Spellekes, spellekes

Tegenwoordig worden er nogal veel spellekes gespeeld. Tussendoor wérk ik ook aan allerhande opdrachten en projecten, maar dat is allemaal nog een beetje geheim en hush-hush. Binnenkort meer nieuws als de deadlines verstrijken.

Donderdag Yomi (1vs1 Street Fighter stijl kaartspel) en Eldritch Horror gespeeld. En de wederopstanding van Cthulhu kunnen voorkomen. Graag gedaan!
Leuk spel, de sfeer zit er zeker in met de typische Lovecraft invloeden, maar naar mijn bescheiden mening nét iets te veel op geluk gebaseerd. De dobbelstenen bepalen alles, en ondanks dat we gewéldig gegooid hebben wisten we het toch maar zeer nipt te halen (1 ronde van de wederopstanding).


Vrijdag (gisteren dus) eindelijk het startscenario gespeeld van Shadows of Brimstone, oftewel mythos vs cowboys. 2 spelers, Ken met de bandido en de gunslinger en ikzelf met de marshall en de saloon girl. Destijds bewust de Kickstarter laten passeren (keuzes maken), dus ik was benieuwd naar wat ik gemist had.

Het was een hele boterham! Elk personage (4 in de basis doos) heeft z'n eigen abilities en speciale eigenschappen, elk wapen en voorwerp geeft nog extra abilities bij. En letterlijk honderden kaartjes, tokens en andere stuff. De tafel was te klein.
Het spel zelf is opgedeeld in fasen (klassiek), waarbij in dit geval de verlaten mijn gaandeweg verkend werd. Komt er een nieuwe kamer dan volgt de ronde daarna een evenement dat zelden goed is (meestal monsters of gifgas of iets in die aard). Deed me denken aan Castle Ravenloft maar dan iéts minder brutaal. De eerste beurt waren we plots al omsingeld door alien spinnen nog voor we de mijn betreden hadden.


Uiteindelijk nog beginnersgeluk gehad met het verkennen, want de kamers die we dienden te vinden (aangeduid via tokens) kwamen al vrij snel. Maar het eindgevecht bleek een harde kluif, mede bepaald door de onverbiddelijke dobbelstenen die ook in dit spel alles bepalen. Niet alleen de uitkomst van gevechten, maar ook hoeveel monsters er verschijnen, welke condities er af gaan, of het scavengen al dan niet lukt (het broodnodige gear vinden)... En dat kan erg frustrerend werken. Bijvoorbeeld tegen monsters die van D6 schade er al 3 zomaar negeren. In een beginners scenario.


Rond middernacht waren we klaar met het eerste scenario, maar daarmee was het spel nog niet afgelopen! Want campaign play (meerdere scenario's doorlopen met dezelfde helden) houdt in dat tussen de avonturen door het stadje bezocht wordt! En dat is een geheel nieuwe spelervaring op zich. Want ook hier wordt alles bepaald aan de hand van de dobbelstenen, en ook hier kan dat frustratie opwekken. Het concept is erg leuk, maar weldoordachte plannen (zij het simpelweg iets gaan kopen in de general store, de dokter bezoeken om corruptie te laten wegsnijden, darkstone te versjacheren of op te treden of te gokken in de saloon) hangen volledig af van de dobbelstenen. Elke locatie heeft een evenement dat plaats vindt wanneer een held (of heldin) er zich bevindt, en dat kan negatief , neutraal of positief uitdraaien (of simpelweg rollen van 2-5, 6-7 of 8-12). In het ergste geval geraak je gewond of corrupt, of is de locatie plots helemaal niet langer beschikbaar. De nacht doorbrengen kan in het hotel (10$ betalen) of gratis op de camping, maar dan gebeurt er iets. En dat kan ook weer alle kanten op gaan.
Hoefde niet voor mij, gewoon shoppen en een beetje roleplayen zonder al dat verdere gedoe had al voldoende geweest. Het stadje is bij momenten gevaarlijker dan de monsters in de mijn, kan de bedoeling niet zijn.
Uiteindelijk werd het half twee.


Benieuwd hoe de campaign zich verder zet. We hebben één gewonde na de finale en die gaat het volgende avontuur reeds in met een gewonde arm (-1 op combat). Ook de saloon girl heeft toen ze de dokter bezocht mits een nefaste worp der dobbelstenen 3 extra corruptie opgedaan, waarop ze al haar zuurverdiende dollars mocht spenderen om deze extra corruptie weg te krijgen, en dus niet de geplande verbanden kon kopen of de initiële corruptie te verwijderen. Ze begint hierdoor ook het volgende avontuur met 1 grit minder. Onnodige handicaps in een al extreem moeilijk spel. Als dat maar goed komt...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Legion

Carnaval vlaaikes