Melar

Een oase van rust tegenover de waanzin en de chaos van het Toverkasteel, maar het Doolhof geeft z'n prijs niet zomaar gewonnen. Via een troon wordt een geheime deur ontdekt die uitgeeft op een laboratorium. Op de tafel wordt een genezende drank gevonden. De tovenaar besluit de barbaar te genezen met z'n magie alvorens ze iets gevaarlijk tegenkomen, en jawel: een eeuwenoude mummie bewaakt de eerste gangen, maar kan mits een beetje samenwerking (haasje-over) overmeesterd worden. Ook de vallen in de gangen vormen geen uitdaging voor de dwerg, al stort de gang in als de laatste held passeert. De weg terug afgesloten is vooruit nog de enige optie. Nog een mummie verspert de weg, en er is ook weer samenwerking vandoen om deze te verslaan. Waar is dat heilig water als je het nodig hebt?


Een splitsing leidt naar een deur en confrontatie met een bijzonder wendbaar skelet, terwijl de dwerg een goed verborgen deur om het hoekje ontdekt. En deze geeft uit op een centrale kamer vol boekenkasten, maar ook enkele zombies, skeletten en alwéér een stevige mummie. De drie helden zijn goed op mekaar afgestemd en al gauw liggen er nog alleen beenderen, vuile windels en lichaamsdelen verspreid over de bibliotheek van Melar! Terwijl de barbaar zich afreageert op kasten vol stoffige boeken en perkamenten (vaarwel bibliotheek vol oude kennis en antieke werken van onschatbare waarde) vindt de dwerg op de resten van de mummie een opmerkelijk artefact: de Talisman der Wijsheid! Unaniem en diplomatisch wordt beslist deze aan Ahnulf te geven, aangezien hij het minste geestkracht bezit van het gezelschap (vertel dat maar eens op een veilige manier aan zo'n barbaar).


Met de Talisman in het bezit dient alleen nog een veilige uitweg te worden gezocht, en via nog een lange gang komen ze in een kortere gang vol deuren terecht. De eerste deur geeft uit op een kamer met daarin... een Gargoyle! De barbaar krijgt het bijna aan z'n tikker maar gelukkig betreft het slechts een stenen beeld. De dwerg denkt er het zijne van en is er van overtuigd dat dit levend zal worden van zodra de deur verderop geopend wordt. De barbaar lacht de bijgelovige dwerg weg, opent de deur en staat oog in oog met drie skeletten. En terwijl de barbaar de skeletten te lijf gaat (en door de tovenaar genezen dient te worden) krijgt de dwerg het tot leven gekomen gedrocht in z'n rug! Onderschat nooit de wijsheid der dwergen.


De skeletten blijken echter gevaarlijker dan het gedrocht en wanneer alle monsters verslagen zijn vindt de dwerg verderop nog een kamertje met een kist die bewaakt wordt door een zombie. Die gaat al snel liggen, en gelukkig denkt de dwerg eraan naar vallen te zoeken, want het had pijn kunnen doen. Een schat van wel honderd goudstukken wordt onder de helden verdeeld en daarna keert iedereen via de geheime gang weer terug richting uitgang. De wenteltrap lijkt te blijven omhoog gaan, en de barbaar zet zich al schrap om zich opnieuw een weg doorheen het Toverkasteel te klieven, maar de trap komt uit temidden een overwoekerde ruïne in de heuvels. De magie van het Toverkasteel is opgeheven!

Mentor verwelkomt Borwulf en diens redders met open armen en is ook opgelucht dat de Talisman in goede handen verkeert. Ahnuld en Jaques krijgen hun welverdiende titel als Kampioen van het Rijk, inclusief de bijhorende premie van wel 250 goudstukken en ook nog eens een lidmaatschap van het Krijgersgilde. Ze kunnen vanaf nu de krijgsmannen van het gilde inhuren op queestes. Hun goud wordt al meteen opgesoupeerd aan uitrusting en nieuwe wapens! Jaques de dwerg is nu een wandelende tank.
Mentor kon ook regelen dat de tovenaar ineens twee voltooide queestes op zijn naam kreeg, aangezien zowel de dreiging van het Toverkasteel gestopt is én de Talisman teruggevonden. Nog één queeste met succes voltooien en ook hij zal Kampioen worden. Dat laten de helden zich geen twee keer zeggen en na te zijn uitgerust en genezen (en de nodige hoeveelheden alcohol) zitten ze wederom bij Mentor rond het haardvuur om op queeste te vertrekken! De dwerg wil de stenen beelden trotseren en de nog steeds verdwenen tovenaar gaan zoeken, maar de barbaar stelt voor de premie van Heer Ragnar op het hoofd van Ulag de Ork Veldheer te gaan ophalen. En zo geschiedt!
De drie helden reizen wederom richting Zwarte Bergen en bereiken via de nodige aanwijzingen van spionnen van de Keizer...

De Vesting van de Ork Veldheer

Korte samenvatting: kobolden en orken worden in drommen afgeslacht en de drie helden vechten zich een weg doorheen de krochten van de orkenvesting. Na nog een fel gevecht tegen een meute orken en fimirs bereiken ze Ulag die de bescherming geniet van een chaoskrijger en nog enkele kobolden. Dankzij tactische positionering en krachtige aanvallen zijn alle tegenstanders al gauw morsdood. De chaoskrijger gaat neer na één epische slag van Jaques de dwerg, die hiermee het eeuwige respekt van Ahnuld de barbaar verkrijgt. Ulag blijkt een geducht tegenstander en heeft nog een verborgen genezingsdrank wegsteken, maar de dwerg maakt ook met hem korte metten.
Een ontsnapte kobold biedt nog de grootste uitdaging en leidt naar een aparte wapenkamer met nog enkele orken en een dikke fimir. Uiteindelijk wordt nog een kostbare speer buitgemaakt, die voor de elf gereserveerd wordt in ruil voor diens staf voor de tovenaar. Iedereen tevreden! Foto's:


Heer Ragnar bevindt zich aan het oostelijke front om strijd te leveren tegen de orkenstammen en legers van Chaos, maar liet de beloning overmaken aan Mentor die deze met plezier overhandigt aan de helden. Ook Borwulf wordt tot Kampioen van het Rijk geslagen en ontvang het lidmaatschap van het Krijgersgilde én dat van het Magiërsgilde. Hij krijgt toegang tot wel drie nieuwe magiescholen, maar dient hiervoor eerst de nodige studies te verrichten.
Zowel de dwerg als de barbaar ontvangen nieuws van thuis. De dwerg wordt na zijn overwinningen op de orken en z'n titel van Kampioen als een heuse legende aanzien binnen z'n clan en krijgt van het clanhoofd de kans een dwergenartefact te gaan opeisen in een verloren dwergentombe genaamd Durrag-Dol. De barbaar krijgt het onthutsende nieuws dat een oeroud kwaad, enkel gekend als The Frozen Horror, ontwaakt is in het verre noorden en niet alleen z'n thuisland maar ook het gehele Keizerrijk bedreigt. Om te bewijzen dat hij de legendarische held zou zijn die het moet opnemen tegen deze ijzige verschrikking worden hem een aantal queestes rond Xanon Pass aangeboden door de sjamaan van z'n stam. Stof tot nadenken.

Nadat de tovenaar tijdelijk weer afscheid heeft genomen en vertrokken is richting hoofdstad om te gaan studeren maken de overgebleven helden zich klaar voor nieuwe avonturen. Hoe zou het trouwens met die elf gesteld zijn?

Wordt volgende week reeds vervolgd!

Geen opmerkingen: