zondag 25 september 2016

Shadows of Brimstone: The Sequel

Gisteren het tweede spel Shadows of Brimstone gespeeld (City of the Ancients), en dat ging al een stuk vlotter dan het eerste. Af en toe nog een regeltje opzoeken, maar het verkennen en de combat zat een stuk strakker. Twee helden met een lichte handicap, en toch hebben we de vloer aangeveegd met de monsters. Het is voelbaar dat de gear verbetert en ook de abilities van de helden werden vakkundig uitgespeeld. Halverwege een bottleneck om "U" tegen te zeggen met een stuk of 4 spawns in onze nek (1 encounter + 2 ambushes + extra spawns van de "darkness") waardoor de darkness track ongenadig verder tikte en het de helden ettelijke beurten kostte om alle monsters te verslaan.
Maar de loot daarna was dan ook wel navenant.


De eindbaas (een Goliath) was imposant en leek amper te leggen, maar dat was buiten gunslinger Roger gerekend, geboost door de sherriff badge van Bill de Marshall. In welgeteld 1 activatie lag de abominatie doorzeefd op de vloer, de rest van de helden waren instant technisch werkloos. Episch, en daar draait het toch om.


De lichte frustraties om het systeem van vorige keer leken vergeten, we hebben echt fun gehad in die mijn en we konden niet wachten om de loot te verpatsen, upgrades te kopen en onze condities (corruptie van alle darkstone mee te sleuren) te laten behandelen in het lokale stadje. En toen kwam het systematisch en totaal variabele karakter van het spel weer boven. Alles wordt bepaald door dobbelstenen. Niet goed voor ons.
Alles leek in orde, de planning werd vlotjes afgewerkt, dingen aangekocht en we konden een overnachting in het hotel betalen (geen random shit dat u 's nachts overvalt). Saloon girl Shania kon zelfs nuttige gear pickpocketen van een toevallig passant. Toen de rest reeds vertrokken was besloot Roger de gunslinger (Ken) nog één dagje extra te blijven om aankopen te doen en zichzelf een beetje te boosten voor het volgende avontuur met darkstone bullets.
Resultaat: event, pestepidemie, Roger geïnfecteerd, Roger gooit schade en... is DOOD. Game over voor Roger. Terug van nul beginnen, items en upgrades kwijt en als party iets zwakker beginnen aan het volgende avontuur. Door een 2-3 slechte rollen van de dobbelsteen TUSSEN avonturen in... Blijft een hekelpunt aan dit spel.


Maar: échte helden laten zich niet afschrikken door een kleine terugslag. Volgende keer weer een andere mijn in voor een nieuwe uitdaging!
Ik heb ondertussen het andere base game (Swamps of Death) aangeschaft. Andere helden, monsters (undead!), een nieuwe alien wereld... Dus wie zin heeft in een try-out of om een campaign te starten, laat u horen!

EDIT: En wat vinden we op de interwebz? Binnenkort (vaagweg "ergens oktober/november") zou een nieuwe Kickstarter gepland staan voor het vervolg: Forbidden Fortress. Dit keer niet in de Far West maar feodaal Japan en met tengu, oni, samoerai en rauwe vis! Brr!


EDIT 2: Eind dit jaar (of begin 2017) staat tevens een Kickstarter gepland om Tombstone te promoten, het nieuwe miniature skirmish game van Black Scorpion Miniatures. Kan een leuke combo vormen met Shadows of Brimstone, al was het maar voor goedkopere gender versies vd standaard helden? Flying Frog rekent 15$ voor 1 ("officieel") resin miniatuur, Black Scorpion 8£ voor een blister met 4 resin figuren. De Kickstarter zal mogelijk ecnomisch nog interessanter zijn (de pond staat momenteel bijzonder laag). De previews zien er alvast veelbelovend uit!

Meer nieuws over beiden eens er meer nieuws is (ahja).

Geen opmerkingen: