Manticore Systeem 3.5 Test


Test scenario voor het Manticore systeem, een heus massagevecht zelfs tussen 2 warbands: de nobele ridders van Marksgraaf en de imperialistische honden van Ked’Andir, op een niet nader genoemd slagveld mét drakenrots en kerk. Capture the flag om het een doel te geven.
Meteen vermelden dat het systeem niet echt bedoeld is voor massagevechten maar kom, met een beetje boekhouding is het best te doen.
Miniatuurkes van Confrontation, met een handvol D6en als soak dice, één D20 voor aanvallen en één D4 om de schade te rollen (varieert maar hier allemaal saaie zwaarden + schilden vast). De schade van Destructiespreuken ligt vast (dezelfde als op de Manticore LARP en dat werkte perfect). Die gekleurde dingetjes zijn een fysieke voorstelling van de mana van de priesters. Uiterst handig.



De Destructiepriesters langs weerskanten begonnen met “Verlenging van het Rode Spoor” om hun vuurprojectielen wat meer schwung te geven. De kapitein van Marksgraaf en enkele soldaten verschansten zich meteen achter de kerk om dichterbij de vlag/bijbel van Ked’Andir te komen, maar werden daar tegengehouden door de keizerlijke troepen. Toen ging het snel.
De pantsers lieten het afweten langs de kant van Marksgraaf en het soaken ging snel bergaf. Degelijk materiaal blijkt dus belangrijk. Eens gewond ging het vechten ook een pak minder (-2 en zwaargewond zelfs –5), zeker na een paar crits (dubbele schade gerekend) te moeten incasseren.
Het beslissende punt kwam toen de priester van Marksgraaf finaal omver geblazen werd door een “Vuurpijl” van z’n keizerlijke tegenhanger (5 op pantser en soak volledig gefaald). De kapitein van Marksgraaf werd omsingeld door drie tegenstanders en moest met lede ogen (én al redelijk gewond) toezien hoe de “vlag” naar Ked’Andir ging. Leve het Keizerrijk!



Al bij al tevreden over het systeem, al is het niet echt voor dit soort massagevechten gemaakt (best te doen, maar logistiek een uitdaging, zeker met mijn concentratiestoornissen). Soaken van pantsers werkt uitstekend. Lukt het dan is dat een tijdelijk tactisch voordeel, mislukt het dan kan het snel gaan, zeker bij vuurpijlen en aanverwanten. 1 gooien is nefast, want dat is volgende soak met 1 minder voor de rest vh gevecht dus sneller gewond! En na het gevecht herschik je het met structuurpunten (hier niet van toepassing) of hol je naar een smid om het te laten herstellen. En spelers hebben maar 1 personage op te volgen ipv hier 7 per kant.
“Schokje” blijkt een dodelijke spreuk, dwars door pantser. Bijzonder effectief tegen tegenstanders die al bijna dood zijn.
Volgende test zal eerder gaan tussen 2 kleinere groepen van 2-5 individuele karakters met een iets “ander” soort magie (Duister en Spirit?).


Wordt zeker vervolgd...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Legion

Carnaval vlaaikes