woensdag 3 augustus 2016

Scythe

Een Kickstarter die ik bewust niet gebackt heb wegens andere lopende dingen en beperkte budgetten en nu eindelijk ook heb kunnen testen in Stef zijn Purgatory. Drie van de vijf spelers hebben de dag zelf nog afgezegd omwille van redenen, en dat was geen ramp. Als introductiespel op een non-agressieve (tenzij het écht niet anders kon) manier gaandeweg alle facetten getest en geleerd en het verdict: dit vraagt om meer!

Doop van een nieuw spel!

Het spel zelf is een mengeling van worker placement, resource management, combat en nog een beetje vanalles. Je kiest per beurt één van de vier acties op je sheet (random nemen in het begin en geen is hetzelfde qua opbouw) en mag nooit tweemaal dezelfde actie na mekaar spelen (tenzij via speciale manieren). Vervolgens kies je de bovenste actie (vb pion bewegen, handelen, oogsten of propaganda voeren voor populariteit en macht), indien mogelijk ook de onderste (upgrade, mech deployen, bouwen of enlisten). Per upgrade kan je vervolgens ook de kost van iets verlagen. En per gebouw of enlist krijg je per actie nog iets extra. Klinkt ingewikkeld en in het begin is het ook even zoeken en het overzicht bewaren, maar gaandeweg blijkt het best simpel eigenlijk.
Resources blijven op de map liggen en kan je meenemen of achterlaten, waardoor een andere speler die op het vakje komt deze kan gebruiken om dingen te betalen. Dus hier kan combat wel nuttig zijn.
In het midden van het bord staat The Factory waar het verhaal eigenlijk om draait, en daar kan je éénmaal per spel een factory card scoren, die een vijfde actie toevoegt aan je sheet maar alweer niét bepalend is voor de overwinning. Sommige objectieven bepalen dan wel weer dat je een factory kaart dient te hebben + nog enkele vereisten om alzo een ster te scoren...


De Saxen factie: Gunter, Nacht und Tag!

Iedere speler begint het spel met een aantal combat kaartjes (varieert) die je kan inzetten tijdens gevechten, maar hier kun je ook macht voor gebruiken. Maar je wil niet teveel van je macht inzetten want dan gaat die omlaag en je hebt 18 macht nodig om een ster te behalen. En de sterren bepalen de overwinning. Deze zijn een soort victory points die je krijgt door bepaalde doelen te bewerkstelligen, gaande van alle mechs op het bord zetten, alle gebouwen opstellen, alle werkers op het bord zetten, alle upgrades uitvoeren, combats winnen, een objective behalen... Veel manieren om sterren te vergaren en je hebt er slechts zes nodig om het spel te laten eindigen. Wat niet automatisch betekent dat je gewonnen bent want aan het eind wordt de finale score bepaalt aan de hand van het geld dat je op hand hebt en de berekening aan de hand van de populariteitstabel. Sterren wegen door maar ook je grond en resources brengen op, en hoe hoger je populariteit hoe meer alles opbrengt.
Hetgeen dus maakt dat je constant met vanalles bezig bent en stappen vooruit plant om dingen te bewerkstelligen. Objectieven (normaal 1 per speler per spel) brengen ook een ster op, maar je dient op te passen dat je niet te vlug alle zes de sterren haalt want dan is het gedaan. Mijn laatste upgrade bracht ook meteen mijn power op 18 dus ineens 2 sterren erbij voor een totaal van zes: game over! Wél de winnaar wegens de meeste centjes en de sterren wogen door voor extra geld.

Keuzes maken...

Nog één ding dat zeker het vermelden waard is: de artwork! Prachtige taferelen en personages die de fictieve steampunk wereld tot leven brengen. Heb je de Kickstarter gebackt was de optionele art book zeker een must!

Binnenkort zéker nog eens spelen (als ik uitgenodigd wordt hé), meer spelers betekent ook meer combay en minder ademruimte om je eigen ding uit te bouwen. En afhankelijk van wie speelt ook een agressiever spel. Daartegen zal het in de nieuwe Purgatory zijn wegens Stef zijn verhuis gepland. Ekeren in plaats van Deurne...

Geen opmerkingen: